Paarden kunnen angst bij mensen ruiken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Paarden kunnen angst bij mensen ruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 20:28

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Paarden blijken angst bij mensen te kunnen ruiken. Foto: Marlies Trap Fotografie

Paarden kunnen ruiken of iemand bang is en worden daardoor zelf ook angstiger. Dat blijkt uit een recent onderzoek.

Dat paarden kunnen reageren op menselijke emoties, was al bekend. Iedere paardeneigenaar kan je vertellen dat de dieren anders reageren op boze stemmen en blikken dan op vrolijke. Uit een onderzoek aan de Universiteit van Tours in Frankrijk is nu gebleken dat paarden menselijke emoties ook kunnen ruiken. Zo worden ze bijvoorbeeld duidelijk angstiger als ze het zweet van een bang persoon ruiken. Dit kan invloed hebben op het werk van ruiters, trainers en andere personen die met de paarden werken.

Het onderzoek
Voor dit onderzoek lieten de wetenschappers dertig proefpersonen een video van 20 minuten kijken, op twee verschillende dagen. Op de ene dag keken ze enge beelden uit de horrorfilm Sinister, op de andere dag kregen ze vrolijke beelden te zien uit films als Singing in the Rain en Grease. Tijdens het kijken droegen deze personen wattenschijfjes onder hun oksels. Deze vingen hun zweet op. Uit onderzoek is al gebleken dat angstzweet andere stoffen bevat dan zweet van blije mensen. Hierdoor ruikt het zweet ook anders. De proefpersonen hadden geen deodorant of parfum gebruikt en mochten twee dagen voor het onderzoek niets eten of drinken dat invloed kon hebben op hun lichaamsgeur. Denk hierbij aan chilipepers, knoflook en alcohol.

Vervolgens lieten de onderzoekers 43 paarden aan de bezwete wattenschijfjes ruiken. Ter controle roken de paarden ook aan ongebruikte schijfjes. Daarna deden ze een aantal tests en beoordeelden daarbij het gedrag van de paarden. De paarden die angstzweet hadden geroken, reageerden duidelijk banger als iemand hun box in stapte, vergeleken met de dieren die de ongebruikte wattenschijfjes of die van vrolijke mensen hadden geroken. De bange paarden benaderden bijvoorbeeld hun verzorger minder vaak. Daarnaast was de schrikreactie bij het plotseling openen van een paraplu, terwijl ze stonden te eten, ook heftiger. Hun hartslag werd daarbij aanzienlijk hoger dan bij een van de andere groepen. Opvallend was wel dat metingen van het stresshormoon cortisol geen verschillen lieten zien.

Als deze bevindingen in toekomstige studies wordt bevestigd, zou dan betekenen dat angst besmettelijk is tussen mensen en paarden. Vluchtige stoffen uit menselijk zweet fungeren dan voor het paard als een waarschuwingssignaal dat er gevaar op de loer kan liggen.

Onderzoeker Dr. Léa Lansade vertelt aan The Guardian dat deze studie laat zien hoe nauw mensen en dieren met elkaar verbonden zijn. Volgens haar kunnen we onbewust onze emoties overbrengen op dieren. Dat heeft op zijn beurt weer een behoorlijke invloed op de eigen emoties van het dier.

Volgens de onderzoekers moeten ruiters en verzorgers zich bewust zijn van hun emoties en de impact die dat kan hebben op hun dieren. “Als je ontspannen en in een positieve stemming aankomt bij je paard, kan dat een betere interactie met het dier bevorderen. Als je zelf bang bent, kan het paard daarop reageren door ook bang te worden en heftiger te reageren op een mogelijke enge situatie”, legt hoofdonderzoeker Plotine Jardat uit. Mensen hebben volgens haar weinig controle over de geuren die ze afgeven, geur is een van de meest voorkomende en primitieve zintuigen die gebruikt worden in de communicatie. In onderzoeken wordt vaak gefocust op de geursignalen die worden uitgewisseld tussen soortgenoten, bijvoorbeeld om een partner te vinden. De focus ligt veel minder op interactie tussen verschillende soorten, zoals bijvoorbeeld mens en paard.

