Joe's struggles in paardenparadijs: Hoe doet ie dat toch??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

Joe's struggles in paardenparadijs: Hoe doet ie dat toch??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:59

*Bokt
Bokt Community

Naar aanleiding van een aantal vragen van jullie op mijn vorige blog, wil ik jullie in dit schrijven meenemen in mijn dagelijkse gang van zaken, waarom ik bepaalde dingen doe, zoals ik ze doe en ook een stukje inzicht geven hoe ik het allemaal financieel doe :)

In de week dat mijn eerste blog online kwam, was ik bezig met zoeken naar een bijbaantje. Ik hoor jullie nu al zeggen: "Maar je hebt toch al fulltime werk bij MaccieD?" :o? Ja dat klopt :j Financieel gezien kan ik rondkomen van dit loon, maar met alle gestegen kosten, blijft er te weinig over om echt te sparen voor dingen die op mijn verlanglijstje staan. Ik ben van mening dat je in zo'n situatie een paar dingen kunt doen:

1. Niets. Het verlanglijstje blijft een verlanglijstje

2. Ander werk zoeken waar je (veel) meer verdiend. Echter A.: Het werk bij MaccieD vindt ik oprecht nog erg leuk om te doen. B: Het is heel goed te combineren met alles wat ik er nog omheen doe. C: Ik heb daar (eindelijk) mijn vaste contract en D: Meer verdienen betekend vaak ook meer gedoe op je werk/meer verantwoordelijkheden en heel eerlijk gezegd heb ik daar niet zo heel veel zin in O:) . Soms heb ik in het dagelijkse leven al genoeg gedoe :7

Punt 3: Ander werk zoeken voor erbij en dat heb ik dus gedaan :)) Wat ik zocht was makkelijk werk, waarbij ik niet teveel hoef na te denken. Dat heb ik gevonden in de vorm van stalhulp. Stallen mesten, opstrooien, vegen, paarden buiten en binnen zetten, voeren en wat hand en span diensten op en rond het terrein. Doet mij ook een beetje terug denken aan vroegah, waarbij ik als 12 jarige in de vakanties op de manege liep en hielp met stallen mesten en opstrooien.

Ik begin op die stal om 8 uur en ga door tot een uur of 12:00/12:30. Daarna ga ik richting mijn eigen paarden. Een paar keer in de week maak ik een tussenstop bij mijn instructeur waar ik zijn jonge merrie rijdt.
Bij mijn eigen paarden aangekomen, gooi ik eerst de paarden op de 'paddock', dan begin ik met stallen uitmesten, vegen en hooinetten/bakken vullen. Als ik nog genoeg tijd over heb, pak ik 1 van de paarden om even met hem te werken. Daarna is het de boel afsluiten en gaan we door naar MaccieD. Meestal begin ik daar om 17:00 tot een uur of 1:30 en ben ik rond 2:00u thuis :z

Voorheen kwam ik thuis, ging ik op de bank zitten met de laptop op schoot en zat ik soms tot 5:00/5:30 (soms zelfs nog tot later/vroeger) een beetje te scrollen, voordat ik aanstalte maakte om mijn nest in te duiken. Nu is het thuis komen, alle dieren voorzien van water, voer en een kriebel of knuffel, spullen klaar zetten voor de volgende dag en welterusten, want om 6:30 gaat de wekker weer :Z

Het voordeel van werken bij MaccieD is, dat ik ook in het weekend een dag werk en de ene week 4 dagen en de andere week 5. Zo kan ik op mijn vrije weekenddag lekker uitslapen en op mijn vrije avonden, op tijd mijn nest in :)* Zo kom ik toch aan mijn uurtjes slaap.

Nog een voordeel wat voor mij werkt in deze en komende periode van het jaar, is dat ik nu een reden heb om mijn nest uit te komen. In de donkere maanden heb ik altijd de neiging om in een soort van winterslaap te gaan. Als ik tot 15:00 op bed kan blijven liggen, is de kans 99,99999..% dat ik dat dan ook doe := Maar dan kom je toch tot het besef dat je de paarden moet verzorgen, voordat je aan het werk gaat en dan is het toch weer haasten om het allemaal op tijd klaar te hebben en "is er geen tijd meer" om wat met de paarden te doen. Daarbij is in de wintermaanden mijn motivatie om frequent wat met de paarden te doen, ver te zoeken.. -O-

Doordat ik nu een ochtend activiteit heb gevonden, waarbij ik wel bezig ben, maar niet perse hoef na te denken, ben ik al opgewarmd en onderweg, waardoor het stil zitten/liggen niet meer van toepassing is. En doordat mijn doelen die op het verlanglijstje staan, steeds dichterbij komen, geeft dit mijn motivatie een boost om door te gaan. En zolang dat zonnetje in mijn bovenkamer schijnt, komt het goed en kan ik ook tegenslagen opvangen en verwerken. Want voor elk probleem is er wel een oplossing :j

Soms krijg ik ook de vraag hoe ik dat financieel allemaal doe :$ ..

