Tim Lips neemt afscheid van twee paarden: Oncarlos en Odion

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Tim Lips neemt afscheid van twee paarden: Oncarlos en Odion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:40

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Tim Lips en Oncarlos tijdens de Olympische Spelen van 2012 in Londen. Foto: Henry Bucklow/Wikimedia Commons

Eventingruiter Tim Lips heeft vorige week afscheid moeten nemen van twee van zijn paarden. Oncarlos en zijn maatje Odion zijn op 29-jarige leeftijd samen ingeslapen.

Oncarlos
Oncarlos (Faram x Oldenburg, gefokt door J. Eefting) betekende de doorbraak van Tim Lips in de internationale eventingsport. De combinatie verscheen talloze keren bij de Nederlandse kampioenschappen, waar ze twee keer goud wonnen. Ze namen ook deel aan Europese- en wereldkampioenschappen. Namens Nederland kwamen ze in 2008 in Hong Kong en in 2012 in Londen uit op de Olympische Spelen. In 2014 ging de bruine KWPNruin met pensioen tijdens Outdoor Brabant.

Odion
Odion, het weidemaatje van Oncarlos, was het voormalig wedstrijdpaard van Maud, de zus van Tim. Maud en Odion kwamen uit in enkele CIC1*-wedstrijden. Samen hebben de beide paarden gedurende 11 jaar in rust en vrijheid van hun oude dag mogen genieten, met de goede zorgen van de familie Lips. De hechte band van de twee paarden bleef tot aan hun gezamenlijk overlijden.

Afscheid
Op zijn Facebookpagina maakte Tim het overlijden van beide paarden bekend in een mooi afscheidsbericht:
“ Vorige week hebben op 29 jarige leeftijd Odion en Oncarlos moeten laten heen gaan.

Beiden paarden hebben veel voor ons betekend en werden onderdeel van de familie! Naast dat we mooie succesen hebben behaald, m’n zus Maud met Odion en ik met Oncarlos , was het vooral de band die we met deze paarden hadden bijzonder.
Zeer dankbaar voor alles wat ze ons gebracht hebben en geeft voldoening dat we ze 11 jaar lang samen van hun pensioen hebben kunnen laten genieten. Ze waren werkelijk onafscheidelijk.

Ik wil ook bij deze familie Frijdal, mede eigenaren van Oncarlos bedanken voor de jarenlange support! Een mooie vriendschap en geweldige weg die we samen hebben mogen bewandelen.”

Gebruikte bronnen:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:45

Heftig besluit om de twee samen te laten gaan, maar voor de paarden wel een liefdevolle keuze.

Ik wens ze sterkte met het verwerken :(:)

Maflinger_S

Re: Tim Lips neemt afscheid van twee paarden: Oncarlos en Odion

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:19

Ondanks dat het natuurlijk dieptriest voor de familie Lips is dat ze twee paarden tegelijkertijd moeten laten gaan, vind ik dit toch bericht toch heel positief: wat een mooi laatste gebaar naar de paarden waarmee ze zoveel successen hebben behaald. En hoe gaaf is het ook dat de paarden nog best lang samen van hun pensioen hebben kunnen genieten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Precies, ik snap de keuze wel, als die dieren zo onafscheidelijk zijn en beide zo'n mooie leeftijd hebben bereikt is dit een hele liefdevolle keuze om ze samen te laten gaan.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:57

Op de Instagram van Tim Lips zag ik een prachtige foto van vorig jaar dat ze samen in een stal stonden en een dat door de waterbak in de wei wandelen. Prachtig om te zien, en ze hebben ze ongetwijfeld goed gehouden en verzorgd om in zo'n relatief zware sport nog zo'n goed pensioen en leeftijd te bereiken.