Sport
Christian Simonson boekte een dubbelslag met de KWPN-goedgekeurde kampioenshengst Indian Rock (v.Apache) in Ocala. Ook de Desperado-zoon Ivanhoe scoorde op het hoogste niveau.
Het gaat Christian Simonson en Indian Rock (Apache uit Crisjena keur IBOP-dres pref prest van Vivaldi, fokker J. de Bruijn) goed voor de wind. Afgelopen mei debuteerden ze op internationaal Grand Prix-niveau in Ocala. Dat deden ze gelijk met twee overwinningen, gevolgd door twee overwinningen in Myakka City. Opnieuw in Ocala, op het Wereldbekerconcours, bleken ze deze week onverslaanbaar. Ze wonnen de Grand Prix met 73,37% en stelden de zege in de Kür veiling met een score van 78,84%. Daarmee zijn alle zes internationale starts met Christian en de eerder met Emmelie Scholtens zeer succesvolle Olympische hengst Indian Rock beloond met eerste prijzen. “We zijn nu bijna een jaar een combinatie en hebben echt een klik. Voor Indian Rock is het van ‘oke, ik weet wat ik moet doen en ik doe het voor jou’. Hij gaf me een geweldig gevoel in de Kür. Het gevoel was zó goed dat het me niet meer uitmaakte wat onze score zou zijn, want het lukte me allemaal precies zoals ik wilde. En zoals mijn trainer Adrienne Lyle wilde”, reageerde de 23-jarige ruiter. De KWPN-goedgekeurde hengst Hitmaker (Wynton uit Maduna elite sport-dres prest D-OC van Cabochon, fokker K. van Zaanen) liep onder Alexandra Duncan in de Grand Prix op CDI3* Ocala naar de vierde plek, dankzij een percentage van 67,48.
Dubbelslag
Indian Rock was niet de enige KWPN’er met een dubbele zege dit weekend. Op het Wereldbekerconcours in Werribee, Australië, trok Mary Hanna de overwinning in zowel de Grand Prix als de Kür naar zich toe met Ivanhoe (Desperado uit Pirouette ID elite prest PROK van Jazz, fokker Suzanne Waterschoot). In de Kür kwamen ze tot een totaal van 72,69% en dit was hun vijfde internationale overwinning in 2025. In de Kür verwezen ze Jessica Dertell met de KWPN-goedgekeurde hengst Kilimanjaro (Bordeaux uit Darabel elite IBOP-dres sport-dres pref prest PROK van Westpoint, fokker Stal 104) naar de tweede plaats (71,12%). Dit duo werd in de Grand Prix vierde.
Nederlandse sportpaarden wereldwijd
Op alle internationale niveaus in de dressuur-, spring- en eventingsport worden er topklasseringen behaald door KWPN-gefokte paarden. Om deze paarden én fokkers onder de aandacht te brengen, worden wekelijks de internationale winnaars in het zonnetje gezet. Voor de springpaarden geldt dit vanaf 1.50m in een CSI3*, de dressuurpaarden worden vanaf Grand Prix-niveau in een CDI3* genoemd en in de eventingsport worden alle winnaars meegenomen. Voor dressuurhengsten geldt een klassering in de top 5 vanaf ZZ-Zwaar-niveau, en voor de springhengsten een klassering in de top 10 vanaf 1.50m en in de eventingsport worden alle KWPN-hengsten meegenomen. Benieuwd naar de top 10-resultaten van KWPN-paarden in de sport? Bekijk dan het sportieve overzicht van de afgelopen tien dagen.