Belslydjeien Harich: De Boer wint in A-rijderij, Bakker bij B-rijders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Belslydjeien Harich: De Boer wint in A-rijderij, Bakker bij B-rijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:53

KFPS
Sport

Jurre 495, de vader van Hendrik fan Bokkum. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Onder toeziend oog van een enorme schare aan publiek, wat deels zelfs in een grote file heeft moeten staan om het prachtig belslydjeien te kunnen aanschouwen, zag na twee uurtjes strijd Bauke de Boer uit Nes winnaar worden van de wedstrijd. Bauke de Boer, eerder al eens kampioen in Thialf als winnaar van Friesians On Ice, reed vandaag Hendrik fan Bokkum (Jurre 495). Hij won zijn eerste omloop en belandde in de A-finale en wist ook daar zijn opponenten te verslaan. Johannes Bakker uit Dedgum won met Maurits 437-dochter Minke W. van Dedgum de finale van de B-rijderij.

Matador
Wat is er voor nodig om de winst binnen te halen op een wedstrijd zoals deze? Bauke zegt: “De start is heel belangrijk. Eigenlijk moet je niet als eerste weg willen. Ietsje achter de ander blijven en dan meteen na het startschot zou je dan net ietsje meer snelheid hebben. Daarnaast moet je echt zorgen dat je paard niet galopsprongen gaat maken. Je moet op het randje gaan rijden. Op het achterterrein heb ik het een paar keer getest bij mijn paard. Juist om even te kijken tot hoever hij kon gaan alvorens hij in galop gaat. Je paard goed kennen dus”. Een blije Bauke gaat vervolgens verder over het evenement: “We zijn net van die matadoren. Wij vinden dit prachtig. Het is soms wel even afzien want het is wel wat koud, maar echt, dit is zo geweldig. Ik was vandaag niet helemaal fit, maar hè, ik wil natuurlijk wel gewoon meedoen”.

De strijd in de A-rijderij tussen de snelle paarden was sterk. Niet alleen Hendrik fan Bokkum kwam steeds goed over de 100 meter baan, ook Tjalina Hazenberg uit Marum wist met Meino (Reinder 452) indrukwekkende ritjes te maken. De dame stond beslist haar mannetje in het strijdveld en werd uiteindelijk tweede. Gert van Dijkhuizen uit Follega wist met Jannes fan Wettersicht (Menne 496) de derde prijs te pakken. Tevens won hij, samen met Margriet Griffioen, en passagier Martzen Dijkstra de prijs voor het schoonste geheel bij de Friese paarden.

Nog nooit op sneeuw gereden
Een belslydwedstrijd begint altijd met een schifting tussen de deelnemende combinaties. Winnaars uit de eerste omloop gaan naar de A-rijderij en de verliezers gaan naar de B-rijderij. Vervolgens strijd dus de ene helft van de groep tussen de A-rijders en de andere helft bij de B-rijders. In deze groep B-rijders wist Johannes Bakker uit Dedgum uiteindelijk de eerste prijs te pakken. Daar waren wel een paar ritten voor nodig want ook hier lagen de snelheden van de paarden dicht bij elkaar. Maar Minke W. van Dedgum was uiteindelijk toch de snelste. “Wat is dit machtig mooi. Hoe vaker we moesten hoe beter het ging”, zegt Bakker. “Ik heb afgelopen week de hele week op de strooiauto gezeten. Vandaag kon ik hier naar toe, want oh, wat wil ik hier graag rijden. Ik heb al een paar keer meegereden op de wedstrijden op het ijs, maar nog nooit heb ik een wedstrijd op sneeuw gereden”, zegt de enthousiaste rijder!

André van der Staal uit Poppengawier werd tweede met GPD Fokke (Nane 492) en helemaal uit Rotterdam kwam Willemijn Ritsema van Eck met Meindert (Beart 411) en won de derde prijs bij de B-rijders.

Niet-Friezen
Op de startlijst bleven uiteindelijk nog twee ‘niet-Friese’ paarden over. Het waren twee tuigers. Jorn Kuipers uit Wommels wist deze te winnen met Floris en Jelmer Chardon had in Lambada de tweede snelste. De prijs voor het schoonste geheel ging naar Chardon.

Op de website van het KFPS zijn foto's te zien.

F_T

Re: Belslydjeien Harich: De Boer wint in A-rijderij, Bakker bij B-rijders

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:35

Heel gaaf!