[Blog] harmony in chaos: de mythe van waarde en afmeting.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[Blog] harmony in chaos: de mythe van waarde en afmeting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 10:53

*Bokt
Bokt Community

Misschien kaart ik nu een gevoelig onderwerp aan en toch ga ik het doen. :+
Inmiddels loop ik al een dikke 30 jaar rond in de paardenwereld. Gedurende die wandeling en zoektocht ben ik in verscheidene gangen terecht gekomen, van de extreme Natural horsemanshipper die vindt dat een paard niet is om op te rijden tot de professionele topruiter wiens inkomen opgebouwd is op het rijden van paarden en alles er tussen in. Dressuur, springen, western… Het enige waar ik eigenlijk nooit echt veel mee te maken gehad heb is eventing. Pas sinds een jaar ken ik wat eventing-ruiters.

In de wandelgangen, maar ook op bokt overigens, hoor ik vaak de prijzen van paarden. En daar zitten er tussen met 6 a 7 cijfers maar ook “voor niks gekregen nog te duur.” :+ En ik merk dat iets me meer en meer begint te ergeren.

De drang van mensen om de gehele waarde van een dier te laten af hangen van uit hoeveel cijfers het aan- of potentiele verkoopbedrag bestaat. En dan bedoel ik echt de gehele waarde.
Paarden met 5 nullen worden “heus wel goed behandeld” of sterker nog: “paarden van die waarde worden beter behandeld dan het gemiddelde recreatie paard.”
Twee zinnen die elke bokker al minstens één keer gelezen zal hebben en zinnen die ik, in de ene of de andere variant al gehoord heb doorheen de jaren.

Ik ben, zoals wie me volgt wel weet, een ruiter die nooit internationaal gaat rijden. Toen ik nog een stukje jonger en veel gezonder was is dat aanbod er geweest en ik had er toen al geen interesse in. Nu ik beperkter ben, ben ik al lang blij wanneer ik één wedstrijd dag met twee proeven kwa energie gebolwerkt krijg. Dus zelfs nationaal zit er voor mij simpelweg niet meer in fysiek of mentaal. Ik ken wel best wat mensen die door gegroeid zijn en nu mijn man smid is maken we nog meer kennis met de verschillende “lagen” van de paardenwereld. Want goed bekeken is de paardenwereld toch best wel een standenmaatschappij. Nu laat ik het sociale aspect liefst aan mijn man over omdat er geen snelheidsdrempel tussen mijn hersenen en mijn mond staat. Maar we hebben een zeer kleinschalige pensionstal met optie tot in training zetten sinds mei en dan kom je niet onder praten met de eigenaren uit. :+

Laat ik even schetsen wat we op stal hebben (gehad):
Joy, zelf gefokt en momenteel zijn prijs in kilo’s waard, de rest is hoop en dromen. Er is een bod op gedaan maar realistisch gezien heeft Joy nog niets bereikt dat hem in de paardenwereld “waardevol” maakt in euro’s.

Een PRE die puur recreatief gereden zal worden. Aankoopprijs onbekend, staat bij ons van toen we opfok hadden en is mee verhuisd naar de pensionstal omdat we de eigenaresse soort van officieus geadopteerd hebben.

Een vijf jarige fjord waar endurance mee gereden gaat worden die hoofdzakelijk buiten gereden wordt en die elke mening die ik ooit gehad heb over een fjord gewist heeft omdat het zo’n zalig dier is om op stal te hebben.

Twee gepensioneerde internationale springpaarden (1,50/1,60m niveau)
Een springpaard niveau 1,30m bij aankoop.
Een springgefokt dressuurpaard regionaal niveau M/Z dressuur. Ruiter heeft geen ambities om nationaal of hoger te gaan.

Een drie jarige zangersheide merrie om zadelmak te maken. Het doel is dat deze merrie een springruiter vindt die haar zal uitbrengen zover het voor haar mogelijk is. Toen ik al grappend zei dat ik wel twee goede springruiters kende zei deze eigenaar zelf al lachend “ja op een van die twee ben ik ook aan het azen.” :+

Een deel van deze paarden is zeer duur aangekocht/Zijn ooit veel waard geweest/hebben de potentie om veel waard te worden.

