Na 15x houdt Gerrit de Boer op als verslaggever van Hengstenkeuring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Na 15x houdt Gerrit de Boer op als verslaggever van Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:13

Omrop Fryslan
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Vijftien keer deed Gerrit de Boer, denkt hij, verslag van de Hengstenkeuring in het WTC Expo in Leeuwarden. Dit jaar voor het laatst. We kijken terug op bijzondere jaren. "De eerste keer? Dat weet ik niet meer. Volgens mij doe ik het voor de vijftiende keer, dat is mij gezegd", zegt de verslaggever. "Dus dat zal dan wel zo zijn, maar die eerste keer weet ik echt niet meer." Hij rolde er op een wat aparte manier in.

"Ze zochten iemand en een collega kon of wilde niet", gelooft De Boer. "Toen kwamen ze bij mij terecht." Dat was op zichzelf al bijzonder: "Ik zei: ach, ik weet eigenlijk helemaal niets van paarden."

Maar hij kwam toch van een boerderij?
"Ja, mijn vader had vroeger wel een paard", gaf De Boer toe. Toen was het klaar.
"Eigenlijk was het een beetje een ' schot in het duister ', maar het paste wel bij mij. Op de redactie was het op dat moment zo... In het land van de blinden was ik degene met één oog."

Helemaal onbekend met de paardenwereld was Gerrit de Boer ook weer niet.
"Ik ging in het verleden wel met mijn vader naar Sumar naar de keuring daar", zegt hij. "Ik kende Henk Dijkstra toen nog niet, maar ik kende hem daar wel van. Die liep daar ook altijd al rond." Later maakte De Boer de overstap van de nieuwsredactie naar de sportredactie.

"Toen kwam het Stamboek met Henk Dijkstra tevoorschijn", herinnert De Boer zich. "Die deed dan de paardensport voor ons. Zo is Henk daar ook weer bij terechtgekomen."

Niet té ingewikkeld
Hij moest er in het begin wel even inkomen, maar heel moeilijk ging dat niet. "Dat was wel zo, maar daar was Henk ook heel geschikt voor. En het is ook weer niet té ingewikkeld natuurlijk. Je moet jezelf niet verheffen tot kenner en doen alsof je er verstand van hebt. Je moet gewoon kijken: hoe is de beweging?" "Ik was degene die er geen verstand van had en Henk wel. Dat werkt het beste. Dan is die kennis niet eens echt nodig. Ik praatte het aan elkaar en hij had er verstand van."

De Hengstenkeuring bij Omrop Fryslân
De Hengstenkeuring vindt dit jaar plaats van donderdag 15 tot en met zaterdag 17 januari in het WTC Expo in Leeuwarden. De keuring is te volgen via omropfryslan.nl en de Omrop-app.

Over de kracht van het evenement is De Boer kort en duidelijk. "Het is de beleving. Het WTC zit vol met mensen die gek zijn op Friese paarden. Die reageren heel erg op wat er in de ring gebeurt en op een of andere manier word je daarin meegezogen. De liefde voor het paard voel je overal. Die beheerst hun leven." Henk Dijkstra was daar ook een katalysator in, volgens De Boer: "Er gebeurt echt iets met Henk als een paard mooi beweegt."

Dat sloeg ook over op De Boer zelf. "Als er echt iets gebeurt in die ring, dat voel je en dat neem je ook mee in je commentaar. Het is heel goed te vergelijken met topprestaties in andere sporten." "Als er geweldige tijden worden gereden bij het schaatsen of er valt een prachtige goal bij het voetbal, dan gebeurt er iets in zo'n stadion. Dat is in het WTC ook zo." Bovendien: "Henk en ik matchen gewoon heel goed. We vullen elkaar aan en de humor past ook."

Publiek was gek op Jasper 366
Natuurlijk zijn er na zo'n lange periode momenten die eruit springen, die de verslaggever altijd bijblijven. Dat zijn voor De Boer alle optredens van Jasper 366 en zijn afscheid. "Het publiek en Jasper was altijd één geheel", zag Gerrit. "Als Jasper in de ring kwam, dan werd het publiek gek. En Jasper gedroeg zich daar ook naar, tot op hoge leeftijd."

Voor een reportage is De Boer een keer naar zijn stal geweest.
"Er stond in mijn ogen een relatief oud paard in de stal. We liepen naar buiten naar de bak. Daar moest hij rondjes lopen en dat paard klom gewoon omhoog en begon geweldig te bewegen. Op het moment dat hij 'performe' moest, dan deed hij meer dan de meeste paarden." De Boer was ook bij het afscheid van Jasper en dat moment is hem dierbaar. "Dat is zo'n filmpje dat nog jaren uit de kast wordt gehaald. Het is een beetje het symbool geworden van het Friese paard. Er zijn andere fantastische kampioenen geweest en ook paarden die vaker kampioen werden, maar de uitstraling van dat beestje richting het publiek was niet te geloven."

It ôfskied fan Jasper 366
Negatieve incidenten bleven die jaren gelukkig uit. "Momenten die je ook bijblijven is als een paard met een kar het publiek in klimt", zegt Gerrit. "Dat is niet fijn. Dat heb ik op andere plaatsen wel eens gezien, dat het helemaal misliep. Maar gelukkig niet bij de keuring." Het verliep eigenlijk altijd redelijk regulier volgens De Boer: "Maar het kan verschrikkelijk raar gaan."

De laatste keer
In januari wordt het dus de laatste keer voor Gerrit de Boer als verslaggever bij de Hengstenkeuring. "Ik ga met pensioen en dat is prima. Het is prachtig geweest en het is klaar."

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.