"Bloed heeft niets in de paardensport te zoeken"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

"Bloed heeft niets in de paardensport te zoeken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 18:16

Pferd Aktuell
Sport

Martin Richenhagen. Foto: Frank-Jurgen Richter/Flickr

De wijziging van de zogenoemde ‘bloedregel’ is vandaag tijdens de Algemene Vergadering van de internationale paardensportfederatie FEI in Hongkong aangenomen. Twintig landen stemden tegen de aanpassing van de regel, 56 waren voor. De Duitse hippische Federatie (FN) blijft zich er echter tegen uitspreken. FN-voorzitter Martin Richenhagen benadrukt in het interview dat bloed bij het paard in de sport niets te zoeken heeft. Hij legt uit waarom de FN vasthoudt aan duidelijke regels, waarom het onderwerp verder reikt dan individuele gevallen en welke verantwoordelijkheid de paardensport draagt tegenover de maatschappij en het welzijn van het paard.

Meneer Richenhagen, de FEI heeft nu besloten de zogenaamde ‘bloedregel’ in het springen te versoepelen. Wat vindt u daarvan?
Ik vind dat een duidelijke vergissing. Bloed heeft niets te zoeken in de paardensport. Ook al komt het wereldwijd zeer weinig voor – onlangs bij gemiddeld één op de 3.366 starts, en in meer dan 99 procent van de gevallen gaat het om heel kleine schaafwondjes – toch staat het onderwerp symbool voor onze omgang met het paard. Als een paard door toedoen van de ruiter bloedt, kan het niet verder deelnemen aan de wedstrijd. Dat is een kwestie van respect en verantwoordelijkheid.

U zegt dat de FEI de regel versoepelt – dat is één aspect van de wijziging. Aan de andere kant zijn er ook nieuwe bepalingen: ruiters worden voortaan direct officieel gewaarschuwd, en die waarschuwing zal openbaar zichtbaar zijn. Ook een vier weken durende schorsing na twee waarschuwingen wordt nieuw ingevoerd. Daarnaast komt er een ‘fit-to-compete-regel’: als er bloed bij het paard wordt vastgesteld, mag het alleen verder deelnemen wanneer een dierenarts heeft bevestigd dat het kan starten. En overmatig spoorgebruik blijft direct leiden tot diskwalificatie.

Dat klopt. Maar ik vind het niet juist om de kern van de regel te versoepelen. We hebben geen grijze zones nodig. Elke zichtbare verwonding is een signaal dat we serieus moeten nemen – en geen aanleiding om de lat lager te leggen. Als we beginnen bloed te relativeren, verliezen we het respect voor het paard als levend wezen én het vertrouwen van de samenleving.

De FEI voerde vooraf aan dat er ook onschuldige oorzaken kunnen zijn – bijvoorbeeld wanneer het paard een lichte schaafplek heeft op de plek waar het been van de ruiter inwerkt. Zulke gevallen bestaan, maar ik vind het niet juist om de regel daarom te versoepelen. We hebben in deze kwestie geen grijze zones nodig. Elke zichtbare verwonding is een signaal dat we serieus moeten nemen – geen reden om de lat lager te leggen. Als we bloed gaan relativeren, verliezen we het respect voor het paard als levend wezen en het vertrouwen van de samenleving.

Dus een duidelijke zero tolerance-houding?
Ja, absoluut. We moeten ons bewust zijn: we staan onder toezicht. Mensen die de paardensport niet kennen, zien beelden van paarden met bloed – en dat veroorzaakt verontwaardiging. En dat is terecht. We willen paardensport laten zien met gezonde, gelukkige paarden – niet met paarden die zichtbaar verwond zijn.

Critici vrezen dat de regel te streng is en dat ruiters voor minimale wondjes worden gestraft.
Ik begrijp dat argument. Maar het doel is niet om iemand te straffen, maar om ervoor te zorgen dat dit überhaupt niet gebeurt. Wie verantwoordelijk met zijn paard omgaat, zal meestal geen probleem hebben. Een duidelijke regel creëert bewustzijn en zorgvuldigheid.

Veel landen delen het Duitse standpunt. Is dat een signaal richting de FEI?
Ja, zeker. We staan hierin niet alleen. Twintig landen hebben tegen gestemd. We blijven ons voor dit onderwerp inzetten.

