Rijstijlwinnaars vierde kwartaal 2025 bekend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rijstijlwinnaars vierde kwartaal 2025 bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:04

KNHS
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Ieder kwartaal worden de ruiters met de hoogste rijstijlscores bij zowel de paarden als pony's in het zonnetje gezet. De rijstijlwinnaars over het afgelopen kwartaal zijn Vajèn Sikkens met pony Markus en Suzanne Tepper met paard Rock Out van het Nijhofstee. Vajèn wist de titel met 90 rijstijlpunten bij de pony’s te bemachtigen. Suzanne deed dit met 92,5 rijstpijlpunten bij de paarden. We feliciteren hen natuurlijk van harte met deze knappe prestatie en vroegen naar hun geheim voor het rijden van hoge rijstijlpunten.

Vajèn en Markus
Vajen (10) vormt samen met haar pony Markus (19) een bijzondere combinatie. Toen Markus in juli 2021 bij hen kwam, had Vajèn nog geen wedstrijdervaring. In januari 2025 reden ze nog Bixie-wedstrijden en inmiddels komen ze uit in het 50 cm.

Markus is volgens Vajèn een ontzettend lieve pony die alles voor haar doet, maar ook ondeugend kan zijn. “Ik ben er ook heel vaak van afgevallen,” vertelt ze eerlijk. “Maar ik heb daardoor juist heel veel van hem geleerd.” De score van 90 rijstijlpunten is extra speciaal, omdat de combinatie dit niveau nog niet eerder behaalde. “We hebben weleens 85 of 80 punten gereden, maar 90 nog nooit.”

Thuis worden de rijstijlprotocollen altijd bekeken. “Mama kijkt ze altijd na. Vajèn heeft ook een duidelijke tip voor andere ruiters: “Luister altijd goed naar je instructeur en kijk veel naar andere ruiters.”

Suzanne Tepper en Rock Out van het Nijhofstee
Suzanne reed haar rijstijlscore van 92,5 punten met Rock Out van het Nijhofstee, een vierjarige ruin die nog niet vaak op concours is geweest. Suzanne start niet vaak in rijstijlwedstrijden en rijdt regelmatig HC, omdat ze voornamelijk jonge en onervaren paarden uitbrengt. “Daarom vind ik het extra mooi wanneer een wedstrijdorganisatie toch kiest voor een rijstijlrubriek. Het voelt als erkenning voor het werk dat ik doe, en dat is vooral het opleiden van paarden.”

In haar trainingen ligt de focus op alle onderdelen die ook terugkomen in het KNHS-rijstijlprotocol: een goed grondtempo, recht springen, nette wendingen en in de juiste galop landen. Daarnaast besteedt ze veel aandacht aan haar eigen houding en balans en aan het goed aan de hulpen staan van het paard. “Dat laatste vind ik misschien wel het allerbelangrijkst.”

Haar boodschap aan andere ruiters is helder: “Doe niet zomaar wat. Weet wat je doet en waarom je het doet. Maak het niet ingewikkelder dan nodig. Paarden iets leren is ontzettend leuk, maar het kost tijd. Door veel te oefenen gaat je paard je uiteindelijk beter begrijpen. Blijf trainen en geef niet op.”

Rijstijl
Het doel van een rijstijlwedstrijd is om de rijvaardigheid van ruiters te verbeteren en te toetsen. Hoe netter en meer paardvriendelijk er wordt gereden, hoe beter de beoordeling. Naast de beoordeling op rijstijl tellen ook de mogelijke strafpunten mee die je opdoet in het parcours. De rijstijl wordt beoordeeld aan de hand van de volgende onderdelen:

- De wijze van rijden
- Houding en zit
- Algemene indruk

Bekijk hier de rijstijlwijzer om exact te zien waar je op beoordeeld wordt.