Springruiter Michael Greeve beleeft mooiste jaar ooit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Springruiter Michael Greeve beleeft mooiste jaar ooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:58

RTV Drenthe
Sport

Michael Greeve en Denver tijdens IB/TDM 2025. Foto: Marlies Trap Fotografie

Springruiter Michael Greeve uit Veeningen is de man in vorm en beleeft een droomjaar. Na de vijfde plaats bij de wereldbeker in Amsterdam met de 10-jarige ruin Denver volgde het zilver op het NK in Deurne. En dat opende de deur naar onder meer naar zijn debuut op het prestigieuze CHIO van Aken én het EK in het Spaanse La Coruña.

"Hiervoor heb ik natuurlijk ook al landenwedstrijden gereden, maar met Denver valt het allemaal op z'n plek. Daar kunnen we nu de vruchten van plukken", reageert Greeve. Het is de beste periode uit z'n carrière tot nu toe.

De 43-jarige Rotterdammer, die op z'n negentiende al voor de paardensport naar Drenthe kwam, begon zijn carrière als stalruiter bij de internationaal vermaarde Johan Heins in de Wijk. Sinds 2014 heeft Greeve z'n eigen handelsstal in Veeningen.

Denver
In de grote opmars van Greeve speelt ruin Denver een grote rol. Het paard staat nu twee jaar in Veeningen op stal. "Het eerste jaar is het al snel gegaan. Uiteindelijk is hij doorgegroeid naar het hogere niveau en dit jaar is hij helemaal doorgebroken", analyseert Greeve.

Hij is samen met een bevriende Amerikaan eigenaar van Denver. Ze hebben afgesproken om hem in ieder geval tot en met het wereldkampioenschap van Aken, van volgend jaar augustus, niet te verkopen. "Ik hoop dat ik een goede kans maak om alles nog in vorm te houden, wat extra ervaring op te doen en dat we dan geselecteerd worden."

'Daar kijk je als jonge jongen tegenop'
Het debuut van Greeve op het prestigieuze CHIO in Aken, waar zo'n 40.000 toeschouwers op de tribunes zitten, maakte afgelopen seizoen ook grote indruk. "Daar kijk je als jonge jongen al tegenop en als het dan lukt is het natuurlijk prachtig mooi", vertelt Greeve.

Maar niet alleen hij was onder de indruk. "Denver is best wel goed in grote arena's. Maar ook hij voelt wel extra spanning omdat het zo groot is, dus ook hij leeft daar anders naar toe."

Commissar Pezi van Martin Fuchs
Maar Greeve hoeft het niet alleen van Denver te hebben. Sinds twee maanden maakt hij ook zijn opwachting op de 12-jarige ruin Commissar Pezi. En met succes: zowel bij Indoor Friesland als bij Jumping Indoor Maastricht wonnen ze samen de kwalificatie voor de Grote Prijs.

Het paard had hiervoor Martin Fuchs op z'n rug. De voormalig Europees kampioen uit Zwitserland was in 2022 nog de nummer één van de wereld en won met Commissar Pezi verschillende internationale concoursen.

"Hij had wat andere paarden tot z'n beschikking en hij vroeg of ik deze wilde rijden. Het paard heeft natuurlijk veel vermogen en de hoogste wedstrijden al gelopen. Hij is iets sneller en temperamentvoller dan Denver. Denver is over het algemeen wat gemakkelijker en rustiger in alles", legt Greeve uit. Beide paarden blijven in ieder geval tot en met het WK van volgend jaar in Drenthe.

Minder paarden op stal
Omdat het in de sport zo goed gaat, heeft Greeve op stal wat minder paarden dan zo'n drie jaar geleden. Toen waren het er negentien, nu nog maximaal vijftien. Een bewuste keuze voor een betere focus. "Het zijn over het algemeen ook iets oudere paarden. Ik heb nog twee 6-jarigen, maar de rest is 8 jaar of ouder. Dus dat zijn allemaal paarden die op het internationale niveau competitief zijn."
Hoewel er in de paardensport veel vacatures zijn, heeft Greeve weinig te klagen. "Ik heb drie vaste mensen in dienst en daarnaast nog een ruiter. Dus ik heb wel een fijne groep mensen om me heen en dat is wel heel belangrijk."

Een van hen is Nina de Weerd uit Echten. Zij is al acht jaar lang zijn steun en toeverlaat en houdt de boel draaiende op het bedrijf in Veeningen als Greeve op concours is. "Het is een wel heel bijzonder jaar. Dat had niemand durven dromen en daar zijn we allemaal supertrots op", reageert De Weerd.

Rubens
Greeve heeft nóg een droom: de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles. En wie weet is ruin Rubens (8) daar een optie voor. Hij won bij Indoor Friesland al twee rubrieken en eind juli was de combinatie de concurrentie al te snel af tijden de Grote Prijs De Wolden. Nog geen 2 kilometer van huis.

In de bronlink bovenaan dit artikel is een video over Michael Greeve te zien.