[DE] Ophef over gebruik paard tijdens kerstmarkt Keulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[DE] Ophef over gebruik paard tijdens kerstmarkt Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-25 18:44

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Sinds vijf jaar wordt er op de ‘Markt der Engel”, een kerstmarkt In Keulen, een schimmelkleurig paard ingezet. Een van de engelen rijdt hierop over de markt. Dierenbeschermingsorganisatie PETA heeft hier kritiek op. Want heeft een paard wel iets te zoeken op een kerstmarkt in het centrum van een drukke stad? De exploitant van de markt wijst deze beschuldigen van PETA van de hand. Ook dierenarts laat zijn visie weten op het geheel.

Ook dit jaar wordt op de kerstmarkt, die plaatsvindt op de Neumarkt in Keulen, regelmatig een paard te zien. Op dinsdag en donderdag rijdt een engel met grote vleugels rond op het dier. Op enkele dagen loopt er ook een sinterklaas-achtige figuur bij, die cadeautjes uitdeelt aan de kinderen.

Kritiek van PETA
PETA noemt de inzet van het dier een kwelling en bekritiseerd dat het paard stress en een aanzienlijke fysieke en mentale belasting zou ervaren. Zij wijzen hierbij op de risico’s voor mens en dier. Zou het paard, van nature een sensibel vluchtdier, proberen weg te rennen, dan heeft dat catastrofale gevolgen op een kerstmarkt net honderden bezoekers, zo zeggen ze. Lichtjes en luide geluiden zouden stressvol zijn voor het dier en bovendien zou het gebruik van een paard een problematische boodschap overbrengen. Het zou de indruk wekken dat dieren er zijn om mensen te vermaken, zo stelt Mareike Homann, deskundige bij PETA. Volgens haar krijgen in het bijzonder de kinderen op die manier een verkeerd beeld van de behoeften van het paard. Het ligt volgens haar niet in de aard van het dier om in een luidruchtige, benauwde omgeving te werken. Daarom roept PETA de organisatoren van de markt op om naastenliefde te tonen voor alle levende wezens en een einde te maken aan het ‘lijden op de Markt der Engel’.

Exploitant van de markt
Woordvoerder Herbert Putzmann, die vijf jaar geleden samen met zijn vrouw de organisatie van de Markt der Engel overnam, reageert geërgerd op de aantijgingen van PETA. Het is de derde keer in de laatste vijf jaar dat PETA kritiek uit. Aan de krant Express.de vertelt hij: “op dit moment lijkt het erop dat PETA een rel wil creëren, maar wel op de verkeerde manier van dierenbescherming. Op deze kerstmarkt wordt men volgens Putzmann professioneel ondersteund door paardenkenners, met name door het echtpaar Ihm. Zij zijn de eigenaren van de Gammersbacher Mühle in Lohmar. “Zolang het paard zich goed voelt, waar ik mezelf altijd van overtuig, is er geen reden om iets te veranderen”, vervolgt hij. “Het gaat hier niet om een urenlange carnavalsoptocht en niet over springsport, waar ik tegenwoordig zelf ook afwijzend tegenover sta. Het paard op de markt voelt zich goed. Ik weet niet of PETA zelf iets van paarden weet uit hun eigen ervaringen, maar hun uitspraken zijn algemene veroordelingen die niets, maar dan ook niets te maken hebben met hoe het werkelijk zit met het paard op de Markt der Engel”, stelt Putzmann boos richting PETA. Hij sluit ook af met een uitnodiging aan de dierenbeschermingsorganisatie: “u bent van harte welkom om deze week op dinsdag of donderdag de rondleiding met het paard Silva te komen bekijken.”

Volgens Putzmann wordt de koudbloedmerrie gereden door Silke, een ervaren amazone, en begeleid door haar eigenaren en verzorgers. Het dier is buitengewoon goedmoedig en gewend aan mensen in haar nabijheid. Het echtpaar Ihm uit Lohmar begeleidt het paard en meneer Ihm loopt achter vlak achter het paard. Mocht het paard schrikken, om onverklaarbare redenen, dan weet meneer Ihm wat hij moet doen. Hij kan reageren en beschermen. Ook mag het paard tijdens de rondgang niet gestrest of op enigerlei wijze nerveus worden gemaakt en zeker niet bang worden gemaakt. In alle jaren op de Markt der Engel is er echter nog nooit iets gebeurd. Mocht het paard wel gestrest lijken, dan wordt het programma direct gestaakt. Volgens de heer Putzmann is dat de afgelopen 14 jaar, bij hem en zijn voorgangers, slechts één keer gebeurd. De stellingname van PETA dat dieren er niet zijn om mensen te vermaken, weerlegt hij. Volgens hem is ‘vermaken’ hierbij niet het juiste woord en zou hij het vervangen door ‘fascineren en bewonderen’. Kinderen moeten volgens hem leren en ervaren wat de juiste manier van omgaan met dieren precies inhoudt.

