Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 17:55

Omroep Gelderland
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

HEEREWAARDEN - In 2010 richtte Rob Rekershoff het Pony Rescue Team op. Zijn doel was om paarden te redden van de slacht. Nu verzorgt hij 43 pony’s in een weiland bij Heerewaarden. Maar dat lijkt niet lang meer mogelijk. De gemeente heeft bepaald dat Rekershoff niet de juiste vergunningen heeft om daar te blijven. "Het is ongelooflijk. Hoe kun je nou midden in de winter iemand vragen om 40 pony's en 20 geitjes en bokjes te verplaatsen en ook nog eens het hele terrein te ontruimen?", vertelt Rekershoff terwijl hij zichtbaar geëmotioneerd is. "Dat is gewoon onmenselijk. Dan bezorg je iemand een levenslang trauma."

Rekershoff begon op jonge leeftijd al met het redden van paarden en pony’s die bestemd waren voor de slacht. Met zijn Pony Rescue Team koopt hij dieren op bij slachterijen en geeft ze een veilig onderkomen. De afgelopen jaren moest hij meerdere keren verhuizen. In die periode groeide het aantal dieren dat hij verzorgt. Naast de 43 pony’s lopen er ook schapen, geiten en kippen rond.

Huis en haard
"Ik heb huis en haard verlaten om hier een plek te creëren waar die dieren een nieuwe kans krijgen. Ik zie elke dag de liefde en dankbaarheid van de dieren en dan doet het me heel veel pijn en verdriet dat hier niet naar een nette oplossing wordt gezocht", aldus Rekershoff.
Volgens Rekershoff wordt het perceel al tientallen jaren gebruikt voor het houden van paarden. Hij zegt dat hij het terrein in 2021 in goed vertrouwen heeft overgenomen. De gemeente stelt echter dat er geen geldige vergunningen zijn voor de stal, de rijbak en het houden van dieren.

Boete
Na een klacht van een buurtbewoner startte een onderzoek naar de situatie. Volgens Rekershoff is de klacht onderdeel van een langdurige vete met de buurman. De Omgevingsdienst Rivierenland concludeerde dat er meerdere overtredingen zijn op het terrein. Inspecties door dierenwelzijnsinstanties zouden geen problemen hebben aangetoond, maar deze bevindingen speelden geen rol in de juridische beoordeling.

Begin december nam een adviescommissie het standpunt van de omgevingsdienst volledig over. Rekershoff kreeg zes weken de tijd om de dieren, de opstallen en de verhardingen te verwijderen. Daarnaast kan een dwangsom worden opgelegd tot 35.000 euro.

Wanhoop nabij
Rekershoff is radeloos. “Dit is te gek voor woorden, waar moet ik midden in de winter met meer dan 40 pony’s naartoe?”, zegt hij. Volgens hem heeft hij de commissie al verteld dat hij niet genoeg geld heeft om het terrein leeg te maken of om de boete te betalen. Via Facebook en een GoFundMe-campagne probeert hij nu geld op te halen.

Kerstgedachte
Volgens Rekershoff is de toon van de zaak iets verzacht. De melder van het handhavingsverzoek zou recent bij hem zijn geweest en hebben gezegd: “met de kerstgedachten in het hoofd de strijdbijl te willen begraven”. Rekershoff zegt dit “enorm te waarderen” en hoopt samen met de gemeente en de omgevingsdienst te komen tot “een diervriendelijke oplossing”. Tegelijkertijd erkent hij dat “er fouten zijn gemaakt door iedereen, inclusief ikzelf”.

De Omgevingsdienst Rivierenland wil als uitvoerende organisatie niet inhoudelijk reageren. De Gemeente Maasdriel laat weten dat de situatie hen raakt, maar dat zij handelt binnen hun wettelijke taken en waar nodig passende hulp inschakelt.

Op de website van Omroep Gelderland is een foto van Rob en enkele van zijn pony's te zien.

Muronia

Re: Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente en

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 18:06

Hier was toch al een topic over op bokt? Dacht dat ik dit van de week al ergens hier had gelezen :o .

Hopelijk lukt het om een goede oplossing te vinden.

