Algemeen
PAARDENSPORT - Dat papa Daan van Geel met drie prijzen thuiskwam van het Internationaal Indoor Concours Hippique in Groningen is inmiddels niet meer zo bijzonder. Maar dat zijn 12-jarige zoon Noud ook twee keer wist te winnen maakte het wel speciaal. "Ik had het echt niet verwacht. Maar de paarden deden het heel goed en sprongen heel fijn", mijmert Noud nog na. Een van de hoofdrolspeelsters was de zevenjarige merrie Oberlina. "Ze is door mijn opa gefokt en een heel lief paard", legt Noud uit.
Debuut Jumping Amsterdam
En de appel valt dus niet ver van de boom in dit geval. Want vader Daan van Geel en moeder Mareille Schröder zijn allebei succesvolle springruiters. In 2006 eindigde Schröder nog op de tweede plaats van de prestigieuze Grote Prijs van Jumping Amsterdam. En gisteren, twintig jaar na zijn moeder, mocht Noud daar z'n debuut maken. In het basisparcours over 1 meter 10 beleef hij foutloos en in de barrage gingen er twee balken af, waardoor hij uiteindelijk dertiende werd,.
"Ik had de filmpjes van mijn moeder al best vaak teruggekeken en dat vond ik heel cool. En dat ik daar zelf nu ook mag rijden is echt heel gaaf."
Fokkerij
En dus valt Noud met zijn neus in de boter. Want papa en mama hebben een grote springstal. De meeste paarden worden binnen Europa en naar Amerika verkocht. In Gees staan vijfendertig sportpaarden op stal en in Erica is het opfokgedeelte, dat vooral door opa Rien van Geel wordt gerund.
"Wij geven de jonge paarden tot ze drieënhalf jaar zijn de kans. Dan gaan we een selectie maken op basis van 'vrij springen' en een röntgenologisch onderzoek. Dan kijken we met welke paarden we verder gaan of welke er verkocht kunnen worden", legt Daan uit.
Hulde G
Het paard Hulde G is een van de succesverhalen van de fokkerij van Van Geel en Schröder. "Hij staat op stal bij Jos Lansink, waar we veel mee samenwerken. Het paard is een aantal keren bij vier- en vijfsterren Grote Prijzen doorgebroken en heeft er ook één gewonnen. Dat is voor ons natuurlijk geweldig. We hadden al hoge verwachtingen van het paard maar als het er dan ook uitkomt dan geeft dat wel een extra goed gevoel", vertelt Van Geel.
Handelstal
Hoewel de imposante springstal grote voordelen biedt voor een talent als de 12-jarige Noud, heeft het ook zo z' nadelen. Want hij is goed doordrongen van het feit dat z'n paarden ook zomaar verkocht kunnen worden. "Ja, dan win je een paar keer hier en daar en dan is het best verdrietig als ze weggaat", vertelt Noud. Hij heeft het al een paar keer meegemaakt. "Hoe beter ik het doe, hoe meer mensen ernaar vragen. Ik weet niet hoe lang Oberlina nog blijft. Ik hoop heel lang maar ik denk niet zo heel lang meer."
"De 'makkelijke' paarden waar hij op kan rijden, zijn commercieel natuurlijk heel erg gewild", legt moeder Mareille uit.
Passie
Zij verbaast zich soms over de passie van haar zoon voor de sport. "Concoursen rijden vindt hij het allerleukste. Een dag niet gesprongen is een dag niet geleefd zeggen we hier altijd. Maar hij weet ook heel veel van de internationale sport, over internationale ruiters en resultaten. Ik verbaas me er soms over wat hij allemaal daarvan weet en onthoudt, heel leuk."
Kinderen
Naast Noud, bestaat het gezin ook nog uit de 9-jarige Teun en de pas 5-jarige Sepp. Al met al een hele klus om de boel draaiende te houden. Teun besteedt z'n tijd liever aan voetbal. En Sepp springt inmiddels met 'zijn Job' al over balkjes. "We werken hard maar dat geeft niets, we weten waar we het voor doen. Som moet je je in allerlei bochten wringen, want de kinderen hebben hun sport, ze hebben school en vriendjes en we hebben natuurlijk de paarden. Dus het is vooral goed plannen en aanpassen en dan komt het meestal wel goed", besluit Schröder.
Op de website van RTV Drenthe zijn foto's en een filmpje te zien.