Leipzig 2026: Twee foutloze rondes bezorgen Dries Degrieck overwinning

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Leipzig 2026: Twee foutloze rondes bezorgen Dries Degrieck overwinning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:43

Hoefnet
Sport

Dries Degrieck. Foto: © FEI/Dirk Caremans

Met een zinderende drive-off in Leipzig vanmiddag versloeg hij Dries Degrieck niemand minder dan Boyd Exell en Bram Chardon. Hij pakte de overwinning met een foutloze ronde in 148,37 en behaalde daarmee het maximale aantal van 10 punten voor het klassement. Omdat Leipzig de laatste kwalificatiewedstrijd was voor de wereldbekerfinale in Bordaux van 6 tot en met 8 februari, weten we nu ook wie zich daarvoor geselecteerd heeft.

Dries Degrieck komt door zijn overwinning op een totaal van 24 punten en kwalificeert zich daarmee officieel voor de wereldbekerfinale in Bordeaux.

Tot de laatste seconden
Het was vandaag tot aan de laatste seconden super spannend! In de eerste ronde zat het niet mee voor IJsbrand Chardon en Mareike Meier, voor hen vielen beide ballen. Verder bleef iedereen foutloos en door de snelle tijden van Bram Chardon, Dries Degrieck en Boyd Exell selecteerden zij zich voor de drive-off.

In de drive-off ging Boyd als eerst van start. Voor hem viel een bal op poort acht, in hindernis negen en op poort elf. Zijn tijd van 149.80 seconden was nét iets langzamer dan de tijden die Dries en Bram in de eerste ronde reden. Vervolgens liet Dries Degrieck alle ballen liggen én verbeterde zijn tijd! Hij finishte in 148.37 seconden en was daarmee ongeveer anderhalve seconden sneller dan zijn eerste ronde.

Bram Chardon was in zijn eerste ronde 00.03 seconden langzamer dan Dries in de tweede rond. Hij wist dus dat het mogelijk was om de snelste tijd neer te zetten en daar was hij tot poort acht heel goed naar op weg. Maar in poort acht bleef hij te veel aan de binnenkant, waardoor er een bal viel. Daarna zette hij alles op alles om de vier extra seconden geod te maken en daar kwam hij bij in de buurt, maar met zijn tijd van 146.68 seconden moest hij Dries Degrieck voor laten gaan.

“De paarden waren heel goed. Ik heb sinds dit seizoen een nieuw paard, die stond vandaag rechts achter. Ik voel dat hij elke wedstrijd beter wordt, dat is genieten! Ik ben heel blij met ze, deden het geweldig. De voorpaarden dachten super met me mee, ze hielpen me door het parcous heen”, laat Dries Degrieck na afloop weten.

Deelnemers finale Bordeaux
Ook Bram Chardon heeft zich vandaag voor Bordeaux. Boyd Exell deed in Leipzig mee op basis van een wild card. Hij was al zeker van de finale omdat hij alle vier de wedstrijden waarvoor hij streed om de punten, won.

IJsbrand Chardon had vandaag niet helemaal zijn dag. Er vielen ballen en doordat er een bal viel op poort 8 voordat hij de poort reed reed, kreeg hij ook nog eens extra strafpunten. Maar zijn goede resultaten van Lyon, Stockholm en Londen zorgen ervoor dat ook hij erbij is tijdens de finale in Bordeaux!

De deelnemers met het hoogst aantal punten na afgelopen wereldbekerwedstrijden, hebben zich geselecteerd voor de finale in Bordeaux. Dat word van 6 tot en Emet 8 febuari verreden. Hieronder vind je de zes deelnemers:

* Boyd Exell
* Dries Degrieck
* IJsbrand Chardon
* Bram Chardon
* Jérôme Voutaz
* Christoph Sandmann

Bekijk hier de uitslagen van vandaag