Lieser

Re: Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 18:49

Klopt. Toen is ook al aangegeven dat Rob bij de start al wist dat dit niet mocht, en al een half jaar weet dat hij ook echt weg moet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 18:53

43, het zijn er ook geen 3 zeg...
Denk dat daar het probleem ook zit.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot zijn stuk is, maar ben bang niet groot genoeg voor zoveel dieren omdat ze gaan handhaven.

En dat is wel vaker met de "redders" .
Hebben vaak de middelen niet en worden dan toch van die hoarders.
En dat is nooit in het voordeel van de dieren.
Al ziet het er op de fb pagina netjes uit.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 21:19

Na het andere topic had ik zijn naam gegoogled, deze mijnheer moest eerder van een andere plek ook plots weg en deed toen ook een oproep om hulp. En er stond bij dat de ponies gebruikt werden voor lessen, dus dan begint het voor mij meer als een uit de hand gelopen hobby te klinken.
Een stichting vind ik prima, maar dat is dit niet. En als je dieren als particulier wilt opvangen, ze daarvoor koopt op o.a. paardenmarkten maar geen goede plek weet te regelen, niet op zoek gaat naar nieuwe baasjes, en in 10 jaar tijd dan toch 2x publiciteit zoekt en coulance van overheid, dan vraag ik me af in hoeverre iemand echt het welzijn van de dieren voor ogen heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 21:24

DuoPenotti schreef:
43, het zijn er ook geen 3 zeg...
Denk dat daar het probleem ook zit.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot zijn stuk is, maar ben bang niet groot genoeg voor zoveel dieren omdat ze gaan handhaven.

En dat is wel vaker met de "redders" .
Hebben vaak de middelen niet en worden dan toch van die hoarders.
En dat is nooit in het voordeel van de dieren.
Al ziet het er op de fb pagina netjes uit.

Ja, precies wat je zegt. Het zijn vaak van die schimmige hulpverleners die dit soort shit hebben.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 21:26

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 22:54

Nou dat geeft niks zolang die pony,s daar geschikt voor zijn. Het moet allemaal ergens van betaald worden natuurlijk en op zich doet hij nobel werk.

Ik hoop dat hij er samen met de gemeente uit komt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 17:17

Het is gewoon een uit de hand gelopen hobby/ liefhebberij en dan juist bij een diersoort wat echt niet goedkoop te houden is en flink wat ruimte nodig heeft.

En dan durft hij ook om donaties te vragen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:02

Ragdollcat schreef:
Het is gewoon een uit de hand gelopen hobby/ liefhebberij en dan juist bij een diersoort wat echt niet goedkoop te houden is en flink wat ruimte nodig heeft.

En dan durft hij ook om donaties te vragen.

Hij heeft de meeste pony’s gered van de slacht dus waarom zou hij geen donaties mogen vragen nu hij in korte tijd een nieuwe plek moet vinden. Zo een verhuizing en nieuwe plek brengen hoge kosten mee en als er mensen zijn die daaraan mee kunnen en willen betalen is dat toch fijn voor hem en z’n pony’s

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 20:44

Het is een uit de hand gelopen hobby.

Het is een soort hoarder.

En dan gaat hij om geld vragen zodat hij het voort kan zetten.

Het zal alleen maar erger worden en hij kan dat niet zelf meer betalen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 20:47

“Gered van de slacht”. Daar heb ik altijd zo’n moeite mee. Wat is “gered”?
Een pony die op is , geslacht moet worden en dan moet blijven leven omdat meneer hem gaat “redden”?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 20:55

rien10 schreef:
Een pony die op is , geslacht moet worden en dan moet blijven leven omdat meneer hem gaat “redden”?

Of van die pretfok in schetlanders met vaak dwerggroei, voor ff leuk maar zodra het 6 maanden oud is willen ze ervanaf en komen op de markt terecht/ slacht.

En hij koopt maar raak en organiseert kinderpartijtjes enzo met de ponys.

En dan is het, oh kost wel veel geld en gaat dan vragen om donaties.
Maar hij beleeft er veel plezier aan, is gewoon een uit de hand gelopen hobby en hij speelt het slim.

Want hij begon met een paar ivm fijne herinneringen vroeger met de dieren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:31

Ik snap de kritische houding hier wel.

