Jet (95) ziet paarden vastzitten in sloot: Dacht dat die ene dood was

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Jet (95) ziet paarden vastzitten in sloot: Dacht dat die ene dood was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 19:47

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een uurtje nadat er drie paarden zijn gered, die vastzaten in de blubber langs de dijk bij Wijk en Aalburg, zit de 95-jarige Jet Sonneveld nog bij te komen. Ze had vanuit haar huis precies zicht op de situatie en schrok enorm toen ze zag hoe de dieren in de problemen waren gekomen. “Dat ene paard zat er voor de middag al in. Later ging mijn zoon kijken en toe zei hij: ‘mam, nu liggen ze er allemaal in’.”

Uiteindelijk liggen alle drie de paarden in de blubber. Jet en haar zoon Gerard denken niet dat ze ergens van zijn geschrokken. “Er staat hier normaal gesproken een waterton”, vertelt Gerard. “Die zal nu wel bevroren zijn.” De 95-jarige Jet vult haar zoon aan: “De paarden staan hier al langer, misschien dat ze dorst hadden.”

De brandweer was samen met een jongen uit het dorp met een hoogwerker zo’n twee uur bezig om de dieren weer uit de blubber te krijgen. “Het was kwart over twee toen ze er allemaal uit waren”, vertelt Jet. “De laatste lag er tot aan z’n nek toe in. Je zag alleen z’n kopje nog.” Het paard was er niet best aan toe. “Alles hing toen hij eruit getakeld werd. Ik hoorde van iemand anders dat ze boven op de dijk nog door d’r hoeven zakte.”

Het is volgens haar zoon Gerard niet de eerste keer dat er in de omgeving iets met dieren gebeurt. “Het is hier altijd wel iets. De ene keer ligt er een schaap ondersteboven, de andere keer gaat het om een koe. Deze keer waren het dus die paarden die vastzaten. Wij hebben hier al heel wat meegemaakt.”

Het was allemaal niet niks voor Jet, die al behoorlijk op leeftijd is. “Ik dacht dat die ene dood was”, stelt ze. “Ik werd er gewoon niet goed van. Ik ben er flink van geschrokken, maar dat mag ook als je 95 bent, hè.”

De boer van wie de paarden zijn, was op weg naar zijn vakantieadres. Hij heeft zijn dochter gebeld om zich over de paarden te ontfermen.

Op de website van Omroep Brabant zijn foto's te zien.

prompter

Re: Jet (95) ziet paarden vastzitten in sloot: Dacht dat die ene dood was

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 19:55

Dus er ligt een paard al voor de middag vast in de blubber maar er wordt niet gebeld voor hulp? Of lees ik dat nu verkeerd?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 20:02

prompter schreef:
Dus er ligt een paard al voor de middag vast in de blubber maar er wordt niet gebeld voor hulp? Of lees ik dat nu verkeerd?

Zo lees ik het ook

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 20:10

Ze dacht dat hij dood was, staat in het artikel.
Nog vreemd dat je dan niet even belt maar goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 20:19

prompter schreef:

Vrouw van 95. Weet misschien helemaal niet wie ze moet bellen. Is misschien de hele ochtend bezig geweest haar zoon te bereiken. Dat doen oudere mensen nl nogal eens als eerste. "Jongen, wat moet ik nu doen, ik zie een paard in de sloot liggen"

Goeie grutten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:12

Precies Ibbel :j

Komop mensen.... doe beter je best.... het zou fatsoenlijk zijn om niet meteen van het slechtste in je medemens uit te gaan.... in het stuk staan de volgende zaken:

- mevrouw ziet voor de middag (ofwel voor 12 uur) al 1 paard er in liggen.
- Later gaat haar zoon kijken. Die heeft zij dus blijkbaar op de hoogte gesteld.
- De brandweer was zo'n 2 uur bezig volgens het stuk.
- En kwart over 2 zijn ze er allemaal weer uit getakeld.

Dan heeft mevrouw zo te lezen waarschijnlijk toch gewoon prima gehandeld, de brandweer was er blijkbaar al rond 12 uur....en de zoon waarschijnlijk nog eerder.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

De eigenaar (of zijn dochter) zijn toch verantwoordelijk voor hun paarden. Zeker met dit weer is het nodig om het water regelmatig te controleren. We gaan nu toch niet de schuld afschuiven op een bejaarde dame?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:29

Zonder deze mevrouw hadden de paarden het waarschijnlijk sowieso niet gered, hulde aan deze vrouw!

Nalatig van de eigenaar..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:03

De vrouw neemt met grote regelmaat contact op met de eigenaar, maar contact kan je alleen maken als de ander daar nog voor open staat. Ik denk dat deze paarden heel veel geluk hebben dat zij in het zicht van deze dame staan..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

Sababber schreef:
De vrouw neemt met grote regelmaat contact op met de eigenaar, maar contact kan je alleen maken als de ander daar nog voor open staat. Ik denk dat deze paarden heel veel geluk hebben dat zij in het zicht van deze dame staan..

Ahhh, het verhaal is complexer dan het lijkt. Nou fijn dat ze gered zijn!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Het artikel bevat veel dingen die niet kloppen. Omroep Brabant is zelf pas nadat alle paarden gered waren aanwezig. Hebben niet de moeite genomen om met de eigenaren te spreken ( stal 500 m verder ) De eigenaren waren toen al lang en breed incl dierenarts bezig met de paarden te verzorgen.

Om 11 uur is het water nog gecontroleerd / extra voer gebracht en stonden alle 3 de paarden nog prima in de weide.
Om 12 uur zijn de paarden het water in geraakt. Door iemand anders dan deze Jet is de eigenaar gealarmeerd en is meteen de brandweer ingeschakeld. Het laatste paard stond om half 2 op stal.

Er zijn geen paarden door hun benen gezakt op de dijk, alleen het laatste paard die het langste in de modder heeft gezeten stond even wankel na dat ze uit het harnas kwam. Maar dit is een oud paard dus die had even een min nodig.

De paarden zijn met de schrik vrij gekomen en alle drie hebben ze er niks aan over gehouden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Fijn om te horen, dat ze okee zijn is het belangrijkste :knuffel:

Enig idee waardoor ze in de sloot terecht zijn gekomen...?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:27

Fijne update. :j

Ah de krant heeft zijn kliks weer gehad dus....
Helaas wel vaker zo

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

heel fijn dat de paarden in orde zijn.

De media maakt er dus weer een sensatieverhaal van.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:40

Waardoor ze precies in de blub zijn beland weet ik ook niet. Hoe ze er in zijn gegaan, de oude merrie voorop en de jonkies er achteraan vermoed ik wel dat ze in paniek zijn geweest, ze zijn ook niet echt het water in gerend maar in de oever waar ze weg zakte in de modder. Daar zijn ze gaan spartelen en steeds dieper weg gezakt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

Ik dacht al dat er meer achter dit verhaal moest zitten. Dank voor de uitgebreide update Kady1!