Fokkerij
Maar liefst drie merries van Jan Melman uit Amsterdam ontvingen de afgelopen maand het Sport-predicaat. Het gaat om Elske-M Ster Sport (Jehannes 484), Beauty van de Lits Ster Sport A (Jehannes 484) en Silke van de Lits Ster Sport (Wimer 461). Alle drie de dames zijn gefokt door Albert Minkema en komen uit Bieneke fân Kûkherne Stb Ster Pref v. Haitse 425).
Silke van de Lits is de allereerste merrie die een box kreeg bij Melman Friese Paarden, in 2016. ‘Friese paarden heb ik altijd geweldig gevonden, net als de fokkerij. Van paarden had ik geen verstand, maar ik fokte wel vleesvee voor de liefhebberij. Dan begrijp je wel hoe het spelletje in elkaar steekt: de goede eigenschappen verankeren en de slechte eigenschappen proberen te verbeteren. Ik wist dat een goede merrie uit een goed fokkende stam belangrijk was als uitgangspunt.’
Allereerste merrie
Melman kwam bij Jelmer Chardon terecht. ‘Hij had een aantal Van de Lits-merries staan. Bij Silke had ik direct een heel goed en vertrouwd gevoel; ze was braaf en attent én kwam uit een predicaatrijke stam. Zelf was ze al Ster met een tweede premie, en ze was drachtig. Dat was voor mij ook een voorwaarde; zo kon ik meteen starten met de fokkerij.’
Gezondheid en karakter
Inmiddels staan er maar liefst veertig paarden bij Stal Jan Melman Paarden. Naast nog twee Van de Lits-merries wordt er gefokt met een aantal merries uit andere goed fokkende lijnen, bijvoorbeeld uit de stam van Norbert 444 van Van der Zee en twee Up to Date-merries van de zussen Huisman. ‘Doorslaggevende eigenschappen zijn voor ons gezondheid en karakter; alle paarden die hier geboren worden zijn fijne, goed rijdbare paarden zonder gebreken. We pakken het rijden van de merries zodra dat mogelijk is weer op als ze een veulen gekregen hebben. De veulens leren meteen om even alleen te zijn en voor de merries is het goed voor haar lijf en de conditie. Omdat we zelf wedstrijden organiseren, lopen de merries ook al vrij snel weer in de sport.’
Sportambities
Jan’s partner Eveline Brouwer begeleidt de training en samen bepalen ze de hengstenkeuze. ‘Voor volgend jaar verwacht Elske-M een veulen van Siebren 547, terwijl Silke drachtig is van Jeroen 535. Beauty van de Lits (foto) is dit jaar niet gedekt; Eveline wil met haar verder in de sport; het doel is de subtop.