Vind het nogal dubieus om lukraak pony's aan te schaffen, te 'ontdekken' dat je geen geschikte plek hebt om ze te houden én geen geld om ze te onderhouden en vervolgens in de slachtoffer rol duikt en donaties gaat vragen -O-

Ik weet heel zeker dat als hier een topic wordt geopend voor advies en ts zo'n plan deponeerd, werkelijk niemand dat aanmoedigt. Echt niet! Onzalig penny plan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Maar dat doet hij toch niet? De gezonde pony's worden gebruikt voor activiteiten die geld opleveren. Alleen nu er nood aan de man is en hij zijn land dreigt kwijt te raken wordt er om donaties gevraagd om de boete te kunnen betalen.

Dat er geen vergunningen zijn voor de stal en rijbak, dat hebben veel paarden percelen..ligt er ook aan hoelang er iets al ligt/ staat en veranderde regels. Dat hij zelf geen vergunning heeft voor de hoeveelheid paarden, ja dat is stom van hem.
Of het land groot genoeg is voor de hoeveelheid, dat weet ik niet..aantal hectare staat er niet bij.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:46

rien10 schreef:

Ik heb ook een pony gered van de slacht .. de pony was “ onhandelbaar “ en brak steeds uit .. hij had gewoon wat training en goed schrikdraad ..

Niet alleen pony’s die op zijn eindigen bij de slacht .. soms zijn het pony’s die wat ouder zijn of soms zijn het pony’s met gebruiksaanwijzing .. waarom zou het niet goed zijn om deze pony’s te helpen ?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:47

Ik zie niks geks in gezonde pony's gebruiken om een beetje geld binnen te halen die ook weer ten goede komt aan die pony's.
Klinkt nou niet echt alsof ze worden uitgebuit en deze mensen lijken echt om hun dieren te geven.
Ik hoop dat ze een nieuwe plek vinden waar ze definitief mogen blijven.

Zijn achternaam staat trouwens verkeerd geschreven in het artikel.
En ik zie daar op de foto's geen enkele pony met dwerggroei, ze zien er allemaal happy uit.
Laatst bijgewerkt door Saga op Gisteren, 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:49

Elisa2 schreef:
Maar dat doet hij toch niet? De gezonde pony's worden gebruikt voor activiteiten die geld opleveren. Alleen nu er nood aan de man is en hij zijn land dreigt kwijt te raken wordt er om donaties gevraagd om de boete te kunnen betalen.

Dat er geen vergunningen zijn voor de stal en rijbak, dat hebben veel paarden percelen..ligt er ook aan hoelang er iets al ligt/ staat en veranderde regels. Dat hij zelf geen vergunning heeft voor de hoeveelheid paarden, ja dat is stom van hem.
Of het land groot genoeg is voor de hoeveelheid, dat weet ik niet..aantal hectare staat er niet bij.

Dit dus .. ik snap de verwijten niet .. omdat de man om donaties vraagt ??
Ik werk als vrijwilliger voor een stichting en heb pas 2 hondjes gered dankzij donaties, ik denk met sommige dingen lukt het niet alleen en is het niet fout om hulp te vragen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

Dat inzetten van de pony's lijkt me ook het probleem niet. Wat wel opvalt is dat de redders vaak niet in de juiste omstandigheden verkeren om zoveel dieren permanent op te vangen. Vaak geen plek in eigendom en te weinig kapitaal/inkomen voor een stabiele basis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

mysa schreef:
Dat inzetten van de pony's lijkt me ook het probleem niet. Wat wel opvalt is dat de redders vaak niet in de juiste omstandigheden verkeren om zoveel dieren permanent op te vangen. Vaak geen plek in eigendom en te weinig kapitaal/inkomen voor een stabiele basis.

:j

De foto's van de pony geeft mijn inziens wel aan dat hij er goed voor is. Tenminste die ik zag staan.
Zien er fijn uit. En als dan enkele gebruikt worden voor wat lesjes, voor de pony's geen probleem.
En voor kinderen super leuk. (als er geen af flikkert want hoe dan weer verzekeringstechnisch?)

