Sluiting manege Paardoes zorgt voor onrust

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Sluiting manege Paardoes zorgt voor onrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 20:34

Omroep Zeeland
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Er is geen ontkomen aan. Gehandicaptenorganisatie 's Heeren Loo gaat de zorg drastisch veranderen, naar eigen zeggen om in de toekomst nog zorg in Zeeland te kunnen bieden. Voor de organisatie is dat de reden om definitief te besluiten manege Paardoes in Vlissingen te sluiten. Dat zorgt voor veel onrust, vooral ook omdat niet duidelijk is wat er nu gaat gebeuren.

Als Escobar aan komt lopen, glundert Tracey van oor tot oor. Al dertig jaar verzorgt zij paarden bij Paardoes en haar beste maatje is Escobar. Het nieuws dat de manege echt dichtgaat zorgt voor veel verdriet bij haar. "Tracey is helemaal van streek. Ze is niet meer zichzelf. Ze heeft pijn op haar borst en het blijkt allemaal stress te zijn. Dit heeft ze nog nooit gehad", vertelt haar vader Hans Dielissen. En die onzekerheid voelt niet alleen Tracey, ook voor de andere cliënten, vrijwilligers en paardeneigenaren is het een onzekere tijd.

Zorgorganisatie 's Heeren Loo gaat de zorg veranderen en in dat nieuwe plan is er onder meer geen plek voor de manege. De sluiting is een paar maanden geleden aangekondigd en is inmiddels genomen, maar wanneer het doek echt valt, is nog onduidelijk. "Wij weten totaal nog niks. We zijn aan het zoeken naar dagbestedingen met paarden, maar die zijn er niet. Het moet iets met beesten zijn, Tracey is gek op paarden", benadrukt haar vader.

Voor Hannah Soepenberg is het ook nog onduidelijk wat er gaat gebeuren. Ze komt al van jongs af aan bij de manege en heeft hier ook haar paard Pedr gestald. Ze koos juist voor deze manege omdat ze de inclusie zo belangrijk vindt. "Voor mij betekent het dat ik een nieuwe plek moet zoeken voor mijn paard. Hij is pensionklant, woont hier en wordt verzorgd door cliënten van 's Heeren Loo. Maar wanneer ik een andere plek moet zoeken, dat weet ik niet", zegt ze.

Leveren van goede zorg
Dat betrokkenen niet blij zijn met de sluiting van Paardoes, snapt de directie van de organisatie. Maar 's Heeren Loo geeft aan dat ze niet anders kan. "We snappen dat dit niet leuk is en een aantal cliënten vindt het jammer dat het stopt, ook medewerkers. We hebben een bewuste keuze gemaakt. De kinderboerderij met dierenactiviteiten blijft wel overeind, die gaan we verder doorontwikkelen. Maar een manege zoals het nu is, met commerciële functie, past niet in ons plan. Wij zijn er voor het leveren van goede zorg en activiteiten en in de toekomst is het heel lastig om een manege in stand te houden", zegt manager Rick Bouwens.

De weg die 's Heeren Loo ingeslagen is, heeft volgens de Zeeuwse regiodirecteur Peter Mooibroek een duidelijk reden. "We kijken hoe we de zorg in de toekomst overeind kunnen houden. In Zeeland is het heel lastig om genoeg personeel te vinden. En op deze manier kunnen we dat beter invullen", legt hij uit.

Behoefte van cliënt
Bouwens voegt daaraan toe dat er ook niet over één nacht ijs is gegaan en dat eerst onderzocht is waar cliënten behoefte aan hebben. "We hebben gekeken naar de huidige dagbesteding met de activiteit. We hebben aan cliënten gevraagd hoe zij willen leren. We hebben gekeken naar de technische staat van een locatie en het financiële plaatje, of het met personeel, locatie en cliënten betaalbaar is."
Hij doelt hiermee op verschillende dagbestedingen binnen de organisatie. Het plan is nu dat de locatie van Paardoes in Vlissingen verder wordt ontwikkeld en een grote locatie wordt met ook andere dagbesteding.

Paardeneigenaar Soepenberg ziet dat heel anders. "Naar mijn gevoel heeft 's Heeren Loo geen onderzoek gedaan naar de impact van het besluit. Er zijn straks ruiters met een zware beperking, die helemaal niet meer kunnen paardrijden. De dichtstbijzijnde manege is op Schouwen-Duiveland. Dat is voor veel cliënten niet haalbaar."

Voor Tracey wordt nog gezocht naar een andere dagbesteding, maar de dagbesteding in Vlissingen met de kinderboerderij, die wel overeind blijft, is geen optie. "Wat hier komt, heeft niets te maken met dieren. De kinderboerderij interesseert haar niet veel. Het is paarden, paarden en paarden. Dit is haar leven", benadrukt Tracey's vader.
De tegenstanders van de sluiting van Paardoes probeerden eerder dit jaar het tij nog te keren door een petitie te starten en ook bij de gemeente Vlissingen de sluiting aan te kaarten. Dat leverde niets op.

