Algemeen
Op donderdag- en vrijdagavond 15 en 16 januari 2026 om 20.30 uur staat het Friese paard in de spotlights tijdens de unieke muziekvoorstelling It Hynder fan Harich in het WTC Expo. Theater, zang, dans, bijzondere acts en vooral: heel veel Friese paarden. Tjerk Kooistra uit Weidum is de regisseur. Hoe staat het met de voorstelling, vier weken voor de première?
Kooistra’s dagen bestaan tegenwoordig uit overleggen met bedenkster van het stuk, Esther Liano, repeteren met de zeven hoofdrolspeler en het perfectioneren van het draaiboek, waardoor iedereen die bij de show betrokken is weet wat er op welk moment en waar moet gebeuren. ‘In feite is het geen boek, maar een grote sheet met wel twaalf kolommen – voor acteurs, cameramensen, licht, techniek … alle partijen’, vertelt Kooistra. ‘Als het draaiboek van minuut tot minuut klopt, ben ik gerustgesteld.’
Paardenliefhebber
Tjerk Kooistra groeide op tussen de paarden en zorgde bijvoorbeeld voor de Friese paarden van zijn broer als die op vakantie was. ‘Maar je moet mij niet vragen om erop te gaan zitten, dat laat ik graag aan vakmensen over’, lacht hij. ‘Ik bemoei me dan ook niet met hoe de paardenmensen met hun paarden moeten omgaan tijdens de show; ze weten wat ze moeten doen en dan weet ik dat het goed komt.’
Paarden als symbool voor koninklijke macht
It Hynder fan Harich is een tragikomisch paardenspektakel over verraderlijke ambitie, familietragedie en zelfreflectie. De bezoeker wordt meegenomen in het verhaal van een koninklijke familie in het jaar 2050 in Gaasterland. Er is veel veranderd, maar het Friese paard, het Hynder van Harich, staat nog altijd symbool voor koninklijke macht, waar mens en paard onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. In het koninkrijk worden de familiebanden op de proef gesteld en groeit de zoektocht naar waarheid uit tot een strijd om rechtvaardigheid. Een verhaal vol intriges, onverwachte wendingen en een vleugje humor, waarin traditie en verandering samenkomen.
Meer over het verhaal van It Hynder fan Harich
Herkenning
Kooistra geeft het verhaal vorm geïnspireerde door onder andere The Lion King en The Passion. ‘Er is veel herkenning, met bestaande muziek van onder andere Cold Play, Meat Loaf en – natuurlijk – The Lion King. Opzwepende nummers en ballads wisselen elkaar af. En op de muziek dansen telkens de Friese paarden, met hun ruiters, menners en begeleiders.’
Uitdaging
‘Het begint wel een beetje te kriebelen’, laat Kooistra weten. ‘Dit jaar hebben we nog zes repetitiedagen, en in het nieuwe jaar gaat het ook rap. Vanaf 10 januari kunnen we in de Expo-hal terecht. Als ik mijn werk goed gedaan heb, weet dan iedereen waar hij of zij aan toe is. Voor de acteurs is het een kwestie van de rol die ze zich tegen die tijd helemaal eigen gemaakt hebben, bij wijze van spreken uitvergroten. Het is een uitdaging voor iedereen, maar op een gegeven moment wil je ook echt spélen! Ik kijk er enorm naar uit!’
Tickets bestellen
Met de kaartverkoop gaat het goed, aldus Kooistra. ‘Ik hoef me alleen op het artistieke gedeelte te concentreren, maar heb me laten vertellen dat het met de kaartverkoop goed gaat. Maar op dit moment zijn er nog tickets genoeg. Ik zou zeggen, laat je allemaal betoveren door het verhaal, de muziek, het spel, maar vooral, door de paarden! Want dat zijn de sterren van de show, onder de man, voor de wagen of aan de lange lijnen.’
Tickets zijn te bestellen via de site van It Hynder fan Harich.