En ja ik denk dat het zeker uit een goed hart gedaan word.

Maar we hebben ook regels in Nederland.
Op een stuk agrarische grond les geven mag bijvoorbeeld niet.

40 pony's en ook nog eens 20 geiten, dat mag op heel veel plaatsen niet zonder milieuvergunning enz.

En ik denk dat hij dat prima weet, maar denkt, opvang, ik doe iets goed voor de maatschappij, dus kom er wel mee weg.

Hij had beter op kunnen vangen en herplaatsen en dan pas weer nieuwe opvangen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:54

DuoPenotti schreef:
mysa schreef:

:j

De foto's van de pony geeft mijn inziens wel aan dat hij er goed voor is. Tenminste die ik zag staan.
Zien er fijn uit. En als dan enkele gebruikt worden voor wat lesjes, voor de pony's geen probleem.
En voor kinderen super leuk. (als er geen af flikkert want hoe dan weer verzekeringstechnisch?)

En ja ik denk dat het zeker uit een goed hart gedaan word.

Maar we hebben ook regels in Nederland.
Op een stuk agrarische grond les geven mag bijvoorbeeld niet.

40 pony's en ook nog eens 20 geiten, dat mag op heel veel plaatsen niet zonder milieuvergunning enz.

En ik denk dat hij dat prima weet, maar denkt, opvang, ik doe iets goed voor de maatschappij, dus kom er wel mee weg.

Hij had beter op kunnen vangen en herplaatsen en dan pas weer nieuwe opvangen.

Precies dit!

Als je de verantwoordelijkheid voor zoveel levens op je schouders neemt dat moet je dat m.i. weloverwogen doen. Met een plan en de juiste vooruitzichten. Dus niet op een stuk grond wat eigenlijk niet mag en zeker niet blijven doorsparen tot 43.

Om de vergelijking met opvang honden te maken. 10 Roemeense herders houden in een 2-kamer flat op een bijstandsuitkering. Daaruit gezet worden, want dat kan zomaar als je zoiets doet, en vervolgens gaan jammeren en smeken? Dat is ook niet ok toch?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:05

Maar dan doe je net alsof die pony's geen ruimte hebben daar, die vergelijking gaat niet helemaal op.

Wel mee eens dat het inderdaad beter was geweest als ze zelf een stuk grond in bezit hadden gehad.
Ik hoop dat dit ze alsnog lukt!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

Sassy4barrel schreef:
rien10 schreef:

Ik heb ook een pony gered van de slacht .. de pony was “ onhandelbaar “ en brak steeds uit .. hij had gewoon wat training en goed schrikdraad ..

Niet alleen pony’s die op zijn eindigen bij de slacht .. soms zijn het pony’s die wat ouder zijn of soms zijn het pony’s met gebruiksaanwijzing .. waarom zou het niet goed zijn om deze pony’s te helpen ?

Heb jij die pony volledig op röntgen gehad, die je van de slacht hebt gered?

Wij hebben ook een naar de slacht gebracht wegens ernstige rugproblemen. We hebben onze verantwoording genomen dat dit paard nooit meer werd verhandeld. Ik zou heel boos en heel verdrietig worden als zo’n paard wordt ‘gered’ en weer aan het werk wordt gezet of verhandeld…

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Saga schreef:
Ik zie niks geks in gezonde pony's gebruiken om een beetje geld binnen te halen die ook weer ten goede komt aan die pony's.
Klinkt nou niet echt alsof ze worden uitgebuit en deze mensen lijken echt om hun dieren te geven.
Ik hoop dat ze een nieuwe plek vinden waar ze definitief mogen blijven.

Zijn achternaam staat trouwens verkeerd geschreven in het artikel.
En ik zie daar op de foto's geen enkele pony met dwerggroei, ze zien er allemaal happy uit.

Veel mensen doen aan pretfok, daar doel ik dus op en dan willen ze er weer vanaf en komen dan op de markt terecht en meestal voor de slacht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

mysa schreef:

Dat gebeurt veel te vaak inderdaad, valt mij ook op.

En dan bedelen ze om donaties en of crow fundings.

En spelen het dan slim door op het gevoel te gaan spelen, met het gered te zijn van de slacht etc.