[DE] FN wil uitgebreide evaluatie tariefregeling dierenartsen (GOT)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[DE] FN wil uitgebreide evaluatie tariefregeling dierenartsen (GOT)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 18:27

Pferd-aktuell
Buitenland

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Sinds november 2022 is de huidige Tariefregeling voor dierenartsen (GOT) van kracht. De Duitse paardensportfederatie (FN) dringt sindsdien al aan op een snelle, omvangrijke evaluatie. Nu staat de door het federale ministerie aangekondigde evaluatie daadwerkelijk op de agenda.

Tijdens het congres van de federatie van praktiserende dierenartsen in Wiesbaden benadrukte FN-voorzitter Martin Richenhagen de hoge eisen die aan het beroep worden gesteld en de noodzaak van een eerlijke beloning. “Paardendierenartsen, paardeneigenaren en paardenfokkers zijn aangewezen op een goede samenwerking. Wij zitten allemaal in hetzelfde schuitje.” De verhoging van de GOT in 2022 was in veel opzichten noodzakelijk: vooral in de paardensector leidt dit echter vaak tot aanzienlijke extra kosten, die nog worden versterkt door een vanuit het oogpunt van de FN problematische interpretatie van afzonderlijke posten door de Bundesärztekammer (Duitse federale artsenkamer).

Daarnaast uitte de FN-voorzitter duidelijke kritiek op de beoogde vormgeving van de evaluatie van de GOT. In tegenstelling tot eerdere toezeggingen bevat de aanbesteding geen holistische benadering van de GOT en voldoet daarmee niet aan een uitgebreide beoordeling. “Het lijkt nu alleen nog maar te gaan om de vraag: ‘hoeveel meer moet het nog kosten?’. Dat schokt ons en is niet in ons belang.”

Richenhagen stelde bovendien fundamentele vragen over de noodzaak van de GOT. Duitsland is het enige EU-land dat nog steeds een bindende tariefregeling voor dierenartsen heeft. “Waarom hebben we in Duitsland überhaupt een GOT?”, vroeg hij.

Tegelijk vroeg hij om uit te zoeken of de GOT in de toekomst als een niet-bindend kader of prijsaanbeveling vormgegeven zou kunnen worden, vergelijkbaar met belasting adviseurs, om zo dierenartsen weer meer flexibiliteit te bieden.

“We zien de toenemende financiële druk bij paardenhouders, die leidt tot duidelijke achteruitgang in sport en fokkerij. Enorme uitwassen worden zichtbaar, bijvoorbeeld bij operatiekosten”, legde Richenhagen uit. “Paardenhouders vermijden dierenartsbezoeken of stellen deze uit. Dit zorgt voor lijden bij de paarden. Daarom moet de GOT dringend worden herzien!”

Wat betekent de GOT voor paardeneigenaren?
De GOT regelt landelijk welke tarieven dierenarts mogen berekenen voor onderzoeken en behandelingen. Voor dierenhouders betekent dat, dat veterinaire diensten – van onderzoeken tot inentingen tot aan operaties – binnen het tariefkader moeten worden afgerekend. De herziening van 2022 heeft op vele vlakken geleid tot een duidelijke kostenverhoging, in het bijzonder in de paardensector. Hoge rekeningen, bijvoorbeeld bij spoedgevallen of chirurgische ingrepen, maar ook voor de verzorging van fokdieren, belasten paardenhouders en -fokkers aanzienlijk en hebben ook steeds meer invloed op fokkerij, het houden van en de langdurige gezondheidszorg voor paarden. “Wij hebben onze eisen duidelijk kenbaar gemaakt aan de BMLEH. Wij willen een transparante, onafhankelijke en volledige evaluatie van de GOT”, zo stelt de FN-voorzitter.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 04-12-25 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [DE] tag toegevoegd

Kaitlyn

Re: FN wil uitgebreide evaluatie tariefregeling dierenartsen (GOT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:49

_/-\o_ halleluja, die GOT is echt belachelijk. Een stalgenoot kwam rond de 25k uit voor een koliekoperatie, zonder complicaties, geen stuk darm eruit en paard met een week weer thuis. Daar betaalde ik in Nederland 6k voor.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:58

25k voor een koliekoperatie..... wat een geld.
Wijken de Duitsers dan niet uit naar Nederland of België voor niet spoedeisende ingrepen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:34

Sosha schreef:
25k voor een koliekoperatie..... wat een geld.
Wijken de Duitsers dan niet uit naar Nederland of België voor niet spoedeisende ingrepen?

