Algemeen
Afgelopen zondag heeft Hetty Wisseborn (83) na afloop van de dressuur- en vaardigheid wedstrijd in Haaksbergen, de bronzen KNHS speld uitgereikt gekregen. Ze ontving deze nadat ze haar laatste wedstrijd als jurylid voltooide. Hetty was 36 jaar lang actief als jurylid en hielp in die periode bijzonder veel wedstrijdorganisaties vooruit, samen met haar man Joop.
Ondanks dat Hetty liever niet in de schijnwerpers staat, is het ons toch gelukt haar erover te spreken. “Ik heb het al die jaren met heel veel plezier gedaan”, laat ze aan de redactie van Hoefnet weten. “Ik heb het niet gedaan om er waardering voor terug te krijgen, ik deed het voor de sport en omdat ik het heel leuk vond om te doen samen met Joop. Maar dat ik op deze manier, door middel van een bronzen KNHS speld, afscheid neem van mijn functie, is natuurlijk super bijzonder en leuk. Dat waardeer ik oprecht.”
Diploma’s
In 1986 behaalde Hetty haar diploma als hoofd hindernisrechter en in 1989 behaalde ze haar jury diploma. Op 30 november 2025, toen Hetty haar KNHS speld uitgereikt kreeg, waren er meerdere juryleden aanwezig die ervan op de hoogte gesteld waren. “Henk van Amerongen was er ook. Hij is jonger dan ik, maar hij heeft bij mij destijds het examen afgenomen. Ik vond het wel heel leuk dat hij erbij was.”
Hetty is opgegroeid op de boerderij waar ze tot op de dag van vandaag woont. “We hadden dus genoeg ruimte voor een paard. Mijn vader vond het prima als ik ging paardrijden, maar ik kreeg geen zadel van hem. Ik ben dus heel wat jaren zonder zadel bezig geweest, maar toen mijn kinderen geboren werden ben ik ermee gestopt. Toen de kinderen ouder waren en Joop en ik meer tijd kregen, stelde hij voor om samen ons menbewijs te halen. Dat hebben we toen gedaan en daarna zijn we vrij snel gaan helpen bij wedstrijden.”
Samen met Joop
De afgelopen 36 jaar gingen Joop en Hetty veel weekenden samen van huis. “We hadden een caravan en konden dus overal naartoe. Ik zat dan in het juryhokje en Joop regelde de eerste 27 jaar de rekenkamer. Later hielp me met schrijven in de vaardigheid en was hij omroeper als dat nodig was. Schrijven in de dressuur deed hij niet, dan waren we het vaak niet eens over de gegeven cijfers en dan kwamen daar discussies over, haha!”
“Joop had dus misschien geen vaste functie of ‘titel’, maar hij heeft heel veel kennis en heeft evenveel betekent voor de mensport als ik. Daarnaast was het natuurlijk super leuk om er samen het hele weekend op uit te zijn, het was voor ons echt een levensstijl.”
‘Thuiswedstrijd’
Het was een bewuste keuze dat Hetty haar laatste wedstrijd jureerde in Haaksbergen. “Zolang als de wedstrijd daar georganiseerd wordt, zolang ben ik daar al aanwezig. Het is een beetje mijn ‘thuiswedstrijd’, vandaar dat ik daar graag ook voor de laatste keer wilde jureren. Het is een prachtige afsluiting van een functie waar ik heel veel plezier in heb gehad. Ook de sfeer tussen de juryleden onderling vond ik altijd geweldig. Het voelde altijd als een extra familie. Nu is het tijd om het aan de jongeren over te laten.”
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.