And the Oscar doesn't go to... vier Emmeloordse paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

And the Oscar doesn't go to... vier Emmeloordse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 15:44

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Voor vier paarden uit Emmeloord blijft het 'dromen' over een Oscar. De Nederlandse film waarin ze te zien zijn, is uiteindelijk niet op de shortlist gekomen voor 'beste internationale film'.

Het gaat om de film Rietland, die voor de 98e editie van de Academy Awards was ingestuurd als Nederlandse inzending. De Oscars worden op 16 maart 2026 uitgedeeld. Dinsdag werd duidelijk dat Rietland niet bij de vijftien overgebleven kanshebbers zit.

Complexe scènes
In Rietland schitteren vier paarden van Media Horses International uit Emmeloord op het witte doek. Drie van de dieren spelen gezamenlijk één belangrijke rol. In de film speelt een cruciale scène zich af rond een merrie. Het dier wordt drachtig, maar het leven van de merrie eindigt tragisch.

Voor verschillende complexe scènes leverde de Emmeloordse stal drie witte paarden: één voor de drachtige merrie, één als gezelschaps- en wandelpaard, en één speciaal getraind voor een scène waarin het paard levenloos in het veld ligt. Ook de hengst die de merrie dekt, komt uit Emmeloord.

Moord tussen het riet
De film gaat over een rietsnijder die een vermoord meisje vindt. Op zijn manier probeert hij te achterhalen wie de moord heeft gepleegd. Eerder dit jaar ging 'Rietland' in première op het filmfestival van Cannes.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een foto en een video.

Elisa2

Re: And the Oscar doesn't go to... vier Emmeloordse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 09:18

Jammer maar ik denk niet dat ze er wakker van liggen..

karuna
Drukke kabouter

Re: And the Oscar doesn't go to... vier Emmeloordse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 09:32

Ik kende de film niet, lijkt me wel een om te gaan kijken. Toch wel een eer om te mogen meedoen toch met je paarden

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:54

karuna schreef:
Ik kende de film niet, lijkt me wel een om te gaan kijken. Toch wel een eer om te mogen meedoen toch met je paarden

Ik zie het anders hoor, het is eer? om mee te mogen? doen. De film producent heeft de paarden nodig voor zijn film en niet andersom.
Leuk voor de eigenaar van de paarden en inkomsten.