[DE] Simone Blum verliest rechtszaak over verkoop Django Unchained T

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[DE] Simone Blum verliest rechtszaak over verkoop Django Unchained T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-25 19:55

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland

Simone Blum, hier met DSP Alice. Foto: FEI/Martin Dokoupil

De Duitse amazone Simone Blum heeft een juridische strijd over de verkoop van haar springpaard Django Unchained T verloren. De zaak speelde zich af voor het Oberlandesgericht in München, waar een rechterlijke uitspraak of vergelijking werd getroffen die voor Blum duurder uitviel dan de oorspronkelijke verkoopprijs van het dier.

Afwijkende gangen
Het paard Django Unchained T, een ruin met bloedlijnen van Diarado en Calido I, beleefde zijn eerste internationale seizoen in 2018 onder het zadel van Blum. In 2019 werd het paard verkocht voor 357.000 euro, met de verwachting dat hij een succesvolle sportcarrière zou krijgen. Echter, kort na de overdracht vertoonde het dier afwijkende gangen. Een door het gerecht benoemde deskundige schreef in zijn rapport dat dat het paard een aangeboren en onherstelbare botmisvorming had, waardoor het niet geschikt was voor het doel waarvoor hij verkocht was.

Financiële regeling
Een belangrijk punt van geschil in de zaak was dat in het oorspronkelijke koopcontract een juridische bepaling over verjaring ongeldig bleek te zijn. Door deze contractuele fout kreeg de koper aanvullende rechten om het paard terug te vorderen of schade te eisen. De rechtbank oordeelde ten gunste van de koper, waardoor Blum uiteindelijk instemde met een financiële regeling die rond 425.000 euro lag. Hierbij werden naast het oorspronkelijke aankoopbedrag ook rente, kosten van huisvesting en de verzorging van het paard over meerdere jaren meegenomen. De koper mag Django Unchained T behouden.

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door Firelight op 26-12-25 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: [DE] Simone Blum verliest rechtszaak over verkoop Django Unchained T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 08:51

Bijzonder..hebben ze het dier niet laten keuren bij aankoop?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:22

Elisa2 schreef:
Bijzonder..hebben ze het dier niet laten keuren bij aankoop?

Dat was ook de eerste vraag die bij mij opkwam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:25

Ja, zoiets zou toch niet te missen zijn bij een keuring lijkt me?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:28

Bijzonder ja en dat hij dan dat voorgaande seizoen gewoon goed bleef lopen. Zou die misvorming dan toch in de loop der tijd erger geworden zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:31

Ja goede vraag, want als hij gewoon goed liep en sprong en goed presteerde dan moet hij klinisch goed zijn geweest. Het enige wat ik kan bedenken is dat als het aangeboren is dat er wellicht een zenuwirritatie/ beknelling bij gekomen is en hij daardoor neurologische klachten is gaan vertonen en afwijkend is gaan lopen. Maar waarom dat dan na verkoop tot uiting is gekomen? Pure pech of ander management? Het is vrij vaag allemaal en dit natuurlijk ook allemaal speculatie.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:33

Iets als ECVM wordt bij keuringen vaak niet meegenomen.
Dan moet je al volgens een specifiek protocol gaan röntgenen.
Voor mij klinkt het als zoiets.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:34

Zou ook kunnen inderdaad, er staat dat het paard kort na overdracht een onregelmatige gang vertoonde maar zoiets zou toch opgevallen moeten zijn bij een klinische keuring?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:36

Ik weet niet hoe kort na de overdracht dit zichtbaar was, maar zoiets kan getriggerd worden door bijv. een lange trailerreis en ook echt van bijna geen symptomen naar einde verhaal gaan in hele korte tijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:37

Oke, dat zou dan inderdaad wel een boel kunnen verklaren.

Dat is dan wel echt heel zuur voor alle drie de partijen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:39

Saga schreef:
Ik weet niet hoe kort na de overdracht dit zichtbaar was, maar zoiets kan getriggerd worden door bijv. een lange trailerreis en ook echt van bijna geen symptomen naar einde verhaal gaan in hele korte tijd.

Dit betreft een paard dat veel gereisd heeft zijn leven… ook verre afstanden. Typisch dat zoiets na aankoop opspeelt. Pech of een vaag verhaal?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:39

Ik weet niet óf het het is natuurlijk, maar op basis van de tekst lijkt me iets als dat wel het meest aannemelijk.
Het is inderdaad heel zuur voor alle betrokkenen.

En reizen kan één van de triggers zijn, niet de enige.
Een goed management is heel belangrijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:40

Vreemd idd, zeker omdat hij al 1m40 sprong op concours en internationaal dus idd veel reizen.

Voor zo een bedrag laat je toch eeb grondige keuring doen?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:41

Oh wat interessant over die ecvm. Even los van dat we helemaal niet weten of het hier mee te maken heeft natuurlijk haha.

Dit soort artikelen roepen bij mij vaak meer vragen op dan dat er antwoorden zijn gegeven. Sowieso voor alle partijen niet leuk. Als verkoper wil je dit niet en voor de koper natuurlijk ook heel zuur laat staan voor het paard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:31

Saga schreef:
Ik weet niet óf het het is natuurlijk, maar op basis van de tekst lijkt me iets als dat wel het meest aannemelijk.
Het is inderdaad heel zuur voor alle betrokkenen.

En reizen kan één van de triggers zijn, niet de enige.
Een goed management is heel belangrijk.

Nahja ook met een slecht management heb je niet ineens een hele botmisvorming lijkt mij?
Hij is ook niet voor een paar duizend verkocht dus lijkt mij wel dat ze er goed mee om gaan?

Maar zoals hierboven wordt aangegeven, het roept meer vragen op dan antwoorden

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:54

Dat was ook niet wat ik zei.
Bij een ziekte als ECVM hoort een bepaald management.
Als je niet volgens dat management werkt, kunnen symptomen heel snel opkomen die eerder nog niet zichtbaar waren.
De aandoening is aangeboren, zo'n paard is een tikkende tijdbom en met (heel veel) geluk ontploft die nooit, met pech heb je een veulen van 4 maanden dat al zichtbaar last heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:09

Domheid als oorzaak.
"Hoewel beide partijen handelaren waren en de koopprijs aanzienlijk was, achtten zij het voldoende om een ​​van internet gedownload contractformulier te gebruiken. Blijkbaar hebben zij over het hoofd gezien dat het door de verkoper gedownloade formulier alleen bedoeld was voor overeenkomsten met consumenten."

Voor zo een bedrag schakel je toch een jurist in.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 12:38

Nou he. Het zal allemaal wel, maar als ik de verkoper zou zijn, dan zou ik het paard nu wel terug willen hebben!. Dat zo ik trouwens meteen gedaan hebben, niet goed, geld terug, maar ook paard terug dan!!