Dierenarts
Dr. Olaf Behlert, 75 jaar oud en al 50 jaar dierenarts, ziet het gedoe rondom de ‘Markt der Engel’ kritisch aan. “In principe zouden paarden niet bij dergelijke evenementen moeten worden ingezet, of het nu gaat om honden, paarden of wilde dieren. Hij doelt hierbij niet alleen op kerstmarkten, maar ook op het gebruik van dieren tijdens het carnaval in Keulen. Tijdens het carnaval van 2018 vond er op Rosenmontag nog een ongeval plaats. De paarden voor een koets sloegen op hol, waardoor het rijtuig een ongeluk kreeg. Vijf mensen raakten toen gewond. Behlert, voormalig dierenarts in de dierentuin van Keulen en die momenteel een eigen praktijk heeft in Keulen, vertelt welke problemen hij ziet bij het gebruik van dieren op grote evenementen: “je weet nooit hoe de dieren zullen reageren. Ook het publiek is niet in te schatten. Bovendien weet je ook niet hoe de dieren zijn getraind.” Hij benadrukt in dit verband dat dieren niet mogen worden gedegradeerd voor het vermaak van mensen. Dat heeft volgens hem te maken met respect en ethiek. Een ander aspect dat hij belangrijk vindt, vanuit medisch oogpunt gezien, is dat er zeker moet worden gesteld dat dieren bij dergelijke evenementen niet onder invloed zijn van medicatie. Anders gezegd: dieren mogen niet worden verdoofd om daarna mee te doen aan een feest. Hij ziet dan weer geen grote problemen in het schilderen van de hoeven. Wel stelt hij als voorwaarde dat de verf niet giftig moet zijn en er makkelijk afgewassen moet kunnen worden.

Andere markten zonder dieren
PETA laat nog wel weten dat andere steden geen dieren meer hebben op hun kerstmarkten. Deze steden hebben dit gemotiveerd met het feit dat dierenwelzijn, zoals vastgelegd in de grondwet, voorrang heeft op het entertainmentaspect. Afgelopen april nog heeft Stuttgart gestemd voor het beëindigen van het tentoonstellen van dieren op de kerstmarkten in de stad. Ook ‘Advent op de Neumarkt’ in Dresden heeft dit jaar besloten om geen optredens met dieren meer te organiseren. Hier wordt nu gebruik gemaakt van beschilderde dierenfiguren.

Gebruikte bronnen:

hoogendroog

Re: [DE] Ophef over gebruik paard tijdens kerstmarkt Keulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 18:51

De dierenarts is nogal dubbel: dieren mag je niet degraderen om tot vermaak van mensen te dienen, maar meneer is wel dierenarts bij de dierentuin van Keulen...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:11

hoogendroog schreef:
De dierenarts is nogal dubbel: dieren mag je niet degraderen om tot vermaak van mensen te dienen, maar meneer is wel dierenarts bij de dierentuin van Keulen...

Dat is idd dubbel :D

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:18

Het is niet meer van deze tijd om dieren als paarden in dat soort evenementen in te zetten. Er zijn vast wel manieren te verzinnen die passend zijn, en waar geen paard aan te pas hoeft te komen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:27

En lindsey mag ik vragen, waarom jij een paard hebt?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 20:25

Ik heb een paard gehad die daar echt nul van onder de indruk zou zijn, en het waarschijnlijk heel gezellig en interessant zou vinden. Het is met dit soort dingen altijd een beetje kijken per geval of het zielig is ja of nee.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 21:27

Zo zie ik dat ook. Het ene paard vind het helemaal fantastisch, en mijn pony zou een massa-moord plegen :')
Maar goed, PETA is weer bij naam genoemd, en laten we eerlijk zijn: dat was hun enige doel. :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 08:29

Allé, de kerstperiode is er weer en daar heb je de Peta's en GAia's weer om geld te ronselen.

