Paard sloopt hek en trekt samen met vriendjes het bos in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Paard sloopt hek en trekt samen met vriendjes het bos in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 19:35

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Paarden in de wei, afbeelding ter illustratie. Marlies Trap Fotografie

Het bos bij het Brabantse Son en Breugel was op dinsdag 2 december 2025 het decor van een ongewone en ongeplande speurtocht. Bij manege Sonniushof was een groep manegepaarden uit de weide ontsnapt en het bos ingelopen. Een van de paarden had geprobeerd om over een hek te springen, maar dat ging niet helemaal goed, en het hek sneuvelde. Daardoor was de weg vrij en is de kudde zelf maar een boswandeling gaan maken.

De manege heeft gelijk een zoekactie opgezet naar de dieren en na enkele uren speuren, konden de paarden weer veilig naar hun stal gebracht worden. In een bericht op hun Instagrampagina bedankt de manege iedereen die heeft geholpen de dieren te vinden en vangen: handhaving Son, de politie uit Best, de buren van Stal de Sonse Vennen en uiteraard hun eigen medewerkers, stagiaires en pensionklanten.

Het hek is intussen gerepareerd, om te voorkomen dat de paarden nog eens op eigen houtje een uitstapje gaan maken.

Gebruikte bronnen:

Elisa2

Re: Paard sloopt hek en trekt samen met vriendjes het bos in

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:32

Oef, dat verwacht je ook niet..vraag me af waarom dat dier over het hek heeft proberen te springen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:56

Wolf? Paniek door vuurwerk?

Gelukkig geen gewonden gevallen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:57

Elisa2 schreef:
Oef, dat verwacht je ook niet..vraag me af waarom dat dier over het hek heeft proberen te springen.

Wat maakt dat uit? Het zijn dieren....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 15:18

Maakt uit om herhaling te voorkomen, meestal doen ze zoiets niet zomaar.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:14

Precies...hier is heel vroegee een pony een keer door zo'n Heras hekwerk gevlogen van 1.80......

(Beestje was super verkeers,bos, water etx mak ).

En de oorzaak...een pronkende ontsnapte pauw....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:21

Mijn oude haarbal (toen nog een jonge haarbal) flikte dit gewoon omdat het kon _O- of omdat hij een wei verderop wilde kijken. Of gewoon daarom. Ook hij heeft samen met zijn vriendje een gezellige buitenrit door het bos gemaakt. Dit keer niet zijn schuld maar een ander die door de draad was gestampt. De grootste groep is een wortelveld opgestoven. Die haarbal van mij en zijn vriend zijn het bos ingegaan en pas een hele tijd later opgedoken weer onderweg naar de stal. Even lekker een wandeling maken :')

Dat was wel stress hoor. Waar kon die knol uithangen, is hij de grote weg opgerend. Nope lekker gezellig een rondje maken _O-

Er kunnen honderd redenen of geen reden zijn om dit te doen, gelukkig alles heel weer opgedoken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 08:54

Zeker, ik kende ooit ook een springpaard die uit iedere wei sprong..alleen die die liet zo'n hek dan wel onbeschadigd. Vandaar dat ik me af vroeg of er een reden was, maar goed zolang de manege die maar weet is het goed natuurlijk.