Sport
PAARDENSPORT - Met zijn paard Fadograaf werd Tim ten Berg (12) uit Rogat tijdens zijn eerste Grote Prijs voor Children in Valkenswaard al meteen tweede. Met Edgar won hij zelfs op het CSI in Eindhoven. En als het aan hem ligt, komen daar nog heel wat grote prijzen bij. Paarden zijn z'n lust en z'n leven.
Hij heeft er drie tot z'n beschikking en het liefst spendeert hij zoveel mogelijk tijd met hen. "Ik ga direct vanuit school naar stal en dan rijd ik m'n paarden. En als er dan nog verder klusjes zijn, doe ik die ook."
Springstal Michael Greeve
En het plaatje voor de toekomst lijkt ideaal. Zijn drie paarden staan op stal bij topspringruiter Michael Greeve uit Veeningen. En door hem wordt hij ook getraind. Greeve mocht vorig jaar z'n EK-debuut maken en ook voor het eerst op het prestigieuze concours van Aken starten.
"Tim ligt ver voor op schema", reageert Greeve. "Nu moet hij vooral ervaring opdoen en hopen dat hij ook fijne paarden blijft houden in de toekomst. Hij is al vrij volwassen en wil zelf ook graag leren. Ik vind het leuk om het samen te doen en dat hij zo fanatiek is."
"Hij heeft van nature een makkelijke manier van rijden en hij heeft ook al een goed oog voor de sprong: dat je al op tijd vanuit je wendingen de afstand tot de hindernis kan inschatten. Op zo'n leeftijd is dat nog niet zo makkelijk, maar dat lukt hem bijna altijd en dat is wel knap." Zelf is Tim zo'n 1 meter 65, gokt hij. De hindernissen staan af en toe al op 1 meter 30. "Soms is dat wel spannend. Ook als de hindernissen wat hoger zijn, maar ook als de lijnen lastig zijn om naar een hindernis toe te rijden", legt Tim uit.
Moeder Maaike
Buiten dat Greeve de trainingen voor Tim verzorgt, zijn ze op concoursen ook vaak samen. En dat heeft alles te maken met moeder Maaike ten Berg-Bijlsma. Zij sprong zelf ook in het verleden en runt al elf jaar samen met Greeve de springstal in Veeningen.
"Ze doet de administratie en regelt veel dingen", vertelt Greeve. "Het is heel veel werk om bijvoorbeeld de papieren rondom de export van de paarden te regelen. Ze helpt ook bij de begeleiding op stal met alles wat bijvoorbeeld met het personeel te maken heeft."
Voorrecht
De twee kennen elkaar al zo'n 25 jaar. Het begon allemaal bij de springstal van internationaal topspringruiter Johan Heins in De Schiphorst. De moeder van Maaike had jarenlang een relatie met Heins en Greeve was daar jarenlang stalruiter. "Het is natuurlijk wel een voorrecht dat hij dagelijks met Michael traint. Alle faciliteiten die daarbij horen heeft hij ook. En dan kom je een heel eind", denkt moeder Maaike.
Aken
Tim zit in het laatste jaar van de basisschool. Op z'n derde zat hij voor het eerst op een pony en op z'n tiende maakte hij al de overstap naar de paarden. Een praktische oplossing voor moeder Maaike, die zo kan assisteren bij zowel de wedstrijden van Greeve als van haar zoon Tim. Zo was de 12-jarige ruiter er ook bij toen Greeve z'n debuut maakte op het prestigieuze concours van Aken. "Ik vond het spannend. Ik ben meer zenuwachtig als ik naar Michael kijk dan wanneer ik zelf moet rijden", zegt Tim. "Om in Aken rond te lopen als toeschouwer is al bijzonder", gaat Maaike verder. "En dat Tim dat nu mee mocht maken, het parcours mocht lopen en die grote ruiters zag rijden; dat is is wel heel bijzonder."
Sunshine Tour
Dit weekend gaat Tim met zijn drie paarden naar het concours in Peelbergen. Volgende maand vertrekt hij voor drie weken naar de Sunshine Tour in Spanje. Michael Greeve is ook op beide concoursen actief.
Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een foto en een video.