Na anonieme melding dreigt einde voor paardenbedrijf in Panningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Na anonieme melding dreigt einde voor paardenbedrijf in Panningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:02

Hart van Nederland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Dit is niet het betreffende bedrijf.
Foto: Marlies Trap Fotografie

Eén anonieme tip en je kunt je paardenbedrijf opdoeken. Die kant lijkt het op te gaan voor Danny Schattenkerk en Mandy Vercoulen uit het Limburgse Panningen. Het stel zit met de handen in het haar. Hun bedrijf, dat al twaalf jaar op dezelfde plek zit, moet weg. Gebeurt dat niet, dan valt er een megaboete van 25.000 euro op de mat. En dan rijst meteen de vraag: waar ga je met 36 paarden naartoe?

Ze blijken namelijk illegaal op het terrein te zitten. In 2013 huurde Danny een schuur op het perceel. In 2021 besluiten hij en zijn vriendin Mandy het terrein te kopen. Daarbij komt ook een flinke uitbreiding kijken. Wat ze niet doen: controleren welke bestemming het terrein precies heeft. Het bedrijf kreeg in 2019 al een controle van de gemeente, maar daarna horen Danny en Mandy niets meer. Tot 2024. Na een anonieme melding volgt opnieuw een controle, met grote gevolgen. Behalve de originele stal blijkt vrijwel alles op het terrein illegaal te zijn gebouwd.

Dat steekt, maar volgens de ondernemers is dat niet eens het grootste probleem. Ze geven toe dat ze beter hadden moeten opletten. Wat hen vooral dwarszit, is de houding van de gemeente nu ze proberen een oplossing te vinden. Het stel zegt veel tegenwerking te ervaren. Voor hun gevoel is er helemaal niets mogelijk.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor de video

Reactie gemeente
De gemeente laat in een schriftelijke reactie aan Hart van Nederland weten begrip te hebben voor de situatie van de ondernemers, maar stelt dat zij bij de aankoop van de locatie niet bij de gemeente hebben nagevraagd wat daar is toegestaan. Op het terrein gelden de bestemmingen 'agrarisch' en 'natuur'. Daardoor zijn bebouwing, een paardenhouderij en (buiten)opslag niet toegestaan.

Bij een controle in mei 2024 zijn een paardenhouderij, een webshop, negen bouwwerken zonder vergunning en opslag aangetroffen. Deze overtredingen kunnen niet worden gelegaliseerd, waardoor de gemeente moet handhaven. Na gesprekken met de ondernemers is in augustus 2025 een last onder dwangsom opgelegd. De termijn is verlengd tot zes weken na de beslissing op bezwaar.

De zaak is op 19 januari behandeld door de onafhankelijke bezwaarschriftencommissie van Peel en Maas. Het college van burgemeester en wethouders neemt daarna een besluit. Daarna hebben de ondernemers nog zes weken om de overtredingen te beëindigen. In het verweerschrift staat een fout: het genoemde gesprek vond plaats op 5 december 2024.

Lieser

Re: Na anonieme melding dreigt einde voor paardenbedrijf in Panningen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:17

Ik ben wel benieuwd welke oplossing ze dan willen bespreken, als de gemeente aangeeft dat de situatie niet legaliseerbaar is.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:22

Tja, iedereen weet toch dat als je gaat bouwen, je een vergunning moet hebben?
Hier is niet 1 schuurtje bijgebouwd, er staan maar liefst 9 bouwwerken en een opslag die er niet horen te staan.
Ik heb zo mijn twijfels bij dit verhaal, in ieder geval op basis van de informatie in dit artikel

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:27

Ik heb even op google gekeken naar waar de stal dan zit. D&M Sporthorses, voor wie ook nieuwsgierig is.
Als ik eerlijk ben zie ik in de omgeving wel meerdere stallen en een manege zitten. Het voelt misschien daarom wel een beetje alsof het in theorie wel mogelijk was. Het lijkt mij echter ook gewoon onmogelijk om dit nu te realiseren vanwege het gebrek aan vergunningen voor de gebouwen etc. Als de gemeente zou overwegen paardenhouderij toe te staan op deze locatie, dan is er alsnog illegaal gebouwd en zijn deze onvergunde gebouwen zullen dan nog steeds illegaal & zullen deze moeten worden afgebroken.

