Sport
Ondanks dat de Hackney pony’s van Henk Luijer pas sinds juni naast elkaar staan, wist hij vorig weekend al met ruime voorsprong de tweespan pony’s rubriek te winnen in Houten. “Ze blijven vooral in de hindernissen heel goed op snelheid”, liet hij na afloop aan Hoefnet weten.
In de eerste twee ronden waren er nog wat verbeterpunten. Met zijn tijden deed het goed mee in de top drie, maar doordat er in beide ronden twee ballen vielen, eindigde hij op de zesde plaats. “Dat is niets nieuws, ik rijd wel vaker ballen”, analyseert Henk. “Dan wil ik net iets te snel. In de hindernissen blijven de ballen bijna altijd liggen, maar de ballen op de kegels vallen bij mij vaker.”
Grote voorsprong
“Het is daarom vaak spannend of ik me kwalificeer voor de finale, maar dat was met mijn zesde plek in Houten gelukt!” In de finale liet hij alle ballen liggen én was bijna vijf seconden sneller dan zijn concurrentie. Omdat er voor hen ballen vielen, won Henk de tweespan pony rubriek met bijna tien punten voorsprong.
“Ik had het gevoel dat ik wel bij de top zou zitten, maar ik had niet verwacht dat ik zou winnen! Dat ik zo snel ging had ik niet in de gaten, al helemaal niet omdat mijn pony’s pas sinds juni samen voor de wagen staan. Ik had namelijk mijn vorige Hackney pony’s verkocht en maakte de overstap naar enkelspan paard. Dat bleek toch niet helemaal mijn ding en daarom kocht ik deze twee pony’s afgelopen zomer. Eén had al ervaring binnen de mensport met Jacco van ’t Westende, de ander heeft altijd in de tuigsport gelopen. Ze zijn beide vijftien jaar oud en daardoor kon ik lekker ‘opstappen en wegrijden’ met ze.”
Tweespan pony & tweespan paard
Henk start zijn pony’s nog tijdens de indoormarathon in Lunteren dit seizoen en gaat dan wat kleinere wedstrijden rijden tijdens het outdoorseizoen. “Ik heb twee jonge tuigpaarden die gefokt zijn door mijn oom. Van hem heb ik de kans gekregen om ze op te leiden en uit te brengen, dus dat wil ik dit zomerseizoen gaan doen. Dan ga ik dus tweespan pony en tweespan paard combineren, een hele leuke uitdaging!”
“Wellicht dat ik tijdens indoor Houten in 2027 dus bij de paarden van start ga, maar het is natuurlijk nog te vroeg om daar definitief iets over te zeggen”, besluit hij gemotiveerd.
Klik hier voor alle resultaten van indoor Houten