Bokt Community
Vanaf deze maand hebben we een nieuwe rubriek op VN. In 'Jouw paard, jouw verhaal' vertelt een Bokker over zijn of haar paard. Vind jij het ook leuk om te vertellen hoe je aan je paard gekomen bent, hoe de afgelopen jaren geweest zijn en wat je nog graag wil doen met je paard? Stuur dan een PB naar Bellatrix om je op te geven. PB's worden behandeld op volgorde van aanmelden.
De aftrap wordt genomen door NorwayFjord, ze was de eerste die een PB stuurde.
Sharon was 12 toen ze een verzorgpony kreeg. Dit was in haar geval een Fjord. Ze was zo weg van het ras dat ze zeker wist dat haar echte eigen paard ook een Fjord moest worden.
Helaas overleed haar vader in 2020, maar haar stiefmoeder keerde eerder dan gepland de erfenis uit in 2023 en daardoor was het mogelijk voor Sharon om haar eerste eigen paard te kopen.
Ze ging zoeken en kwam Olaf tegen op E-horses. Hij was een vijf maanden oud hengstje en had de zeldzame kleur Ulsblakk.

Eerste ontmoeting met Olaf in Duitsland. Foto: Privébezit
Ze is samen met haar beste vriendin naar Duitsland gereden om hem te bekijken. Sharon was spontaan verliefd en een maand later reden ze weer samen naar Duitsland. De trailer was mee want ze gingen Olaf ophalen.
Bij het zien van Olaf kreeg haar moeder, die al jaren niet meer reed, ook weer de kriebels en besloot ook om een Fjord te kopen. Met als resultaat dat in 2024 Roosje erbij kwam. Een merrie van negen jaar jong. Roos heeft de kleur Grablakk.
Op de vraag of Olaf is wat ze zocht in een paard antwoordde ze zonder twijfel. "Absoluut! Olaf is heerlijk down to earth, niet snel onder de indruk, heel leergierig en ondeugend. Ik vind zijn karakter echt fantastisch, hij komt ook áltijd naar me toe. Dan voel ik me net een pennymeisje!"

Roos is wel iets anders dan Olaf, zegt ze. "Roos is wat pittiger en sterker van karakter, maar ook gewoon echt een fijn paard! Ze heeft al meerdere dromen uit laten komen afgelopen jaar, zoals naar clinics gaan en naar het 70-jarig jubileum van het Fjordenstamboek gaan."

Olaf en Roos staan niet op een pensionstal maar aan huis. Sharon woont samen met haar beste vriendin in een appartement op een boerderij. En hier staan ook de paarden. Ze staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi en een schuilstal. Ze staan alleen niet samen. Olaf staat in een gemengde groep met veel jonge paarden, zodat hij lekker kan spelen en ravotten. Roos daarentegen staat met een oudere Welsh en een jaarling Welsh.
Olaf is ondertussen 2,5 jaar, dus Sharon doet nog niet heel veel met hem. Ze doen samen aan grondwerk en wat vrijheidsdressuur. Verder is hij voornamelijk lekker paard. Hij heeft de tijd van zijn leven terwijl hij lekker rent en speelt met zijn vriendjes in de wei.
100% gezond is Olaf helaas niet. Hij heeft een hartaandoening en hij moet dit jaar een hartecho ondergaan om te kijken of hij onder het zadel kan. Als dat niet mogelijk is, dan blijft Sharon lekker doen wat ze nu doet met hem. Het eventueel beleren heeft geen haast en mocht hij het groene licht krijgen om in te rijden, is dat niet eerder dan 2027.
Met Roos doen ze lekker veel afwisselende dingen. Dressuur, springen (al is ze hier niet echt heel goed in), buitenritjes, Working Equitation-clinics en zelfs lange lijnen. Roos is dus van alle markten thuis.
Als ik vraag wat de meest memorabele momenten met Olaf zijn geweest, weet ze gelijk het antwoord. "Eigenlijk met beide het meedoen aan het 70-jarig jubileum van het Fjordenstamboek afgelopen september! We hebben meegedaan aan clinics, en alleen al tussen al die Fjorden lopen, was zo gaaf, maar vooral het besef dat onze Fjorden daar ook tussen stonden.
Ja dat was wel echt mega leuk."
Olaf. Foto: Privébezit
Sharon zou graag nog eens met Olaf naar het strand gaan, of ze er nou op kan of niet. Duimen draaien dat ze het strand op kan op zijn rug. Met Roos wil ze ook graag naar het strand en haar debuut maken in de B dressuur.
Ik vroeg haar wat Olaf het leukste vindt om te doen. "Olaf vindt spelen en zijn trucjes laten zien het allerleukste! Oh, en mensen pesten die in de paddock bezig zijn."

De grootste hobby van Roos is eten.

Sharon op Roos. Foto: Privébezit
Ze hoopt natuurlijk dat Olaf 30 wordt, maar met een hartaandoening weet je het maar nooit. Als Olaf voortijdig overlijdt, wil ze wel weer kijken naar een ander paard. Maar we gaan duimen dat hij heel oud mag worden!