Sneeuwstorm verwoestte manege: 'Ik heb veel traantjes gelaten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Sneeuwstorm verwoestte manege: 'Ik heb veel traantjes gelaten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 14:55

Omroep Gelderland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

HUMMELO - Precies twintig jaar geleden legde een sneeuwstorm het leven in Gelderland even helemaal stil. Duizenden mensen kregen noodhulp van leger en politie en in Hummelo ontstond door dat pak sneeuw zelfs grote schade. Op manege Grootzande viel zoveel sneeuw dat het dak onder luid gekraak in elkaar zakte. De manege is weer opgebouwd, maar het gebeuren maakte veel indruk.

Toen de toenmalige schoonzoon van manegehouder Toos Brinksma op de avond van 25 november 2005 de deur thuis dichtgooide, bleek dat het laatste zetje te zijn om het dak van manege Grootzande in Hummelo in te laten storten. De hoeveelheid sneeuw op het dak was te zwaar, waardoor het gebouw instortte. "We stonden buiten en zagen dat alleen de zijkant er nog stond. Toen we dichterbij kwamen zagen we dat het dak van de manege eigenlijk helemaal was ingestort", vertelt Toos twintig jaar na het ongeval op dezelfde manege. "Het was verschrikkelijk en een grote puinhoop, maar we zijn destijds snel aan de slag gegaan."

Paarden weg, gaskraan dicht
Toos vertelt dat ze in de handel-modus schoten en de paarden, die aan de zijkant van het pand stonden snel weghaalden. "We wilden ze zo snel mogelijk weghebben, dus belden gelijk rond. Ook moest de gaskraan in de kelder zo snel mogelijk dichtgedraaid worden." "Het zenuwstelsel heeft twintig jaar geleden wel een knak gehad, maar voor de rest gaat het goed. Ik heb veel traantjes gelaten, maar binnen een jaar kon alles weer herbouwd worden."