Sport
Nederlands kampioen in zijn leeftijdscategorie en tweede op het EK met het Nederlands team. Een kleine greep uit het palmares van dit jaar van springruiter Joep Schaap uit Herpen. Hij is nog maar 13 jaar, maar behoort nu al tot de grootste talenten in het paardenspringen.
Joep is bezig om een van zijn paarden rijklaar te maken. Hij borstelt, kamt en zadelt het nog jonge paard op. Want het is tijd om te trainen. Dat doet hij bij zijn ouders thuis, die meerdere paarden op stal hebben staan. Allemaal zijn ze even nieuwsgierig als Joep langsloopt. De jonge ruiter weet wat hij doet, want het paard blijft geduldig staan als Joep haar verzorgt. Hij is klaar en stapt via een trapje op het paard. Klaar voor de training.
Joep traint meerdere malen op een dag. Het is geen uitzondering als hij al om half 7 ’s ochtends voor school al heeft gereden. Want hij heeft één grote droom: olympisch kampioen worden. Dat zit erin denkt zijn moeder. “Hij zit nu al in de Europese top in zijn leeftijdscategorie”, zegt ze als Joep niet in de buurt is. “En als je ziet hoe hij er mee bezig is. Het is echt zijn passie.”
Zelf blijft Joep stoïcijns. Hij heeft dat ene doel. Je ziet dat hij in elke handeling bewust bezig is om te blijven leren. “Ik ben nog niet waar ik zou moeten zijn. Ik kan nog zoveel leren”, vertelt hij. Leren kan hij in zijn directe omgeving, want zijn oom is springruiter en tweevoudig olympiër Willem Greve. “Hij bekijkt mijn wedstrijden en geeft mij dan tips”, zegt Joep. “Soms is hij erbij, zoals bij het Nederlands Kampioenschap.”
Het Nederlands kampioenschap werd een prooi voor Joep. Iets waar hij zelf wel in geloofde, maar een klein ongelukje in de weken daarvoor gooide bijna roet in het eten. Joep brak daarbij zijn sleutelbeen. “Ik remde op de fiets en viel over het stuur. Een paar dagen later zijn er alsnog foto’s gemaakt en bleek het gebroken te zijn”, vertelt hij. “In de weken voor het NK heb ik amper gereden. Mijn moeder heeft het paard toen klaargestoomd en toen had ik er op tijd geen last meer van.”
Volgend jaar neemt Joep deel in een andere leeftijdscategorie, waarbij de hindernissen moeilijker en hoger zullen worden. Aanpassen en aanhaken wordt het dan voor de ruiter, maar bang is hij allerminst. Want zijn droom is en blijft die olympische medaille.
Op de website van DTV Nieuws zijn een foto en een filmpje van Joep te zien.