Ze staan in dezelfde stallen, met hetzelfde voer en weidegang beleid en ze worden allemaal gelijkaardig gehanteerd. Zo ver ik heb kunnen zien hebben de gepensioneerde internationale springpaarden zich nog niet af gevraagd waarom zij niet anders behandeld worden dan de fjord in de weide naast ze. :+ Zo ver ik ondervonden heb, hebben ze welliswaar elk een individueel karakter zoals elk paard maar is er geen gigantisch verschil tussen de warmbloed die 1,60 gesprongen heeft en de warmbloed die nog aan haar carriere moet beginnen (en ja toeval wil dat beide merries zijn.).

Afbeelding

Ook het “een paard is toch anders dan een pony” stelling merk ik weinig van. De kleinste op stal is 1,45 en de grootste is 1,78. Kwa algemene aanpak, correcties enz merk ik bitter weinig verschil. De snelle kleine (Joy) heeft een vergelijkbare aanpak nodig als de snelle grote. De kleine tank (1,45) krijgt dezelfde correcties als de grote tank (1,78) :+

Ook in de opfok stond er een mengelmoes van vanalles bij elkaar, een haflinger, een PRE, twee van zangersheide, een dressuurgefokte warmbloed, Joy en een halfbroer van Joy die wel een stuk groter zou worden dan Joy en de paarden zelf kennen echt hun waarde en/of grootte niet in mijn ervaring. :+ Ze zijn gewoon paard.

Zoals ik al zei probeer ik het sociale aspect een beetje te vermijden. Maar een tijd terug toen ik naar een jumping ging kijken van twee meiden die ik dressuurmatig wat help raakte ik aan de praat met de eigenaar van één van de paarden die gereden wordt door die meiden. Deze vrouw en ik kennen elkaar al zo’n 15 jaar inmiddels maar we zijn kennissen die als we elkaar tegen komen, kunnen grappen en joviaal zijn maar we hebben geen dagelijks contact. Zij begon over het jonge paard van haar zus dat X euro gekost had (een flink bedrag) en ook over het bedrag dat haar eigen paard gekost had. En gedurende die hele tijd was ik me aan het af vragen “wat heb ik hier aan?”

Als je mij verteld over je paard/een paard dan wil ik iets weten van het paard. Wat is het karakter? Welke eigenaardigheden heeft ie? Wat zou je graag willen bereiken met het dier en zit dat er ook in denk je?
Het kan me niet schelen of je paard 100K gekost heeft of je 'm voor 50 euro van de markt gehaald hebt.

Het zal me een zorg zijn hoeveel ie gekost heeft. De merrie die nu op stal gekomen is om zadelmak te maken wist ik alleen van dat ze geen hele goede start gehad had op een andere stal en daardoor dringend weg moest daar. Een vage beschrijving van wat er gebeurt was en dat ze gevoelig was maar met een mening. Pas toen alles toegezegd was kregen we een foto, een foto van haar paspoort en 24 uur later werd een vosse merrie af geladen. :+ Toen hebben we besproken wat van belang was (o.a kwa dieet waren er wat vereisten maar die vereisten zijn bij ons standaard dus dat was snel gesetteld.) en heb ik gevraagd wat zijn doel was met haar omdat dat IMO van belang is in die zin dat een paard voor een meer ervaren ruiter al sneller klaar is om “zelf door te rijden” dan voor een jong kind. De ene ruiter wil gewoon dat ze gas, stuur en rem hebben. De andere wil liever een servostuur, ABS en ESP. Dan zijn er ook nog de ruiters die graag het gehele ADAS systeem geïnstalleerd willen hebben voor ze er zelf mee verder gaan. Dat is uiteindelijk voor mij wel belangrijk om te weten om te bepalen wanneer ik kan zeggen “ze is klaar.” :+

Maar hoeveel ze gekost heeft/potentieel gaat kosten… Nee, met die informatie ben ik helemaal niets want dat veranderd niets aan mijn aanpak/verzorging.

fleurtjeuh

Re: [Blog] harmony in chaos: de mythe van waarde en afmeting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:52

Mooi stukje!
En inderdaad, het paard voelt er niks van of het is verkocht voor 50, 5.000 of 500.000.
Het verdient in alle gevallen een correcte behandeling, z'n natje en droogje en voldoende beweging en sociaal contact

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:18

Heb je helemaal gelijk in. Toen ik mijn eerste paard kocht heb ik wel bewust een over het algemeen minder gewild paard met bijbehorende prijs gekocht. Omdat ik een klik met haar voelde, er vertrouwen in had en het voor mij financieel goed uitkwam.