Ja als ze uit het grensgebied komen wel, maar je hebt een paard dat net aan een ocd is geopereerd ook liever niet 2 uur of langer in de trailer staan naar huis. En je moet officieel voordat je de grens overgaat je paard laten keuren (zoals in Nederland de nvwa als je met je paard naar Duitsland wilt).

Probleem is gewoon dat bij standaard behandelingen de dierenartsen een standaard prijs hebben, die ze tot 3x mogen berekenen en bij een spoedgeval tot 4x.
Dus stel iets kost standaard 2.000, dan mag daar al 6.000 voor berekend worden onder normale omstandigheden en 8.000 bij spoedgevallen.
Ik zie hier op stal ook veel mensen toch maar aanmodderen of langer afwachten vanwege de absurd hoge prijzen die gevraagd kunnen worden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:38

Ja, duitse tarief is wel redelijk bijzonder.... :')
Ik had de influenza-vaccinatie van mijn pony laten verlopen, dus goed, opnieuw de basis.

1e vaccinatie met de stalgroep mee, dus praktisch geen voorrijdkosten. 35,- voor de vaccinatie.
2e vaccinatie bij duitse praktijk, 2 klm van stal vandaan. Vanwege de korte afstand wilde ik daar in het systeem, in geval van koliek. Dus hen ingeschakeld voor vaccinatie. Omdat ik nieuwe klant ben, wilde dierenarts fysiek onderzoek doen, wilde de pony niet, dus er is met een halve meter afstand effe naar de longen geluisterd :') Kosten...157,- :+

Maar goed, ik sta nu tenminste in hun systeem, dus als pony met koliek staat kan ik zonder problemen bellen. De Nederlandse dierenartsen zitten al op een uur reistijd afstand, wil ik niet volledig afhankelijk van wezen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:54

Alleen al kijkend naar een simpele castratie betaal je in Duitsland al 3 tot 4 keer zoveel dan in NL

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:35

Er zou toch een landcode voor berichten uit het buitenland komen? Alle berichten van gisteren hebben dit niet en ik vind dit best verwarrend en irritant.

On topic: wat goed. Zorgmijder vanwege de mega rekeningen zou niet moeten voorkomen maar met deze tarieven ga je dat wel krijgen..

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:01

Hmmm, sinds Evidensa hier in de omgeving een vinger in de pap heeft bij de dier-en paardenartspraktijken, dwz. Overgenomen hebben zijn de prijzsn andersook fljnk verhoogd .

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 19:05

Maar geven ze dan ergens nog een verklaring voor waar ze die veel hogere kosten kunnen verantwoorden. Waarom is het dan zo achterlijk duur in Duitsland?

Dat de prijzen flink omhoog zijn gegaan door evidensa kan ik beamen, betaalde laast voor een enting ook 150 euro.

Juut

Re: [DE] FN wil uitgebreide evaluatie tariefregeling dierenartsen (GOT)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 22:11

Was een enting met een gouden naald, hoop ik? :+

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 23:22

alice0cullen schreef:
Maar geven ze dan ergens nog een verklaring voor waar ze die veel hogere kosten kunnen verantwoorden. Waarom is het dan zo achterlijk duur in Duitsland?

Door de wettelijk vastgestelde minimumtarieven, die ze in 2022 enorm verhoogd hebben.
Bij elk bezoek minimaal €15 voorrijkosten, vast bedrag van €40 voor de visite, vast bedrag van €36 voor het algemeen onderzoek. Minimaal bedrag voor het geven van een injectie...
Bij spoed ruim €60 toeslag en buiten kantoortijden gaan alle vaste bedragen keer 2 of 3 (3 is wel het maximum)

In 2021 betaalde ik €35 voor een enting, kwam de DA ff doen op weg terug naar de praktijk. Nu is dat €120.

Mijn DA was ook niet blij met deze nieuwe regels, maar hij mag er niet van afwijken.

Intussen heb ik geleerd zelf AB te spuiten, want de DA die dit voorheen voor 2 tientjes deed omdat het toch op de route lag, moet daar nu ook bijna €100 per keer voor rekenen. En als je paard een week AB moet hebben, loopt de rekening wel erg op.