Algemeen
In de film 'Rietland', die is geselecteerd als Nederlandse inzending voor de Oscars, spelen drie verschillende paarden van Media Horses International uit Emmeloord een belangrijke, zelfde rol. Het was een ingewikkelde klus, omdat de drie paarden op elkaar moesten lijken. "Ik ben trots op mijn paarden," zegt eigenaar Ton Does.
De film gaat over een rietsnijder die een vermoord meisje vindt. Op zijn manier probeert hij te achterhalen wie het gedaan heeft, zegt Does. Eerder dit jaar ging 'Rietland' in première op het filmfestival van Cannes.
Grootste uitdaging
In de film speelt een cruciale scène zich af rond een merrie. Het dier wordt drachtig, maar het leven van de merrie eindigt tragisch. Voor verschillende complexe scènes leverde Does drie witte paarden: één voor de drachtige merrie, één als gezelschaps- en wandelpaard, en één speciaal getraind voor een scène waarin het paard levenloos in het veld ligt. Ook de hengst die de merrie dekt, komt uit de stal van Does. Het zijn dus in totaal vier paarden.
Om alles te laten verlopen zoals bedoeld, waren de voorbereidingen vooraf cruciaal, zegt Does. "Je kunt niet tegen een filmcrew zeggen: 'Nou, kom morgen maar terug.' Daar zitten veel te veel kosten aan. Dus de planning om te zorgen dat we een wit paard hadden, een witte merrie die ook echt op de dag zelf gedekt wilde worden, dat was de grootste uitdaging."
'Heel bijzonder'
Does zegt heel trots te zijn op zijn paarden. "Ik had er eigenlijk nooit helemaal over nagedacht toen wij deze film maakten, maar als je dat hoort, is het toch heel bijzonder dat dit de Nederlandse inzending voor de Oscars is."
Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een foto en een video.