Het ene paard vind dat soort dingen leuk en de andere niet. Heb trouwens nog eens de kerstmarkt in Keulen bezocht en nooit een schimmel zien rondlopen met een elf erop. Dus misschien is het paard er misschien maar een uurtje of zo op sommige dagen of momenten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:33

Citaat:
Zolang het paard zich goed voelt, waar ik mezelf altijd van overtuig, is er geen reden om iets te veranderen...........Het gaat hier niet om een urenlange carnavalsoptocht en niet over springsport, waar ik tegenwoordig zelf ook afwijzend tegenover sta. Het paard op de markt voelt zich goed........
Ik weet niet of PETA zelf iets van paarden weet uit hun eigen ervaringen, maar hun uitspraken zijn algemene veroordelingen die niets, maar dan ook niets te maken hebben met hoe het werkelijk zit met het paard op de Markt der Engel”

Echt serieus deze uitspraak.... hou dan je mond. De pot verwijt de ketel....

Ik verzeker me er ook altijd persoonlijk van dat het met mijn paard goed gaat tijdens een springwedstrijd. :+

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:23

Ja hoor daar gaan we weer. Peta heeft weer wat.. .

En zo gaan we net zo lang door tot we geen paarden meer hebben

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 09:27

Peta kan zich beter druk maken om de dieren die volgemest en geslacht op het bord liggen tijdens kerstmis omdat mensen er een (vr)eetfestijn van maken. Denk dat die met alle liefde over de markt zouden hebben willen lopen..

Zolang een paard goed getraind is, gewend aan dit soort situaties en het allemaal leuk en prima vindt is er niks aan de hand.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 10:11

hoogendroog schreef:

Dierentuinen hebben een maatschappelijke onderwijstaak liggen. Mensen behouden meer bewustzijn van het ecosysteem wanneer ze exotische dieren daadwerkelijk eens gezien hebben.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 16:14

F_Orumster schreef:
hoogendroog schreef:

Dierentuinen hebben een maatschappelijke onderwijstaak liggen. Mensen behouden meer bewustzijn van het ecosysteem wanneer ze exotische dieren daadwerkelijk eens gezien hebben.

Ja denk je dat echt? En waar is dat effect dan aan af te zien? Want ik zie het niet

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 22:01

Elisa2 schreef:
Peta kan zich beter druk maken om de dieren die volgemest en geslacht op het bord liggen tijdens kerstmis omdat mensen er een (vr)eetfestijn van maken. Denk dat die met alle liefde over de markt zouden hebben willen lopen...

Precies dit .. die zouden graag ruilen .. maar daar hoor je PETA niet over want dan verliezen ze donateurs

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 22:10

F_Orumster schreef:
hoogendroog schreef:

Alleen exotische dieren ..? Want ik ken zat kinderen die nog nooit een paard hebben gezien ; als we het dan daarover gaan hebben dan zou dat paard op de Kerstmarkt deze kinderen toch meer bewustzijn geven van historie, cultuur en traditie ; ook een belangrijke onderwijstaak?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 14:26

Ik had een paard, jammergenoeg overleden - die kon je met niets blijer maken dan met een koets door een massa mensen/ kinderen lopen. Ratelaars etc, geweldig vond ze het, net alsof ze dacht, dit is allemaal voor mij. 1000 mensen geen probleem, 1 vreemd paard en ze was van haar theewater. Daarom vind ik dit soort dingen zo dubbel, sommige paarden vinden het echt geweldig!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:21

hoogendroog schreef:

Die vraag doet totaal niet ter zake, wat een onzinnige vraag. :roll:

Op dat soort evenementen als een kerstmarkt in steden, zoals Keulen, is het totaal overbodig een paard in te zetten. Niet meer van deze tijd. Wat is de toegevoegde waarde als er ook andere opties zijn?

Of een paard het wel of niet aankan, leuk vindt, dat doet niet ter zake. De vraag is of het echt nodig is een paard in te zetten voor zoiets.
Ik vind het onnodig.
Punt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:34

Lindsey_99 schreef:
hoogendroog schreef:

Op dat soort evenementen als een kerstmarkt in steden, zoals Keulen, is het totaal overbodig een paard in te zetten. Niet meer van deze tijd. Wat is de toegevoegde waarde als er ook andere opties zijn?