Wat verwacht u nu concreet van de FEI?
De regelwijziging is nu aangenomen en gaat op 1 januari 2026 in. Komend jaar zullen we zien hoe veel waarschuwingen er daadwerkelijk worden gegeven. Hoe dan ook blijven we bij ons uitgangspunt: het welzijn van het paard staat boven alles. Wij handelen uit liefde voor het paard en in het belang van de mensen.

Hoe staat de FN tegenover mogelijke nationale oplossingen?
Wij willen een voorbeeld zijn binnen de paardensport. Dat betekent: de hoogste normen in de omgang met onze paarden. Paarden met vers bloed in het gebied waar hulp wordt gegeven of met een verwonding worden in Duitsland gediskwalificeerd, en dat moet zo blijven.

Wat zou u willen zeggen tegen mensen die vinden dat de paardensport pragmatischer moet worden?
Pragmatisch zijn, houdt op waar dierenwelzijn begint. We moeten laten zien dat sportief succes en paardenwelzijn samen kunnen gaan. Dat is onze verantwoordelijkheid – tegenover de paarden én tegenover de maatschappij.

Gnome

Re: "Bloed heeft niets in de paardensport te zoeken"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:20

And again. De sport heeft nog een lange weg te gaan. Mooi dat hij zich er hard voor maakt maar wat walgelijk dat 56 landen gewoon voor zijn. HOE DAN

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:00

Inderdaad Gnome! Ik geloof mij ogen niet toen ik het las. -:(-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:19

Ik moest ook even twee keer lezen, ik dacht dat ik het verkeerd las. Wat bizar dit. >;)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:49

Is er een lijstje welke landen waarvoor hebben gestemd?
Slaat toch helemaal nergens op? Bloed is verwonding dus gewoon uit de ring en klaar voor de rest van de wedstrijd. Moet toch niet gekker worden dat ze die regel gaan versoepelen. Dat hier in de normale media niet meer over is. Dit is juist net wat we niet willen tonen aan de buitenwereld. Dadelijk wint op de OS iemand met bloed in de mond of flanken. Ja, wondje was weer dicht dus ze mochten toch weer starten???

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:51

KNHS heeft ook tegen gestemd!

Maar ik snap dit ook echt niet, ben het geheel met deze meneer eens. Bloed hoort op geen enkele manier in de sport.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:05

Belachelijk.
En waar dat bloed vandaag komt. Niets mee te maken. Dan krijg je juist geneuzel.

Bloed is nee. Punt.
Duidelijker kan het niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:15

DuoPenotti schreef:
Belachelijk.
En waar dat bloed vandaag komt. Niets mee te maken. Dan krijg je juist geneuzel.

Bloed is nee. Punt.

Nooit een daas doodgeslagen op de schimmel? Want dat geeft ook rooie vlekken....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:32

Als ik dat op zijn flank of mond zou doen dan was het pech. Had ik hem maar moeten verjagen.

Nu ga je gezever krijgen.
Het was een daas.
Het is maar een mini wondje.

Ik heb nog nooit een paard door gespoord of bloed aan de mond gehad.

En sommige ruiters lukt het zelfs vaker?

Dan lukt ze dat thuis vast ook vaker. Dan is op wedstrijden de huidige regels handhaven het enige juiste.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:33

Hier over de KNHS-stem bij horses.nl
https://www.horses.nl/organisaties/knhs ... ringsport/

Als ik het goed lees is het een kleine versoepeling. Vroeger was bloed = uit, maar nu mag je vaak de wedstrijd gewoon uitrijden. Wel met een waarschuwing.

Maar KNHS / van Lieren vindt het dus het tegenovergestelde, wordt strenger: "De uitleg van de FEI is dat de uiteindelijke sanctie zwaarder is dan voorheen, waarbij ruiters een jaar lang gedwongen worden voorzichtiger om te gaan met al hun paarden na een ‘Recorded Warning’ ".

En dan denk ik Voorzichtiger om te gaan met hun paarden is dus te streng 8)7 . Dus hardhandig rijden vermijden, dat gaat te ver. Tja, dan gaat de sport aan gort, toch, als je het zo maar vriendelijk moet doen? |o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:48

Ik ben een keertje de ring uit gekomen met een flinke snee op zijn witte benen. Iets met een schrikreactie op een tweeling in rode overalls die ineens de hoek om kwamen. Paard heeft geen pas kreupel om gelopen en ik had het niet in de gaten. Maar wel bloed...
Idem met zichzelf geraakt in de barrage precies tussen beschermer en springschoen. Wel bloed maar niets aan gemerkt tijdens de rit...

