Algemeen
Jan Drost werkt graag zoals hij altijd al deed. De boer uit Blije rooit daarom de bieten niet met een trekker, maar met paard en wagen.
Hij heeft wel een trekker, maar hij is liever op pad met zijn paarden. Dat doet Drost (65) met zijn broer Durk. Een week lang zijn ze bezig in de velden.
"De laatste bieten halen we van het land, dan hebben we onze bietencampagne weer klaar."
Drost heeft het ooit wel geprobeerd om de bieten met de trekker van het veld te halen, maar daar is hij duidelijk over: "Ik vind er niks aan."
"Nu stap ik gewoon op en de paarden blijven staan. Bij de trekker moet je er steeds in en uit."
Drost werkt al van jongs af aan in de agrarische sector. Hij wilde altijd al boer worden, maar eerst werkte hij jaren bij Wetterskip Fryslân. Het boeren was toen nog vooral hobby.
"Het zit in je bloed"
"Vroeger, als jongetje, ging ik altijd met mijn vader bieten rijden. Toen hadden we helemaal geen trekkers en was het allemaal handwerk." Nu is Drost hobbyboer, met vijf koeien en wat paarden. Hij vindt het geweldig. "Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar het zit in je bloed." Hij zet de paarden niet alleen op het land. Hij doet ook uitvaarten met de beesten. "Dat is heel bijzonder en dankbaar werk."
Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video en foto's.