Of een paard het wel of niet aankan, leuk vindt, dat doet niet ter zake. De vraag is of het echt nodig is een paard in te zetten voor zoiets.
Ik vind het onnodig.
Punt.

sommige mensen vinden het totaal onnodig dat je op een paard gaat rijden of zitten of wat dan ook. Uberhaupt een paard houden vinden ze onnodig... ook punt :') zeggen ze dan ..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:43

Sassy4barrel schreef:
sommige mensen vinden het totaal onnodig dat je op een paard gaat rijden of zitten of wat dan ook. Uberhaupt een paard houden vinden ze onnodig... ook punt :') zeggen ze dan ..

Daar gaat het hier toch niet over? Het gaat erom of het nodig is een paard in te zetten op een drukke kerstmarkt.

Er kan van alles bijgehaald worden maar de discussie gaat over het inzetten van in dit geval een paard, had wat mij betreft ook een olifant kunnen zijn, op een kerstmarkt.
Totaal overbodig.

Met een levende kerststal, met wat schaapjes in een stal en een ezel, en wat Jozefs en Maria's, helemaal gezegend. Het hoeft niet zwart/wit te zijn. Maar ik vindt een engel op een paard, olifant, ezel, koe, whatever, op een kerstmarkt gewoon totaal niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 21-12-25 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:47

zo zie jij het ... ik zie dat er steeds minder mag met paarden.. zo zijn de shows in Efteling/Ravelijn niet meer toegestaan.. straks geen paard meer op de kerstmarkt.. er was ook een discussie over Sinterklaas die niet meer op een paard mag.. wat is daarna ? wedstrijden die niet meer mogen want daar zijn ook vast paarden die zich niet helemaal op hun gemak voelen.. en ja zo een wedstrijd ; is dat nodig ? al die drukte ? en zo gaat het steeds een stapje verder wat niet meer mag.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:54

Dat is een andere discussie, in hoeverre willen we nog dat dieren ingezet worden? Waarvoor is dat dan nodig: voor werk, sport, show of voor vermaak, whatever?

De tijden veranderen, we willen ook geen kolenmijnenpaarden meer, of rosmolenpaarden, of maneges waar paarden altijd op stal staan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 17:00

Sassy4barrel schreef:
wedstrijden die niet meer mogen want daar zijn ook vast paarden die zich niet helemaal op hun gemak voelen.. en ja zo een wedstrijd ; is dat nodig ? al die drukte ? en zo gaat het steeds een stapje verder wat niet meer mag.

Ja, andere discussie inderdaad;
Die kant zou het inderdaad zomaar op kunnen gaan, helemaal als er nog altijd (te) veel misstanden zijn met electrische sporen, bloed in de mond van dressuurpaarden, topruiters die hun eigen onkunde afreageren op het paard, afgebonden tongen, trainingsmethodes die mishandelend zijn.

Het ligt helemaal aan de sporters, trainers, handlers, hoe die er mee omgaan en wat er (meestal per ongeluk) naar buiten komt wat 'niet door de beugel kan'.
Daar kan geen natural horsemanship, geen goede ruiter, geen correct rijdende al dan niet bitloze dressuurruiter, geen springruiter die 1 is met zijn paard tegenop; want negatief wordt nog altijd zwaarder gewogen dan al het positief.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 17:38

Nee hoor genoeg mensen zijn van mening dat een paard in weiland of natuur hoort of helemaal niet in Nederland hoort want de wolf is er nu of op een paardenrug zitten is onnodig ... dat heeft niets met sporen of dressuurpaarden te maken. Ze weten vaak niet eens genoeg van paarden om überhaupt te weten wat natural horsemanship is. En of het paard goed gereden word maakt dan geen verschil..

Net als dit paard op de kerstmarkt niet mishandeld word of gestresst is ; ze vinden gewoon dat het onnodig is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:12

Electrische sporen?

Ik vind dat je het ook om kunt draaien. Als een paard iets geweldig vindt om te doen, is het dan geen emotionele verwaarlozing als je dat af pakt? Immers wordt de wereld van een paard ook beperkt daardoor. En sommigen maak je echt niet blij met dag in, dag uit in een saaie wei staan en niks doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:20

Lindsey_99 schreef:
hoogendroog schreef:

Ik vind het onnodig.
Punt.

:')

Totaal overbodig dat jij een paard voor de hobby houdt.
Punt.

Volgenssommigemensen