Als ik veel meer op de bank had staan denk ik dat ik anders had gezocht en dit paard niet had gevonden.

(Ik heb overigens absoluut geen spijt :D )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:21

Ieder paard in pension kost jaarlijks 5000 euro meer. Minimaal. Dus die 'schillehit' van 1000 euro, is na een jaar 6000 euro en na 10 jaar 51000 euro als je kijkt naar 'wat heeft het dier gekost'.

In andere woorden: de aankoopsom maakt na 10 jaar pensionstalling weinig meer uit, tenzij je écht begint met een paard van een paar ton, en die staan vaker op stalling waar de maandprijs navenant is, dus ook daar loopt het onderhoud harder op dan de aanschaf.

Ieder paard heeft aan het eind van z'n leven minstens 1 nul extra achter z'n $$ :D

Is dus totaal niet interessant, en bovendien, prijs bepaalt de prestaties niet, dat heeft Totilas wel bewezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:32

Vind ik ook onzinnige informatie..een paard is een paard en de waarde soms niet eens in geld uit te drukken. (karakter)

Qua handel kun je er wel zo naar kijken wat het 'waard' is qua leeftijd, aanleg, prestaties etc.

Maar een goedkoop paard kan ook genoeg waard worden met de juiste training en ontwikkeling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 20:35

fleurtjeuh schreef:
Mooi stukje!
En inderdaad, het paard voelt er niks van of het is verkocht voor 50, 5.000 of 500.000.
Het verdient in alle gevallen een correcte behandeling, z'n natje en droogje en voldoende beweging en sociaal contact

Dat dus. We willen dat op stal ook niet horen dat iemand aan gekeken wordt omdat ie bv alleen buiten wil rijden of juist op wedstrijd gaat. Dat staat zelfs in de ‘huisregels’. Wederzijds respect. Met nieuwjaar komt er een paint x quarter logeren om nieuwjaar door te komen. :D

Kwa dieet wordt de WPN’er van 1.78 natuurlijk anders gevoerd dan de fjord van 1,46. Maar kwa verzorging en respect worden ze op dezelfde manier behandeld. Momenteel hebben we toevallig hoofdzakelijk recreatie-ruiters maar toen er wedstrijd ruiters tussen stonden was het mooi om te horen hoe er met even veel interesse gevraagd werd naar de buitenrit als naar de wedstrijd. De ervaren buitenrijders nemen met liefde de minder ervaren ruiters mee als ze dat willen. :j

Sintara schreef:
Heb je helemaal gelijk in. Toen ik mijn eerste paard kocht heb ik wel bewust een over het algemeen minder gewild paard met bijbehorende prijs gekocht. Omdat ik een klik met haar voelde, er vertrouwen in had en het voor mij financieel goed uitkwam.

Als ik veel meer op de bank had staan denk ik dat ik anders had gezocht en dit paard niet had gevonden.

(Ik heb overigens absoluut geen spijt :D )