Ik maak om de paar maanden een overzicht met alle inkomsten en uitgaven. Daarbij leef ik uiterst zuinig. Ik heb geen abonnementen op streamingsdiensten, een simpel internet abonnement voor thuis, net zoals voor mijn telefoon. Ik kijk geen tv, tenzij ik er een dvd in duw, qua eten ben ik nog geen €75,00 voor mezelf kwijt in de maand, zuinig rijden met de auto helpt echt :j en ik zorg dat ik rond de 20ste van de maand €120,00 aan contant in huis heb en dat is waar ik het de laatste 2 weken tot mijn loon van de Mac wordt gestort, mee moet doen, inclusief brandstof. Voor de 20ste zorg ik dat er voor alle dieren voldoende voer en andere belangrijke dingen aanwezig zijn, dat de rekeningen die per kwartaal gaan of via overmaken, voldaan zijn, de auto is af getankt en ik weet welke rekeningen er nog na de 20ste afgehaald worden. En de rest van de maand is het gewoon goed opletten wat ik wel of niet kan uitgeven. Daarom ben ik voorstander van contant geld. Je hebt letterlijk zicht op wat je nog hebt.

In de tijd dat ik achter de vuilniswagen liep (heb ik 3,5 jaar geleden, 3,5 jaar gedaan), kreeg ik wekelijks uitbetaald. Dat vond ik helemaal ideaal, want ik had een volledig overzicht in inkomsten vs uitgaven per week. Ik wist wat er ongeveer binnen kwam die week en welke rekeningen wanneer werden afgeschreven.

Verder mag ik in mijn handjes wrijven dat er weinig te doen is met de gezondheid van alle dieren. Ik moet bepaalde dingen zoals een tandarts voor de paarden, wel echt plannen en vaak doe ik dit in 2 keer. Dus begin van het jaar gaan Friesje en Tango en halverwege het jaar gaan Pablo en Spook. De paarden lopen allemaal blootvoets en werk ik tussendoor zelf regelmatig bij met de vijl, waardoor er 11 a 12 weken zit tussen 2 bekapbeurten in. Dus de smid komt maar 4 keer in het jaar. Daarbij ben ik van mening als je een dier geeft wat het nodig heeft (bij paarden bijvoorbeeld goede kwaliteit ruwvoer, veel vrije beweging, sociaal contact en frisse lucht) je veel gezondheidsproblemen kunt voorkomen.
Een ander mooi voorbeeld vindt ik bijvoorbeeld mijn konijnen. Ze krijgen iedere dag een pluk hooi, om de dag krijgen ze een bakje palletbrokjes, 2 keer in de week veeg ik de ren schoon en haal ik wat natte plekken uit het hok. Verder leven ze met zijn 2tjes in een grote ren, krijgen ze regelmatig wat anders te knabbelen zoals wortels, wilgentakken, zakje slamix van het werk of gedroogd oud brood. Eigenlijk doe ik er heel weinig aan en toch worden ze gemiddeld een jaar of 10/11/12.

Veel zullen het misschien onverantwoord vinden, anderen zullen het bewonderen. Ik doe het al zo lang op deze manier dat het mij heel creatief, maar ook heel bewust heeft gemaakt, om met tijd en geld om te gaan. Blij te zijn met de dingen die je hebt, de geluksmomentjes die je beleefd, alles wat ik wel kan doen en ik probeer zo mijn geluk te vinden in die kleine dingen. Ik leef per moment, kijk niet te ver vooruit en leef mijn leven op mijn eigen, eigenwijze, wijze en bemoei mij zo min mogelijk met anderen. Ieder doet het op zijn/haar/anders eigen manier, heeft daar zijn/haar/anders eigen redenen voor om het op die manier te doen. Leer van elkaar, dan wordt het leven alleen maar mooier en rijker :j

Samen staan we sterk :D

Afbeelding