Paarden zijn niet de enige dieren die reageren op menselijke geuren. Ook van honden is bekend dat ze anders kunnen reageren als ze een angstig of bang persoon ruiken. Dit bleek uit een universitaire studie aan de Universiteit van Napels, in Italië. En van bijvoorbeeld katten, koeien en geiten is ook bekend dat ze het verschil kunnen ruiken tussen het zweet van bange en blije personen.

Het volledige onderzoek is te lezen op Journas.plos.org. Dit is in het Engels geschreven.

Gebruikte bronnen:

cissy

Re: Paarden kunnen angst bij mensen ruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:46

Natuurlijk kunnen ze dat!
Wat een ... onderzoek zeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:47

De weet iedereen die met paarden werkt...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 21:33

Euh, is dit nieuw ??

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:16

Misschien niet nieuw maar nu dus wel wetenschappelijk bewezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:22

Iedereen weet dat paarden reageren op menselijke emoties maar ik geloof er niets van dat iedereen weet dat de geur van angstzweet waarschijnlijk een (grote?) rol speelt.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:57

mysa schreef:
Iedereen weet dat paarden reageren op menselijke emoties maar ik geloof er niets van dat iedereen weet dat de geur van angstzweet waarschijnlijk een (grote?) rol speelt.

Dit dacht ik ook. Ik vind het niet echt een open deur onderzoek dat ze gevonden hebben op basis van geur de emotie angst kunnen herkennen. Toch maar even opfrissen en omkleden voor je na je paard gaat na een stressvolle werkdag of die spannende presentatie :P
Zo vraag ik me weleens af of de paarden een hoge hartslag door inspanning misschien als stressend en alerterend ervaren. Of dat ze het onderscheid kunnen maken tussen hoge hartslag door inspanning vs door spanning / angst. Ik heb het idee dat ze dat onderscheid kunnen maken, maar nooit uitgezocht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:07

Ik denk dat dieren niet alleen angst(zweet) kunnen ruiken maar ook bij voorbeeld ziekte.

Het is eigenlijk de mens die tekortschiet in dit soort basisdingen. Mensen vertrouwen nou eenmaal op spraak/taal waardoor ze veel andere vaardigheden kwijt zijn geraakt.

Maar toch mooi dat de resultaten van het onderzoek in tekst zijn gevat :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:25

Sommige paarden hebben zeker door als hun baasje niet geheel fit is of ziek is. Ik ben nu snipverkouden, mijn merrie was gisteren veel knuffeliger dan normaal en met rijden was ze voorwaartser dan normaal (alsof ik dan minder hoefde te doen om haar te laten lopen).
De ruin rij ik niet in deze situatie, want die is nogal eens wat schrikkerig of lomp en ik wil er wel op blijven. Maar die had ik los in de bak om even z'n energie kwijt te kunnen. Hij ging lekker te keer, maar bleef mooi bij mij uit de buurt en na afloop kwam hij heel knuffelig naar me toe, iets wat hij lang niet altijd doet. Ook met terugzetten in de paddock, waar de paarden wel eens wat drammerig kunnen zijn, waren ze het gisteren niet. Ze hadden kennelijk door dat ik sloom was.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:15

mysa schreef:

Niet? Is van honden bv toch ook al heel lang bekend?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:24

Ik dacht dat paarden eerder reageerde op je hartslag. Ik kan altijd een groot verschil merken als ik last heb van hartkloppingen dat beide paarden op stal daarop reageren, ook als dit komt door een blikje energy.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:12

Dat weet ik wel zeker dat ze dat kunnen. En niet alleen angst maar ook ziekte en de maandelijkse ongemakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:49

mysa schreef:

Waarom niet? Ze neuzen toch ook bij elkaar voor informatie uitwisseling?

Ik denk dat dieren al hun zintuigen gebruiken en zeker paarden voor wie het extra belangrijk is om te scannen of een omgeving veilig is, als vlucht en prooidieren.

Echter dat ze liever worden als ik me niet lekker voel..nah, niet echt haha.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:59

Nee precies, als je je niet lekker voelt zijn ze vaak vervelender. En als je angstig bent inderdaad schrikachtiger.

Dat zal een combinatie van dingen zijn, niet alleen geur maar ook energie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Precies, sommige kun je beter niet eens aan beginnen als je niet fit bent. :o

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Suzanne F. schreef:
Nee precies, als je je niet lekker voelt zijn ze vaak vervelender. En als je angstig bent inderdaad schrikachtiger.