Het voelt misschien lullig dat iemand de gemeente hier op heeft gewezen. Maar de regels zijn de regels. Als je het huurt snap ik dat je je daar niet zo druk om maakt. Maar in 2019 is er aangegeven dat het inderdaad niet mag en toch koop je het perceel in 2021? Dat is een slechte zakelijke zet geweest en daar moeten ze nu voor boeten helaas.

De stalhouders zullen balen als een malle, niet alleen vanwege de stress van het vinden van een nieuwe locatie voor alle dieren, maar ook vanwege de financiële knal die dit geeft. Er is veel geld geïnvesteerd, maar dit ben je nu kwijt. Da's gewoon klote. Maarja, de regels zijn de regels en daar zijn ze in 2019 al bewust van gemaakt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:32

Dit klinkt wel een beetje als fucking around en finding out, doelbewust het terrein volbouwen zonder onderzoek te doen naar vergunningen of bestemming. Ja, het is een enorme strop maar dit hebben ze zich wel zelf op de hals gehaald.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:48

Had er iemand last van dan? Ik ken ze niet verder, maar ik vind wel dat ze het gekocht hebben en het dus van hen is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:51

Bijzonder verhaal wel, het lijkt me algemene kennis dat je niet gewoon random op je perceel mag bouwen. Als je je voordeur een meter wil verplaatsen moet je vaak al een vergunning hebben, laat staan als je 8 of 9 extra bouwwerken op je erf bouwt. Ik vraag me ook af of ze alles zelf hebben gebouwd zonder hulp, want elke aannemer zal je vragen hoe het zit met de vergunningen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:55

anjali schreef:
Had er iemand last van dan? Ik ken ze niet verder, maar ik vind wel dat ze het gekocht hebben en het dus van hen is.

Dat je iets gekocht hebt wil niet zeggen dat je illegaal je gang kunt gaan met bijbouwen bijvoorbeeld. Niet voor niets moet je voor zelfs relatief kleine aanpassingen al vergunningen vragen, laat staan voor flinke bijgebouwen.
Het is maar goed dat er regels voor zijn waar mensen zich allemaal aan moeten houden en de regels hierover gehandhaafd worden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 57 min geleden

anjali schreef:

Tja, de bestemming is agrarisch met natuur, niet paardenhouderij.
Ik zou ook niet blij worden als mijn buren in hun koophuis (bestemming wonen) ineens een kroeg openen. Ook al is de woning van hun.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 48 min geleden

De prijs van de grond zal ook naar agrarisch met natuur geweest zijn. De prijs van bouwgrond ligt een stuk hoger.

Ik wil ook wel zonder poespas een goedkoper stuk grond kopen en daarop gaan bouwen. Zo werkt het niet.
Ik hoop wel dat er snel een oplossing voor de dieren gezocht gaat worden, anders zijn zij de dupe hiervan.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Als je weet dat je geen vergunningen kunt krijgen en je bouwt toch,
Dan vind ik het persoonlijk best gek dat ze nu de zwarte piet bij de gemeente leggen als zijnde er is niets mogelijk.

Dat wísten ze al, maar hebben het toch gewoon gedaan.

Persoonlijk zou ik het buitengewoon slecht vinden als ze het nu alsnog afdwingen bij de gemeente door zielig te gaan lopen doen of de pers op te zoeken.

Dan kan voortaan iedereen die geen vergunning krijgt wel gewoon toch doorzetten, want je krijgt het toch voor elkaar als het eenmaal staat...

Lijkt me dus echt dat de gemeente in deze situatie voet bij stuk houdt.