Bokt Community
Confetti op Bokt. Misschien vraag je je af, waarom is er vandaag confetti? Is er soms iemand jarig? Nou, ja en nee. Er is niet iemand jarig, er is iets jarig: Bokt is vandaag 25 jaar oud geworden
Vijfentwintig jaar geleden was mijn toenmalige vriendin, Heike, de trotse eigenaresse van Julius, een prachtige Welsh Cob. Omdat Heike een paardenmeisje was, wilde ze het het liefst de hele dag over paarden hebben. Aangezien ik daar vrij snel over uitgepraat was ontstond het idee om een online forum te starten op welshcob.nl. Ik was wel handig met computers, registreerde dat domein en installeerde Phorum zodat ze daar kon kletsen met andere paardenliefhebbers.
Die Phorum software beviel niet echt en in die tijd was er ook een soort online prikbord op horses.nl. Daar kon je berichten uitwisselen met andere mensen, maar dat deed je door een naam en je reactie in te vullen in een formulier. Er waren geen accounts, er was bijna geen moderatie, het was regelmatig nogal een puinhoop.
Ik was inmiddels phpBB tegengekomen wat, als forumsoftware, een stuk beter in elkaar zat dan Phorum. Was ook een leuk team, er waren flink wat verbeteringen aan de software mogelijk dus voor ik het wist was ik een van de ontwikkelaars van phpBB. Rond 2000 was het ook makkelijker geworden om domeinnamen te registreren. Ik had een grote lijst met Nederlandse woorden gepakt van tussen de 3 en 6 letters, had achter al die woorden ".nl" geplakt en gekeken welke domeinen nog beschikbaar waren. Daar kwamen o.a. "Bokt.nl" uit wat wel grappig was voor bijvoorbeeld een email adres. Het kan goed dat Julius het eerste paard in Nederland was met zijn eigen email
.Aangezien het niet zo lekker liep op horses.nl en Heike daarover regelmatig klaagde was het een vrij logische stap om phpBB te testen op Bokt.nl. Kon Heike kletsen over paarden, kon ik nieuwe zaken in phpBB testen.
Dus op 9 januari 2001, in de tijd dat veel mensen nog moesten inbellen voor internet, kwam Bokt.nl voor het eerst online. Dat begon met ongeveer 20 mensen die overkwamen van horses.nl, maar binnen een binnen een paar maanden zaten we al op 10.000 gebruikers. Heike was duidelijk niet de enige die haar verhalen over paarden offline niet kwijt kon...
Voor mij super leuk en interessant om te kijken hoe de software werd gebruikt, hoe dat kon worden verbeterd en vooral ook enorm tof om te zien hoe mensen elkaar vinden op Bokt.nl. Bokt meetings, de Dorinedag, Bokt voor Azië (na de tsunami in 2004), Horse Event, etc, etc. Ook mooie technische ontwikkelingen zoals de Bokt Wiki (2007) en de Bokt Markt (2011). Aan de andere kant waren er ook dieptepunten; de eerste brief van een advocaat, ruzies op de site, grote emoties bij gebruikers en ook bij ons als er fouten werden gemaakt. Veel leerzame lessen, langzaam steeds meer tijd bezig zijn met Bokt.nl, daar op een gegeven moment ook inkomsten uit krijgen en zelfs Eline aangenomen om te helpen bij het beheer van alles! Nooit verwacht dat Bokt.nl zo'n vlucht zou nemen en zo'n enorm belangrijk deel van mijn leven zou worden voor zo lang.
Maar dat alles zou nooit mogelijk zijn geweest zonder jullie!
Ik kan nog pagina's vol schrijven over mijn kant van het Bokt.nl verhaal, maar het is veel leuker om te lezen wat Bokt.nl jullie heeft gebracht. Wat hebben jullie geleerd? Wie hebben jullie ontmoet? Welke momenten zijn jullie het meest bijgebleven?
Daarom maken we van 2026 een jubileumjaar! Samen met jullie gaan we graag aan de slag met bijvoorbeeld 25 Jaar In The Picture, interviews met bekende Bokkers, terugkijken op mooie meetings, vooruitblik op de toekomst, topics die jullie heel erg zijn bijgebleven, etc.
Om een deel van die activiteiten makkelijker te maken zie je vanaf vandaag voor de komende maand bij iedere post die ouder is dan 30 dagen een beker staan. Met die knop kan je berichten of topics nomineren om de komende maanden uitgelicht te worden. Zoek dus vooral terug naar bijvoorbeeld Groentesoep, Baaisikkel of de Bokker die met een trailer strandde op de snelweg. Of nomineer een topic dat volgens jou 'typisch Bokt' is en dat voor een buitenstaander volslagen onlogisch lijkt of geen touw aan vast te knopen en waarvan jullie wel eens zouden willen weten waar dat nou eigenlijk vandaan komt.
De afgelopen jaren is er veel gebeurd op gebied van Bokt.nl beleid en techniek. Maar alle echt bijzondere dingen in 25 jaar Bokt zijn terug te leiden tot jullie, de mensen achter de berichten die vaak bereid zijn iets te doen voor anderen, soms mensen die ze verder helemaal niet kennen. Door jullie grappige, mooie, maar ook verdrietige momenten te delen.
Nomineer dus de berichten die volgens jou zeker onder de aandacht moeten worden gebracht. Om het inzenden van nominaties nog wat interessanter te maken is er ook een prijs. Wat de prijs wordt is afhankelijk van jou. Wil je eeuwige roem op de site? Een felbegeerd stuk Bokt merchandise? Een lunch met mij? Of liever chocolade of misschien een VVV-bon?
En verder willen we graag weten wat jij leuk zou vinden om de komende maanden rondom het jubileum te zien. Bijvoorbeeld een verhaal over Bokt relaties en baby's? Een Boktquiz over paardenkennis én de geschiedenis van het forum? Statjes over 25 jaar Bokt? Of misschien een 'bedank-muur/topic': Een plek waar je Bokkers kan bedanken voor wat ze voor jou betekenen. Misschien ben je iemand bijzonder dankbaar voor iets wat ze via Bokt voor jou gedaan hebben en wil je ze nomineren om in een topic wat uitgebreider in het zonnetje gezet te worden? Of willen jullie graag overzichten van wat er in de loop der jaren allemaal gedaan is? Alle 1 april grappen op een rij, alle kerstwensen/puzzels in 1 topic? Samenvatting van de veulenverkiezingen?
We horen het heel graag en willen jullie onwijs bedanken voor 25 jaar Bokt.nl!
BartVB namens het hele team van Bokt.nl
Gefeliciteerd Bokt

wijze te scrollen en nu is het nog steeds een welkom tijdverdrijf.
Gefeliciteerd Bokt! Een hele prestatie om als forum 25 jaar oud te worden!