Als ík zakelijkere beslissingen genomen had in mijn pony tijd had ik ook eentje met meer nullen kunnen kopen als paard. Maar dan had ik tonnen ervaring gemist én Sammeke… Dan had ik Rêve nooit gefokt en Joy dus ook niet… ik zit nu op het punt dat ik geen dure meer zou willen in aankoop. :o Ik vind het heel mooi als iemand dat wel wil en vindt. Gelukkig willen we niet allemaal hetzelfde, maar als iemand verteld over zijn/haar paard hoor ik liever wat je aan trok in dat dier. Niet wat ie kostte. Hoeft natuurlijk ook niet angstig verzwegen te worden maar het moet niet elke vijf zinnen gemeld worden. Ik weet dat ik bij mijn kennis (wiens paard toevallig ook ‘Sam’ als afkorting heeft) op een gegeven moment ietwat droog zei ‘mijne Sam is het land uit gebonjourd dus ik ben zijn transport moeten betalen. :j
Nu ken ik haar goed genoeg om te weten dat ze die humor wel waardeert. :)) Ze keek ook niet op toen ik in een slechte periode op wedstrijden bromde ‘stempel op uw kont en terug de grens over!’ _O- maar ze had wel door dat ik zeg maar liever hoorde wat voor dier het was dan nummers…

Kijk het helpt ook niet dat ik totaal niet om kan met cijfers (dyscalculie in die mate dat ik van de verzekering een telefoontje kreeg dat ik het getal om gedraaid had.. :o ) dus misschien wil ik daarom niet te veel getallen horen. _O-

Ibbel schreef:
Ieder paard in pension kost jaarlijks 5000 euro meer. Minimaal. Dus die 'schillehit' van 1000 euro, is na een jaar 6000 euro en na 10 jaar 51000 euro als je kijkt naar 'wat heeft het dier gekost'.

In andere woorden: de aankoopsom maakt na 10 jaar pensionstalling weinig meer uit, tenzij je écht begint met een paard van een paar ton, en die staan vaker op stalling waar de maandprijs navenant is, dus ook daar loopt het onderhoud harder op dan de aanschaf.

Ieder paard heeft aan het eind van z'n leven minstens 1 nul extra achter z'n $$ :D

Is dus totaal niet interessant, en bovendien, prijs bepaalt de prestaties niet, dat heeft Totilas wel bewezen.

Pfoeh… dan klopt het dus toen ik zei dat Sam die nu 20 is onbetaalbaar is. _O- :)) then again dat zei ik ook al over Joy toen ie drie was. :))

Elisa2 schreef:
Vind ik ook onzinnige informatie..een paard is een paard en de waarde soms niet eens in geld uit te drukken. (karakter)

Qua handel kun je er wel zo naar kijken wat het 'waard' is qua leeftijd, aanleg, prestaties etc.

Maar een goedkoop paard kan ook genoeg waard worden met de juiste training en ontwikkeling.

Idd als je handelt moet er nu eenmaal een prijs op. Maar veelal hoor je die mensen juist niet zo luid over de prijs in mijn ervaring…..

De paarden die ik niet gefokt heb zijn altijd op gekke manieren bij mij beland. In de kern kwam het neer op ‘naar de slacht brengen was te duur’ :+
En tja…. Voor mij zijn ze alles… Maar ook op stal wordt het paard van een ander niet minder verzorgt dan mijn eigen Joy. Ze staan op zelfstandige basis maar ben ook al tot 23:00 bezig geweest met het paard van een klant bv omdat we haar niet konden bereiken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:24

De prijs van een paard zegt vooral iets over de eigenaar en maar tot op zekere hoogte over het paard. En godzijdank heeft het paard daar geen weet van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:50

Het is een beetje hetzelfde in mijn ogen als mensen die neerkijken op andere rassen, bijvoorbeeld van..oh het is maar een Tinker of Fjord oid.

Voor mij is altijd ieder paard gelijk, altijd al geweest maar ook dat is kennelijk niet zo vanzelfsprekend. Zeker niet in de hogere dressuur kringen e.d.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:38

Ik denk dat dezelfde mensen die graag het prijskaartje van hun paarden benoemen, dat van alles te pas en te onpas melden. Hoe duur (of goedkoop) hun kleding is, hun auto, etc.
Dat heb ik van huis uit niet meegekregen, en ook niet om op iemand neer te kijken (of tegen iemand op) omdat ze veel of weinig aan paarden, auto's, kleding, etc. uitgeven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:03

Ik herken het eigenlijk niet uit mijn omgeving en ben daar blij mee. Er wordt wel over prijzen gebabbeld maar dan eerder gewoon om te weten wat de markt aan het doen is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 20:13

Maflinger_S schreef:
De prijs van een paard zegt vooral iets over de eigenaar en maar tot op zekere hoogte over het paard. En godzijdank heeft het paard daar geen weet van.