Met crossen een tak gekopt, snee in de bles en passagier op de rug deed hetzelfde... beide met de kop onder het bloed door de finish. Konden zo een horrorfilm in maar wel fijn rondje gereden.

3 voorbeelden waar bloed aan te pas kwam maar niets met grof rijden te maken hadden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Ik heb nog nooit bloed gehad bij de paarden, maar kan me wel voorstellen dat het sneller opgelopen wordt tijdens ruigere sporten. Ik denk alleen, je moet dit naar buitenstaanders ook kunnen verantwoorden? En zo'n daas doodslaan op een schimmel klinkt dan al snel als een slap excuus zeg maar. Dat moeten we niet willen denk ik, zeker niet nu de paardensport al onder een vergrootglas ligt.

Daarnaast iemand een jaar lang strenger in de gaten houden..hmja, vind ik dubbel..want iemand kan inderdaad wel bloed hebben zonder grof rijden en er zijn ruiters die helaas wel grof rijden en nooit bloed hebben. Ik heb liever dat ze echt degene aanpakken die slecht met hun paarden omgaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

En toch, al zijn die rondjes fijn, al loopt hij prima.
Jij bent zuinig en fair naar je paard toe.
Maar we weten dat niet iedereen zo is.

Op het moment dat je nuances gaat maken gaan zeker de ruiters die niet eerlijk rijden en het welzijn minder hoog hebben de grenzen van de regels opzoeken en erover.

Paarden welzijn ligt onder vuur. En elke leek weet wat bloed is.
En zeker de Animal rights enz zoeken niet naar de eerlijk nuance.
Geef ze geen mogelijkheid daartoe...

Vervelend als dan een fijne wedstrijd daardoor in de soep loopt.
Maar hoe vaak komt het nu voor, geteld op alle starts?
Jammer voor die keer.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:43

Anne_GTI schreef:
Ik ben een keertje de ring uit gekomen met een flinke snee op zijn witte benen. Iets met een schrikreactie op een tweeling in rode overalls die ineens de hoek om kwamen. Paard heeft geen pas kreupel om gelopen en ik had het niet in de gaten. Maar wel bloed...
Idem met zichzelf geraakt in de barrage precies tussen beschermer en springschoen. Wel bloed maar niets aan gemerkt tijdens de rit...

Met crossen een tak gekopt, snee in de bles en passagier op de rug deed hetzelfde... beide met de kop onder het bloed door de finish. Konden zo een horrorfilm in maar wel fijn rondje gereden.

3 voorbeelden waar bloed aan te pas kwam maar niets met grof rijden te maken hadden.

En in alle voorbeelden was je jouw paard gaan verzorgen als je het wel gemerkt had.
Dat is volgens mij de essentie: je rijdt niet door als je weet dat je paard een verwonding heeft. Doe je dat wel dan stel je het belang van het paard achter op dat van de sportprestatie.
Dus als een steward of jury een verwonding opmerkt word je uitgesloten om de verwonding te verzorgen.

Ik kan alleen maar achter een zero tolerance beleid staan. Een kleinigheid toestaan is je op een glijdende schaal begeven want wat is de grens?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

-O-

Goed idee om een duidelijke regel extra ingewikkeld en administratief te maken.

Bloed is uitsluiting, is simpel en duidelijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:06

Anne_GTI schreef:
DuoPenotti schreef:
Belachelijk.

Bloed is nee. Punt.

Nooit een daas doodgeslagen op de schimmel? Want dat geeft ook rooie vlekken....

Klopt, maar tijdens de indoor wintercompetitie zie ik niet zo snel dazen op een paard landen, eerlijk gezegd. :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Eens , vind t een achteruitgang. En waarom bij t springen en Dan niet bij alle disciplines

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 49 min geleden

Anne_GTI schreef:
DuoPenotti schreef:
Belachelijk.

Bloed is nee. Punt.

Hier gaan we weer. Bokt toont prachtig waarom deze regel nooit versoepeld had mogen worden. Ja heb al een daas dood gemept op een schimmel. Baby doekje er over en geen bloed meer. Maar het gaat hier niet over dazen.

Het gaat hier over schaafwondes aan de flanken bv. Bloed aan de mond dat versoepeld gaat worden.

In alle drie de gevallen die je noemt mag ik hopen dat als je het geweten had je gestopt was om je dier na te kijken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 2 min geleden

Wel aardig van de FEI dat ze alle activisten willen helpen om de paardensport af te schaffen...