Dat zal een combinatie van dingen zijn, niet alleen geur maar ook energie.

Klopt!
Als ik een kutdag had gehad moest ik echt werken om hem in het gareel te houden :j
Zelfde als dat ze voelen/ruiken dat je zwanger bent.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

Suzanne F. schreef:
Nee precies, als je je niet lekker voelt zijn ze vaak vervelender.

Ik heb een paard gehad wat juist onwijs zorgzaam was als ik niet fit was. Hij was dan verdacht braaf, ik mocht op hem leunen als ik wankelde en dat soort dingen.

Hoefde alleen niet te proberen om er op te klauteren of om 'm iets te willen laten doen }:)

Paar weken geleden nog. Zat met de kat op schoot op de bank en kreeg ineens een aanval. Dat is vooral een vrij plotselinge shitload aan pijn. Ze speerde van mijn schoot af, maakte een raar geluidje en rook aan mijn gezicht. Om te snappen wat er was. Dat was haar eerste reactie.

Dat dieren kunnen ruiken en/of voelen hoe het met je is, daar twijfelt hier denk ik niemand meer aan. Het artikel gaat over hoe dat nu voor een deel ook is áángetoond, aangezien sommige mensen er alleen mee kunnen leven dat het klopt als een wetenschapper het zegt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Ik moest eind vorig jaar een laten in slapen. Ik was die dagen erg down.
2 merries hier op stal lieten duidelijk hun manier van steun zien. Die normaal de ,mare stare, geven hielden nu hun hoofd tegen me aan. Ik vond dat erg bijzonder.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

Mel blijft echt expres uit mijn buurt als ik ziek ben, maar is verder wel braaf. Als ik verdrietig ben is ze extra lief en laat mij meer knuffelen enzo. Als ik echt schrik of bang ben neemt zij over, wat niet perse altijd handig is. Maar ze laat mij het wel weer overnemen zonder teveel gemor. Mel is er wel een die ik soms ff laat staan als we niet helemaal matchen qua dag haha.

Maddy heeft dat soort dingen allemaal niet door of interesseert het gewoon niet :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:07

Ik denk dat bijna alle dieren dit wel kunnen ruiken. Waarom zou een paard heel anders zijn?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Goed dat dit onder de aandacht komt. Paarden zijn heel sensibel. Ruiken je angst en merken ook je andere emoties op. Frustratie of boosheid. Of blijheid. Of haast. Dat kan voor vele bekend zijn…feit dat het paard zelf er vervolgens het gedrag op gaat aanpassen is iets wat nog niet bij iedereen duidelijk is. Dat het een 2-weg communicatie is. En het paard kan niet praten (duh) maar vertelt je van alles op hun eigen manier (als je het wilt horen/zien). Voor velen gelukkig al een no-brainer, voor sommigen nog steeds nodig om het onder de aandacht te brengen.
Dus ik ben wel blij met dit onderzoek -> bewijs. Kan weer bijdragen aan beter welzijn voor de paarden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

Rivendell schreef:
mysa schreef:

Niet? Is van honden bv toch ook al heel lang bekend?

Daar heb ik geen onderzoek over meegekregen maar zal vast gedaan zijn. Maar van honden weten we sowieso dat ze enorm gericht zijn op geur, ik heb echter nog nooit speurpaarden gezien.;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Suzanne F. schreef:
Dat weet ik wel zeker dat ze dat kunnen. En niet alleen angst maar ook ziekte en de maandelijkse ongemakken.

Ik had een hengst waar je echt mee moest op passen tijdens je menstruatie. Die wist trouwens ook wanneer iemand zwanger was, dan was hij ineens super beschermend

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:41

Rivendell schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik had een hengst waar je echt mee moest op passen tijdens je menstruatie

Dat lijkt me dan alleen te verklaren vanuit een hoger testosterongehalte wat je dan hebt. Dat dat een soort agressie in een hengst kán triggeren kan ik mij iets bij voorstellen.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

Mijn merrie die ik eerst had en die is overleden, en mijn ruin nu, zijn iha juist liever als ik pijn heb

Ruin probeert me alleen wel ietsje meer naar lekkere hapjes te trekken
Eregister wees hij de pijnplek aan en knuffelde heel lief