Bokt Community
Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paardenboeken te lezen en te recenseren. Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden zodat jullie kunnen kijken welke paardenboeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.
Voor Bokt mocht ik het boek Grondwerk met uw paard, geschreven door Christine Lange en vertaald door Nico Joling, recenseren.
Christine Lange bracht dit boek in 2005 voor het eerst uit. En eerlijk is eerlijk, dat is ook wel een beetje te zien. De paardenwereld is in twintig jaar behoorlijk veranderd, opvattingen zijn bijgesteld en voortschrijdend inzicht heeft ons laten zien dat oeroude gebruiken misschien toch niet zo veel bijdragen aan het paardenwelzijn als we altijd hadden gedacht.
Op het eerste gezicht is dit boek een mooi overzicht van verschillende onderdelen van het leren grondwerken. De auteur begint uitleggen wat grondwerk voor haar betekent. Hoewel het altijd prettig is om te weten wat iemand onder een bepaalde term precies verstaat, laat deze uitleg duidelijk de gedateerdheid zien van dit boek. “Grondwerk? U haalt nu vast onwetend uw schouders op.” Ik denk niet dat er ook nog maar één gebruiker op Bokt is die niet weet wat deze term inhoudt. Natuurlijk zien de één er meer waarde in dan de ander, maar het begrip is volgens mij niet meer weg te denken uit de huidige paardenwereld.
Hierna gaat de auteur kort in op paardentaal en communicatie tussen paarden onderling. Ze bespreekt lichaamstaal, positioneringen en ook verbale communicatie. Hierna gaat de auteur over naar de uitrusting; van het paard, maar ook van de grondwerker zelf. Ze wijdt een complete pagina aan welke kleding het meest passend zou zijn om in te grondwerken. Nou kan ik mij goed voorstellen dat je het belang van dichte schoenen en handschoenen wilt benoemen, maar uitgebreid stilstaan bij soorten ondergoed, dat gaat me wat te ver. Voor de geïnteresseerden: trek een onderbroek aan met een combinatie van wol en kunstvezel, dat is het summum…! “Alleen zo blijft uw lichaam droog en loopt u geen verkoudheid op.” Aldus Lange.
We blijven nog even in het hoofdstuk Uitrusting, maar nu de uitrusting voor paarden. Hier wordt uitgelegd hoe je “correct” een hengstenketting gebruikt. En op dezelfde spread staat beschreven waarom en hoe je bandages aanbrengt. Bandages zijn sinds vorig jaar op elk wedstrijdterrein verboden, omdat ze, in tegenstelling tot wat er in dit boek beweerd wordt, geen effectieve bescherming bieden en zelfs risico’s met zich meebrengen op oververhitting van het peesweefsel. De zinsnede ‘beenbeschermers met moderne klittenbandsluitingen” geeft al een klein inkijkje in de tijd dat dit boek voor het eerst werd uitgebracht. Wat dat betreft zou dit boek qua onderwerpen en paardenwelzijn best wat wijzigingen kunnen gebruiken.
Is alles in dit boek dan achterhaald en ouderwets? Nee, zeker niet. De toon en de meeste teksten benadrukken dat een duidelijke, maar altijd vriendelijke en zachte omgang met het paard het fundament is van een goede band met je paard. Ook de basisoefeningen zijn precies dat: basic, maar ook helder en duidelijk. Voor een complete beginner staat er fijne handvatten beschreven en wordt zowel het werk aan de hand als het werk aan de (dubbele) longe behandeld, met zelfs nog een klein uitstapje naar vrijheidssdressuur en schriktraining. Best een compleet overzicht van alle vormen van grondwerk dus.
Al met al geeft dit boek een vrij compleet beeld van de mogelijkheden die je in het grondwerken hebt. Maar ik kan er niet omheen: de getekende afbeeldingen zijn oubollig, de onderwerpen zijn soms achterhaald en sommige adviezen zijn ronduit knullig. Nou kun je daar bij een echt interessant boek best overheen kijken, maar sommige aanbevelingen kun je vandaag de dag beter achterwege laten.
Dit boek geeft een goed tijdsbeeld van hoe we enkele decennia geleden dachten over het werken met paarden, maar mocht je je echt willen verdiepen in het grondwerken, dan zou ik je aanraden een iets recentere titel uit te zoeken die wat modernere inzichten en technieken aanbiedt.
. Ik leer beter via filmpjes en live lessen.