Louis Weitenberg: "Mijn droom was een Mercedes en een Fries paard"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Louis Weitenberg: "Mijn droom was een Mercedes en een Fries paard"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:08

Omrop Fryslan
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Louis Weitenberg (64) woont al meer dan 30 jaar in Palmerston North in Nieuw-Zeeland. Hij heeft daar met zijn vrouw Marianna een fokkerij met Friese paarden. Weitenberg komt uit een gezin met zeven kinderen en is als boerenzoon opgegroeid in Dronryp. Zijn ouders hadden een melkveehouderij en gebruikten paarden voor het werk. Het eerste Friese paard kwam later. Dat stond bij een boer in de buurt en werd gekocht en later met winst verkocht. Daarmee was het zaadje voor de latere paardenfokkerij geplant.

Eerste keer Nieuw-Zeeland
Na de mavo ging Louis naar de middelbare landbouwschool en na twee stagejaren in Dronryp greep hij de kans om ook een stage in het buitenland te doen. Twee broers en een zuster van zijn vader waren daar al naartoe geëmigreerd, dus een plek was snel gevonden.

Hij beleefde een geweldige tijd op zijn stageplek, maar in Nederland riep de dienstplicht. Daarom ging Louis eerst toch terug naar het vaderland. De ruimte en het klimaat van Nieuw-Zeeland trok hem verschrikkelijk aan en toen een neef belde met de vraag of Louis hem wilde helpen op zijn nieuwe boerderij, hoefde hij daar niet lang over na te denken. Hij ging ervoor!

Samen met zijn vrouw Marianne emigreert hij in 1981. Eerst pachten ze een boerderij. Het vee en het gereedschap is wel van hen en zo lukt het om flink te sparen om een eigen bedrijf te beginnen. "Mijn droom was een Mercedes en een Fries paard", zegt Louis enthousiast. De Mercedes is daar wel te koop, maar de paarden kopen ze als ze op vakantie terug in Fryslân zijn. Twee merries en een jonge hengst worden gekocht bij Germ Aise Bouma en gaan mee naar Nieuw-Zeeland, het begin van de fokkerij Glenrose Friesian.

Friese paarden zijn geweldig, maar een paard voor een sjees of marathonwagen, dat is nog mooier. Daarom gingen die ook mee naar Nieuw-Zeeland. Zo werd het zaadje dat zoveel jaren eerder werd geplant, een volwassen bedrijf met een volledig Fries fokprogramma. En was het eerst nog een activiteit naast het boerenbedrijf, de fokkerij is nu de tak van sport waar het allemaal om draait.

Was het dan alleen maar mooi weer en lange dagen? "Nee, eerlijk is eerlijk", zegt Louis. "In het begin voelde ik me echt heel onwennig." Vooral op de dagen dat het in Fryslân Rypster Merke of PC was. Maar met de app van Omrop Fryslân haal je al het nieuws naar Nieuw-Zeeland en zo volgde Louis de Hengstenkeuring iedere nacht. Overdag slapen en 's nachts plat voor het scherm om al die mooie hengsten te bekijken.

Louis is gek op paarden, maar volgt ook de beide Friese profvoetbalclubs op de voet. Via de live verslagen op Omrop Fryslân radio en internet hoeft hij niets te missen. Dronryp heeft ook een plek in zijn hart. Het nieuws over zijn geboortedorp volgt hij via de dorpskranten. Je haalt de jongen wel uit Fryslân, maar je haalt Fryslân niet uit de jongen...