Bokt Community
Maart dit jaar kreeg ik van de verhuurders van mijn vorige paardenparadijsje te horen dat ze andere plannen hadden voor het stukje grond waar mijn paarden stonden. In de ruim 3 jaar dat ik die locatie heb gehuurd, begon het steeds meer een paradijsje te worden. Een tracksysteem, steeds meer aanplanting, een wadi gegraven, een ruime schuilstal, genoeg plek voor opslag en een hele fijne rijbaan. Maar zoals ik al meldde: Ik moest die plek verlaten

Voor de nieuwsgierigen: een filmpje van de oude locatie
Binnen een week nadat ik dit bericht te horen had gekregen, werd mij in mijn oor gefluisterd dat er een plekje in de buurt vrij ging komen. Contact opgenomen met de eigenaar en een week later heb ik het contract getekend en kon ik de verhuizing gaan voorbereiden, want 2 weken later konden we er al terecht.
We gingen van 2600 m2 naar ruim 2,5 hectare met 4 stallen, een rijbaan en opslaghok. Voordat de paarden over konden, moest ik eerst de volledige omheining strak trekken en hier en daar aanpassen. Met een beetje hulp van een paar hele fijne en lieve mensen, konden op 14 april de paarden verhuizen.
De stallen van de nieuwe locatie:

Ik heb best wel veel geluk gehad dat dit zo snel al op mijn pad was gekomen, want ik zat echt een beetje in de zenuwen om een geschikte stalling voor Diablo te vinden. Een nieuwe plek vinden voor een hengst is hier in Nederland best wel een dingetje. Mijn eigen ervaring is dat zodra je het woord hengst laat vallen, mensen vrijwel direct de deur dicht gooien. Ik heb het geluk gehad dat ik mijn ruin mét ballen altijd sociaal heb kunnen stallen. Zowel op kleinschalige stalling, als op een commerciële pensionstal, particulier of in eigen beheer. Diablo heeft, op een korte periode na, altijd met minimaal 1 maatje kunnen staan. Mijn mening is dan ook, dat je veel hengsten echt wel met een ruin samen, of in ieder geval er naast, kunt huisvesten. Een hengst is ook gewoon een paard, een kudde/groepsdier, die behoefte heeft aan sociaal contact. En tuurlijk zijn er hengsten die je echt niet samen met een ander paard/pony kan zetten, maar zicht op andere paarden, zal zeker op prijs gesteld worden. Immers leven in de natuur hengsten ook in groepsverband en in een opfok lopen ze ook zo'n 2 a 3 jaar gezellig samen

Maar goed, dit geschreven te hebben, is het toch een lastige kwestie en ik zal vast en zeker niet de enige zijn die hier tegenaan loopt. De vraag die ik dan ook regelmatig krijg is: Waarom castreer je hem dan niet, dan heb ik je van dit "gedoe" geen last meer.. Diablo is inmiddels 12,5 jaar en heeft gewoon 0 last van zijn hormonen. Hij is helemaal happy met zijn 3 ruinen maatjes, speelt en donderjaagt met de jonge ruin, beschermt de zwakkere en ook op verplaatsing zal je aan hem niet merken dat hij nog compleet is. Heb ik dan zoveel geluk met zijn karakter, of doe ik gewoon niet zo moeilijk

Gezellig met zijn vieren snacken

En ik snap ook heel goed de andere kant. De kant van pensionhouders. Die zitten gewoon niet te wachten op mogelijk gedoe. Het is veel makkelijker om de hele 'zooi' bij elkaar te gooien (om het ff heel oneerbiedig neer te typen), dan extra maatregelen te treffen, om te zorgen dat hengstige merries niet even stiekem, ongepland op date gaan, met alle gevolgen van dien

Maar goed, even terug komen op de situatie zoals die nu is. Ik ben van zandgrond naar vette kleigrond gegaan. Met de natte periode is dit toch echt 1 grote bagger bende geworden. Helaas doet de drainage in de rijbaan niet helemaal wat die hoort te doen, waardoor het nu een zwembad is. 3 van de 4 paarden heb ik nu op op de verharding voor de stal lopen. De 2 zwarte hebben het pleintje en delen samen 1 stal, Vigo de palomino heeft de verharding voor de overige 3 stallen en Tango heeft helaas geen uitloop... Hoewel hij bij zijn vorige eigenaar ook veel op stal stond, is dit voor mij geen manier van huisvesten waar ik blij van wordt. Ik merk aan Tango niet echt dat hij er een hekel aan heeft, een paard schikt zich uiteindelijk wel naar de situatie zoals die is, maar dit knaagt aan mij.
Hoe de rijbaan er op dit moment uit ziet:

De situatie hoe ik ze nu staan:

Ik kan ze nu ook geen droge uitloop bieden, waar ze ook even de benen kunnen strekken. Voor nu laat de paarden maar los in de rijbaan en kunnen ze even aquatrainen, zodat ik de stallen uit kan mesten en de verharding schoon kan vegen. Ik heb een stukje "weide" afgezet, maar dat hebben ze al helemaal omgeploegd en dat is glibberen, glijden of bijna vast zitten.. Is ook niet heel bevorderlijk voor het lichaam... Maar nu.. trainen in een waterplas vindt vooral Diablo niet heel prettig, dus dat ligt stil, een punt van de basisbehoefte kan ik nu niet bieden: Voldoende vrije beweging en maandelijks gaat er toch wel een flinke klap geld tegenaan... Voor deze winter kan ik niet heel veel er aan doen en mijn verhuurder inschattende (kan er natuurlijk naast zitten, maar zoals ik hem nu een beetje ken), zal hij er ook niet heel veel aan willen doen...
Wil dit zo ie zo van de week wel even bespreken met hem 
Tsja en dan... Toch maar weer verhuizen.... Of paardenbestand gaan halveren en zoeken naar een geschikte pensionstalling voor de andere 2. Maarja dan zit je weer met stalling hengst.... Of blijven en dit probleem ieder jaar maar weer onder ogen zien.... Of...... vul maar in ......
Dit zijn dan mijn struggles waar ik wel eens tegenaan loop. Ik ben geen doemdenker en denk graag in oplossingen, maar soms is het gewoon heel lastig om een passende oplossing te vinden, wat voor alle partijen goed is. Gelukkig lig ik er geen nachten wakker van, maar het houdt mij wel bezig. Soms zie ik het wel even somber in en moet ik er juist een nachtje over slapen, om de volgende dag weer met nieuwe inzichten te komen... Ach ja, zoals ik al eens eerder heb geschreven: problemen zijn er om opgelost te worden en voor ieder probleem is er uiteindelijk wel een oplossing. Gaat het niet linksom, dan wel rechtsom en anders recht door zee