Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 17:55

Omroep Gelderland
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

HEEREWAARDEN - In 2010 richtte Rob Rekershoff het Pony Rescue Team op. Zijn doel was om paarden te redden van de slacht. Nu verzorgt hij 43 pony’s in een weiland bij Heerewaarden. Maar dat lijkt niet lang meer mogelijk. De gemeente heeft bepaald dat Rekershoff niet de juiste vergunningen heeft om daar te blijven. "Het is ongelooflijk. Hoe kun je nou midden in de winter iemand vragen om 40 pony's en 20 geitjes en bokjes te verplaatsen en ook nog eens het hele terrein te ontruimen?", vertelt Rekershoff terwijl hij zichtbaar geëmotioneerd is. "Dat is gewoon onmenselijk. Dan bezorg je iemand een levenslang trauma."

Rekershoff begon op jonge leeftijd al met het redden van paarden en pony’s die bestemd waren voor de slacht. Met zijn Pony Rescue Team koopt hij dieren op bij slachterijen en geeft ze een veilig onderkomen. De afgelopen jaren moest hij meerdere keren verhuizen. In die periode groeide het aantal dieren dat hij verzorgt. Naast de 43 pony’s lopen er ook schapen, geiten en kippen rond.

Huis en haard
"Ik heb huis en haard verlaten om hier een plek te creëren waar die dieren een nieuwe kans krijgen. Ik zie elke dag de liefde en dankbaarheid van de dieren en dan doet het me heel veel pijn en verdriet dat hier niet naar een nette oplossing wordt gezocht", aldus Rekershoff.
Volgens Rekershoff wordt het perceel al tientallen jaren gebruikt voor het houden van paarden. Hij zegt dat hij het terrein in 2021 in goed vertrouwen heeft overgenomen. De gemeente stelt echter dat er geen geldige vergunningen zijn voor de stal, de rijbak en het houden van dieren.

Boete
Na een klacht van een buurtbewoner startte een onderzoek naar de situatie. Volgens Rekershoff is de klacht onderdeel van een langdurige vete met de buurman. De Omgevingsdienst Rivierenland concludeerde dat er meerdere overtredingen zijn op het terrein. Inspecties door dierenwelzijnsinstanties zouden geen problemen hebben aangetoond, maar deze bevindingen speelden geen rol in de juridische beoordeling.

Begin december nam een adviescommissie het standpunt van de omgevingsdienst volledig over. Rekershoff kreeg zes weken de tijd om de dieren, de opstallen en de verhardingen te verwijderen. Daarnaast kan een dwangsom worden opgelegd tot 35.000 euro.

Wanhoop nabij
Rekershoff is radeloos. “Dit is te gek voor woorden, waar moet ik midden in de winter met meer dan 40 pony’s naartoe?”, zegt hij. Volgens hem heeft hij de commissie al verteld dat hij niet genoeg geld heeft om het terrein leeg te maken of om de boete te betalen. Via Facebook en een GoFundMe-campagne probeert hij nu geld op te halen.

Kerstgedachte
Volgens Rekershoff is de toon van de zaak iets verzacht. De melder van het handhavingsverzoek zou recent bij hem zijn geweest en hebben gezegd: “met de kerstgedachten in het hoofd de strijdbijl te willen begraven”. Rekershoff zegt dit “enorm te waarderen” en hoopt samen met de gemeente en de omgevingsdienst te komen tot “een diervriendelijke oplossing”. Tegelijkertijd erkent hij dat “er fouten zijn gemaakt door iedereen, inclusief ikzelf”.

De Omgevingsdienst Rivierenland wil als uitvoerende organisatie niet inhoudelijk reageren. De Gemeente Maasdriel laat weten dat de situatie hen raakt, maar dat zij handelt binnen hun wettelijke taken en waar nodig passende hulp inschakelt.

Op de website van Omroep Gelderland is een foto van Rob en enkele van zijn pony's te zien.

Muronia

Re: Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente en

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 18:06

Hier was toch al een topic over op bokt? Dacht dat ik dit van de week al ergens hier had gelezen :o .

Hopelijk lukt het om een goede oplossing te vinden.

Lieser

Re: Rob en zijn 43 pony's moeten verhuizen na conflict met de gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 18:49

Klopt. Toen is ook al aangegeven dat Rob bij de start al wist dat dit niet mocht, en al een half jaar weet dat hij ook echt weg moet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 18:53

43, het zijn er ook geen 3 zeg...
Denk dat daar het probleem ook zit.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot zijn stuk is, maar ben bang niet groot genoeg voor zoveel dieren omdat ze gaan handhaven.

En dat is wel vaker met de "redders" .
Hebben vaak de middelen niet en worden dan toch van die hoarders.
En dat is nooit in het voordeel van de dieren.
Al ziet het er op de fb pagina netjes uit.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 21:19

Na het andere topic had ik zijn naam gegoogled, deze mijnheer moest eerder van een andere plek ook plots weg en deed toen ook een oproep om hulp. En er stond bij dat de ponies gebruikt werden voor lessen, dus dan begint het voor mij meer als een uit de hand gelopen hobby te klinken.
Een stichting vind ik prima, maar dat is dit niet. En als je dieren als particulier wilt opvangen, ze daarvoor koopt op o.a. paardenmarkten maar geen goede plek weet te regelen, niet op zoek gaat naar nieuwe baasjes, en in 10 jaar tijd dan toch 2x publiciteit zoekt en coulance van overheid, dan vraag ik me af in hoeverre iemand echt het welzijn van de dieren voor ogen heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 21:24

DuoPenotti schreef:
43, het zijn er ook geen 3 zeg...
Denk dat daar het probleem ook zit.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot zijn stuk is, maar ben bang niet groot genoeg voor zoveel dieren omdat ze gaan handhaven.

En dat is wel vaker met de "redders" .
Hebben vaak de middelen niet en worden dan toch van die hoarders.
En dat is nooit in het voordeel van de dieren.
Al ziet het er op de fb pagina netjes uit.

Ja, precies wat je zegt. Het zijn vaak van die schimmige hulpverleners die dit soort shit hebben.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 21:26

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 22:54

Nou dat geeft niks zolang die pony,s daar geschikt voor zijn. Het moet allemaal ergens van betaald worden natuurlijk en op zich doet hij nobel werk.

Ik hoop dat hij er samen met de gemeente uit komt.