Algemeen
Buurtbewoners leggen zich niet neer bij het besluit van gehandicaptenorganisatie 's Heeren Loo om manege Paardoes te sluiten. Daarom kwamen zij gisteravond bijeen om een krachtig signaal af te geven. Onder de aanwezigen waren wethouder Jeroen Portier, Statenlid Mascha Boone-Tuijnman en oprichter van Paardoes Joyce Delfos. 's Heeren Loo was uitgenodigd om bij de bijeenkomst te zijn, maar niemand was aanwezig.
De kantine van VC Vlissingen, waar de bijeenkomst werd gehouden, zat bomvol. Verschillende sprekers namen het woord en vertelden wat de manege voor hen betekent. "Je ziet dat de paarden een glimlach op het gezicht van de cliënten toveren. Ze hebben iets heel bijzonders", zegt Peter de Haan. "Mijn dochter is een echt paardenmeisje en voor haar voelt Paardoes als een tweede thuis."
Sterk signaal afgeven
De avond was georganiseerd door SP'er Jos van der Horst. "We willen een sterk signaal afgeven, in de hoop dat er bij 's Heeren Loo iemand wakker wordt geschud en het besluit wordt heroverwogen", zegt hij. Tegelijkertijd blijft Van der Horst realistisch. "Zolang de organisatie zich op deze manier blijft opstellen, verandert er niets. Het enige waar je dan nog op kunt aandringen, is dat er in de wijken plekken komen waar dit soort inclusiviteit mogelijk blijft."
Ook vanuit de politiek wordt steun uitgesproken voor het behoud van Paardoes. "Eerder deze zomer heb ik een goed en respectvol gesprek gehad met 's Heeren Loo", zegt wethouder Portier. "Naar aanleiding van deze avond ga ik hen vandaag nog bellen om meer duidelijkheid te krijgen." Statenlid Boone-Tuijnman laat weten dat zij de kwestie zal aankaarten bij de commissie Economie.
Onzekerheid en onduidelijkheid
Toch blijft de uiteindelijke beslissing bij 's Heeren Loo, dat eigenaar is van de grond. Dat zorgt voor onzekerheid bij gebruikers van de manege. Samantha Alfons, die haar pony bij Paardoes heeft staan, gaat met een neerslachtig gevoel naar huis. "Ik weet niet waar mijn pony naartoe moet of wanneer hij weg moet. Er is gewoon geen duidelijkheid."
Eerdere acties
Eerdere acties, zoals een petitie, hebben tot nu toe niets opgeleverd. De manager van 's Heeren Loo liet eerder weten dat een manege met een commerciële functie niet past binnen de huidige koers van de organisatie. Daarom is besloten de dagbesteding te sluiten. De kinderboerderij met dierenactiviteiten blijft wel bestaan.
Op de website van Omroep Zeeland zijn foto's te zien.