Mattie P fan Dulve wint ZH Dressage Cup met ultieme 10 van testruiter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Mattie P fan Dulve wint ZH Dressage Cup met ultieme 10 van testruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 19:40

KFPS
Sport

Jasper 366, de opa van Mattie P fan Dulve. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Hij was de enige ‘Friese’ deelnemer aan de KWPN Zuid- Holland Dressage Cup, een wedstrijd voor jonge dressuurpaarden, afgelopen weekend bij de familie Chardon in Den Hoorn. Maar Mattie P fan Dulve Ster (Pier 448 x Jasper 366, fokker Gabriëlle van Tilborg uit Wijk en Aalborg) van Stoeterij Galloper kwam, zag en overwon bij de vijfjarigen.

‘Ik reed nog drie andere paarden, en omdat Mattie fijn in vorm is, dacht ik “ik kan hem ook wel opgeven”’, vertelt amazone Daniëlle Heijkoop. ‘De wedstrijd was uitgeschreven voor paarden van alle stamboeken, en ik meende dat Mattie helemaal geen slecht figuur zou slaan tussen de KWPN’ers. Sterker nog, ik hoopte dat hij in de finale zou komen, omdat hij dan zou worden overgereden door de gastruiter.’

Licht aan de hulpen
En dat gebeurde. De proef van Mattie en Daniëlle werd gewaardeerd met een topscore van 85,4%, waarmee hij op de eerste plek stond. Daniëlle: ‘Mattie is een sterk gebouwde hengst; hij geeft onder het zadel een geweldig gevoel in alle gangen en is heel licht te rijden. Hij doet wat dat betreft beslist niet onder voor welk ander paard of ras dan ook. Onze proef was superstabiel, met een mooie buiging en goede overgangen. Mattie liet zien over veel schakelvermogen te beschikken.’

Gemak en instelling
Tijdens het overrijden van de drie hoogstgeplaatste paarden door testruiter Gerrel Vink deed de zoon van Pier 448 alles wat die vroeg met gemak en veel instelling, en dat leverde het hoogste cijfer op: een 10. Mattie P fan Dulve eindigde dan ook overall sterk bovenaan bij de vijfjarigen en liet een groot deelnemersveld van 24 concurrenten achter zich.

Voor Stoeterij Galloper markeerde deze overwinning een fantastische week, met ook de goedkeuring van hun hengst Syb 552.

Op de website van het KFPS is een foto van Mattie P fan Dulve en Daniëlle Heijkoop te zien.