Algemeen
Tekst en foto's door Aniek Molenaar Fotografie
Afgelopen donderdag begon de KFPS Hengstenkeuring in Leeuwarden. Aan het einde van de middag stond een nieuw onderdeel op het programma, het hengstenbal. Meerdere hengstenhouders verleenden hun medewerking aan deze show. Het was een hele mooie show, waarin vele KFPS hengsten voorbij kwamen. Hopelijk organiseren ze dit onderdeel volgend jaar weer. Van mij zou het nog wat uitgebreid mogen worden en hopelijk komt er dan meer publiek op af, want het is absoluut een aanrader.
Hengstenbal
Gestart werd met een blokje van Stal fan de Kadyk. Iris Kroes was met haar harp op een klein podium in de baan en zong enkele nummers.
Franka Loos met Sicco 550.

Speciaal voor deze dag nam Hans Peter Minderhoud plaats in het zadel van Syme 551.

Dinja van Liere presenteerde de hengst Murk 540. Deze talentvolle hengst wordt normaal gesproken gereden door Franka Loos. Dinja en Murk kregen gelijk de handen van het publiek op elkaar.

Hierna ging de show verder met verschillende hengsten. Een uitgebreid verslag is hier te vinden.
Enkele andere hengsten die gepresenteerd werden:
Nane 492 werd door Sybren Minkema gepresenteerd voor de wagen.

Merle Veurink met Waander 512.

Marijke Boelen met Arent 515.

Marc Peter Spahn met Jeroen 535, welke hij uitbrengt op Grand Prix-niveau.

Ela Okkema met Jehannes 484.

Marieke Okkema met Kanne 543.

Mette Marit Eppinga met Martinus 539.

De afsluitende show was van Stal Chardon en HvM Harrie van Middelaar.
Gosse Pieter Hellinga met Fryso 518 en Jacob van der Heide met Hielke 530. Jelmer Chardon en Harry van Middelaar reden mee op hun crossmotoren.

Jelmer Chardon.

Hynder van Harich - The Passion of the Frisian Horse
In de avond stond de show It Hynder van Harich op het programma. Van tevoren wist ik niet wat ik hiervan moest verwachten. Het bleek een hele toffe show. De (Friese) paarden werden gecombineerd met theater, dit bleek een hele mooie combinatie. Een verhaal met de nodige humor, gecombineerd met zang, dans en paardenacts. Er werden bekende nummers gezongen, soms iets aangepast voor het verhaal. Deze show was ook leuk om te zien voor mensen die niks met paarden hebben.
Enkele foto's van de show:
De Duitse Anna Kulicke.

Vijf KFPS hengsten kwamen in de baan tijdens het nummer Circle of Life. Op de foto Mans 543.

Een indrukwekkend stuk was een stoet van twee rouwkoetsen gevolgd door koetsen en ruiters.

Koningin Josephine.

Blacklight Matter - The Neon Party

Anna Kulicke

Een spectaculair onderdeel was van Anne Okkema. Er kwam een vrachtwagen de piste binnen rijden. Uit die vrachtwagen kwam Anne Okkema gereden met een zesspan schimmels.

Initiatiefneemster van de show Hynder van Harrich Esther Liano hier in de baan samen met Anna Kulicke.
Ik kan ze niet zien op de foto's en ik ben ze ook niet tegen gekomen op de filmpjes die ik heb gezien op social media. Vind het wel jammer dat het hengstenbal nergens terug te kijken is. Moest jammer genoeg werken. Anders had ik het via de livestream gezien.