Zowel de fjord als Joy denken dat ze de baas van stal zijn. _O- de PRE en de warmbloeden kan het aan hun deriere oxideren. _O-

Naar het eind van de maand worden Rêve en Sam in de mix gegooid voor een week. :+ Sam is ook altijd overtuigd van zijn blauw bloed. :+
Natuurlijk staan ze niet samen op weide. := maar op stal willen Joy en de fjord wel eens naar elkaar brommen terwijl de PRE vandaag Joy over zijn neus lekte. _O- Joy keek daarop ietwat hulpeloos naar mij. :))

Elisa2 schreef:
Het is een beetje hetzelfde in mijn ogen als mensen die neerkijken op andere rassen, bijvoorbeeld van..oh het is maar een Tinker of Fjord oid.

Voor mij is altijd ieder paard gelijk, altijd al geweest maar ook dat is kennelijk niet zo vanzelfsprekend. Zeker niet in de hogere dressuur kringen e.d.

:j dat. We hebben nu zulke verschillende dieren op stal. Een merrie in training gehad die echt voor de hogere sport bedoelt was.
Iedereen is vrij om te zeggen dat ze zo’n dier niet zouden kiezen. Mijn man was gek van de merrie ik zou haar gratis niet eens voor mezelf willen… Dus het is niet dat je geen persoonlijke voorkeur mag hebben en uiten maar wel met respect voor het dier en de eigenaar. Ieder zijn ding. :D het meisje met de PRE is nog wat aan het zoeken wat ze wil en die kan dus ook mooi overal van mee proeven door de verscheidenheid. :D

Ik merk het idd het meest in de competitieve sport en vooral de hogere of iig met als doel de hogere sport. En dan nog het vaakst bij die wat net niet bij hun doel komen. :o

venga schreef:
Ik denk dat dezelfde mensen die graag het prijskaartje van hun paarden benoemen, dat van alles te pas en te onpas melden. Hoe duur (of goedkoop) hun kleding is, hun auto, etc.
Dat heb ik van huis uit niet meegekregen, en ook niet om op iemand neer te kijken (of tegen iemand op) omdat ze veel of weinig aan paarden, auto's, kleding, etc. uitgeven.

:j daar heb je wel een punt. Vaak blijft het idd niet bij het paard alleen.

Gini schreef:
Ik herken het eigenlijk niet uit mijn omgeving en ben daar blij mee. Er wordt wel over prijzen gebabbeld maar dan eerder gewoon om te weten wat de markt aan het doen is.

Ik heb niet echt een ‘vaste’ omgeving. De mensen die ik bewust op zoek doen het niet maar ik hoor het wel. Zoals ik al zei meer op wedstrijden of paarden bedoelt voor de sport. En sinds ik meer op jumpings kom voelt het voor mij alsof het daar nog erger is maar misschien verdruk ik herinneringen van de dressuur. _O- volgend jaar ga ik zelf terug op wedstrijd normaal dan kan ik beter vergelijken. :D

Heb het ook niet perse over iemand die bv zoekende is of verkoopt. Dan hoort het er een beetje bij maar echt over mensen die naar eigen zeggen niet verkopen maar toch graag melden wat ie gekost heeft. := en soms is dat gewoon hart luchten. Eentje die op stal kwam had als veulen een zware operatie gehad. Maar die eigenaar zat ook nog met veel stress in het heden. Als die begon over de kosten die al gedaan waren was dat meer in de context van angst voor herhaling/nieuwe problemen. Daar heb ik wel alle begrip voor natuurlijk. :(:)

Maar die eigenaar vroeg bv ook vol interesse naar de fjord (het is gewoon echt een leuke fjord. _O- klein ding, braaf maar echt zo’n ‘boss’ uitstraling. :D ) dus dan voel je ook dat het niet om ego gaat maar om emotie…