Wat gaat er veranderen?
's Heeren Loo Zeeland heeft in 2019 Arduin overgenomen. De wijze waarop Arduin zorg, wonen en dagbesteding organiseerde, gedecentraliseerd, bleek niet toekomstbestendig en sloot niet aan bij de plannen van 's Heeren Loo. Die koos voor vijf grotere woonkernen. In deze woonkernen wordt wonen, dagbesteding en behandeling aan cliënten aangeboden. De locaties van die nieuwe woningen zijn in Goes, Middelburg, Vlissingen en Kapelle. Vier van de vijf woonkernen zijn inmiddels gerealiseerd. De vijfde wordt naar verwachting volgend jaar geopend.

Op de website van Omroep Zeeland zijn foto's te zien.

Pikeur

Re: Sluiting manege Paardoes zorgt voor onrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:58

Ik ben bang dat dit de trend van de toekomst zal zijn, er is steeds minder plek voor paarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:07

Het gaat er niet om dat er geen plek is, toch? Het gaat om geld en personeel als ik het goed lees.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:19

Men, de bestuurders, kijken steeds minder naar waar de werkelijke behoeftes van de clienten liggen, anders dan zorg en verzorging. Juist paardrijden, of ligbedrijden, is een activiteit waar er velen halsreikend naar uitkijken, en dat wegnemen is een verschraling van de mentale zorg.
Zo jammer voor iets wat zoveel vreugde en blijdschap brengt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:33

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 14:20

_San87_ schreef:
Het gaat er niet om dat er geen plek is, toch? Het gaat om geld en personeel als ik het goed lees.

Hangt voor mij een soort samen, niet alleen plek als in daadwerkelijk een fysieke locatie maar inderdaad ook de financiële ruimte welke er vrij komt wanneer de paarden vertrekken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 15:22

Citaat:
Maar 's Heeren Loo geeft aan dat ze niet anders kan. "We snappen dat dit niet leuk is en een aantal cliënten vindt het jammer dat het stopt

Ik begrijp dat er keuzes gemaakt moeten worden maar is het nou echt zó moeilijk om je een beetje in te leven en erkenning te geven aan de mensen die dit heel erg raakt? Tenenkrommend dat je dan aankomt met 'niet leuk' en 'jammer'.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:31

Maar aan de andere kant zijn paarden nu eenmaal heel duur. Veel mensen zonder beperking kunnen ook helemaal geen paard of paardrijden betalen.
Zo gek vind ik dat niet als er bespaard moet worden dat iets als paardrijden, die toch wel echt duur is, als eerste wegvalt.

En tuurlijk hebben veel mensen er wat aan, maar veel mensen zonder beperking zouden er ook veel aan hebben als ze het konden betalen, maar helaas is dat niet voor iedereen haalbaar

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:19

Het lijkt mij, dat er vooral beslissingen worden genomen mbt de financiële huishouding, waarbij dagbesteding en dus zorg voor een aantal mensen in het gedrang komen. Dat er in de nabije toekomst problemen zijn te verwachten op het gebied van personeel geldt voor bijna elke bedrijfstak in Nederland.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:27

Wat je omschrijft is waar echter is paardrijden voor mensen met beperking therapie, denk aan spasmen waarbij mensen echt verlichting door paardrijden kunnen vinden.
Vriendschap die vaak lastig is voor deze doelgroep maar een paard is een maatje zonder oordeel en trouw. Dit doet daardoor ook veel met eigenwaarde.
Het kunnen terug trekken in een prikkelarme omgeving voor mensen met autisme kan met een paard.
Een eigen paard , verzorgpaard is voor deze doelgroep bijna of geheel onbereikbaar door de grote verantwoordelijkheid icm de beperking en daardoor niet weggelegd

Zo kan ik uiteraard nog wel even doorgaan….
Waardoor de vergelijking tussen mensen zonder beperking en paarden, mensen met beperking zonder paarden niet zo zwart wit te stellen valt is mijn mening

tengeltje11 schreef:
Maar aan de andere kant zijn paarden nu eenmaal heel duur. Veel mensen zonder beperking kunnen ook helemaal geen paard of paardrijden betalen.
Zo gek vind ik dat niet als er bespaard moet worden dat iets als paardrijden, die toch wel echt duur is, als eerste wegvalt.

En tuurlijk hebben veel mensen er wat aan, maar veel mensen zonder beperking zouden er ook veel aan hebben als ze het konden betalen, maar helaas is dat niet voor iedereen haalbaar

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:58

Ik sluit me aan bij Nienke. Het biedt zoveel dat echt onvergelijkbaar is met iets anders. Heel zonde om iets te stoppen dat werkt, je hebt niet zomaar een nieuwe plek opgebouwd. En het verarmt de situatie aan twee kanten: de mensen met een beperking die zo ernstig is dat ze niet veel anders hebben. Maar ook een groep waar niet zomaar budget is om een officiële dagbestedingsplek te krijgen, net 'te goed' zijn, ook niet zomaar ieder vrijwilligerswerk kunnen doen, maar hier wel een plek hebben waar ze wat kunnen bijdragen. Ook dat is niet zomaar vervangen, en zeker niet omdat vergelijkbare plekken om dezelfde reden ook verschralen en verdwijnen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:04

Wat ik al schreef, het is een financiële beslissing, de overige factoren en gevolgen, worden niet of niet voldoende meegewogen.