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:56

Er lopen gewoon heel wat snobs rond in de paardenwereld. Mensen die een paard kopen omdat het chique staat, niet omdat ze van paarden houden. En voor hun is het heel belangrijk dat iedereen weet hoeveel hun paard wel gekost heeft. Jaren geleden ging ik eens lessen in een stal met mijn volbloed die ik voor een habbekrats had gekocht maar die erg mooi kon bewegen en altijd zijn uiterste best deed. Na afloop kwam een mevrouw in een bontjas met roze lipstick op me af. Van welke afstamming mijn paard was want hij kon zo mooi draven. Ik bedankt haar voor het compliment, want de draf was juist zijn minst goede gang. Zijn vader, ja daar had ze wel eens van gehoord ja. Een engelse volbloed uit Duitsland zei ik, een renpaard. Stilte. En of de halsband van mijn Jack Russeltje van Louis Vuitton was. Nee, van de Maxi Zoo. Oh. Gesprek afgelopen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 21:08

Wat kun jij het toch altijd goed omschrijven! Ik zeg ook altijd: een paard is een paard, 4 benen, 2 oren/ Ogen en n staart. Tuurlijk is elk paard uniek, maar de een is niet „Beter“ als de andere.

Al heb ik die ervaring ook; Pas op , kijk uit , deze is goed en mag niet geblesseerd raken. Uh, de anderen volgens mij liever ook niet.

Paard staat samen met n maatje. Maar ineens is ie 3 en wordt wedstrijdpaard en moet nu alleen de wei op . Want ja: duur wedstrijdpaard…. Dat weet dat dier toch niet ? Dat is gewoon t zelfde paard als een jaar geleden, toen ging ie ook niet stuk.

Dat soort dingen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 21:27

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Ik heb niet echt een ‘vaste’ omgeving. De mensen die ik bewust op zoek doen het niet maar ik hoor het wel. Zoals ik al zei meer op wedstrijden of paarden bedoelt voor de sport. En sinds ik meer op jumpings kom voelt het voor mij alsof het daar nog erger is maar misschien verdruk ik herinneringen van de dressuur. _O- volgend jaar ga ik zelf terug op wedstrijd normaal dan kan ik beter vergelijken. :D

Heb het ook niet perse over iemand die bv zoekende is of verkoopt. Dan hoort het er een beetje bij maar echt over mensen die naar eigen zeggen niet verkopen maar toch graag melden wat ie gekost heeft. := en soms is dat gewoon hart luchten. Eentje die op stal kwam had als veulen een zware operatie gehad. Maar die eigenaar zat ook nog met veel stress in het heden. Als die begon over de kosten die al gedaan waren was dat meer in de context van angst voor herhaling/nieuwe problemen. Daar heb ik wel alle begrip voor natuurlijk. :(:)

Maar die eigenaar vroeg bv ook vol interesse naar de fjord (het is gewoon echt een leuke fjord. _O- klein ding, braaf maar echt zo’n ‘boss’ uitstraling. :D ) dus dan voel je ook dat het niet om ego gaat maar om emotie…

Inderdaad, dat het vanuit een normale context komt en niet vanuit egotripperij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:22

Met je eens hoor! Mijn twee mini's krijgen dezelfde zorg en aandacht als mijn Lusitano's. Toen één van mijn mini's ziek werd en twee operaties nodig had werd ik voor gek verklaard, terwijl niemand dat zou doen als het een van mijn Lusitano's zou betreffen.

Ik houd echt van mijn paarden, en van allemaal evenveel. Natuurlijk zijn ze allemaal anders, maar dat maakt het juist leuk. Wat ze me aan aanschaf hebben gekost of in de loop der jaren zou me een worst wezen. Dat vind ik ook niet interessant aan andere paarden. Natuurlijk kan een mooi uiterlijk en goede beweging je blik wel trekken, maar ik val vooral op karakter en op het eerste gezicht de uitstraling. Van alle 4 mijn paardjes wist ik meteen dat zij bij mij hoorde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:14

Zouden dit trouwens ook niet de mensen zijn die andere mensen ook zo in hokjes categoriseren? Bijvoorbeeld: neerkijken op een schoonmaker of MBO,er. Vrienden willen worden met succesvolle mensen zodat dat op hun afstraalt etc.