Sport
Mooie prestatie van een Fries paard in een vrij onbekende discipline: de Stermerrie Teske Paulien van ’t Koetshuus (Andries 415) won met haar ruiter Mark Rutten de endurancewedstrijd De Stippelberg klasse 2 lang (60km), met een gemiddelde van 12.2km per uur.
‘Ze liep heerlijk!’, vertelt Mark. ‘De omstandigheden waren ideaal voor haar: behoorlijk fris, een windje, wat regen af en toe. Want laten we wel zijn, voor een Fries paard zijn hoge temperaturen geen voordeel. Ik start dan ook niet graag in de zomer.’
Sportmentaliteit
Tijdens de wedstrijd vanaf Het Zwarte Water in De Mortel waren er slechts twee deelnemers in Teske’s categorie. ‘Ik reed samen met een amazone op een volbloed Arabier. Dat ras zie je het vaakst in de hoogste klassen van de endurancesport. Teske paste zich goed aan aan de andere combinatie; het maakt haar niet uit of ze voorop rijdt of dat ze achter een ander paard moet blijven. Dat was een probleem met mijn vorige paard, Silke; die wilde altijd de voorste zijn. Ook drinken en eten onderweg was een ding met haar. Teske heeft wat dat betreft de juiste sportmentaliteit; ze past goed op zichzelf en heeft de juiste focus.’
Gemakkelijk te rijden
Het feit dat Teske zich zo gemakkelijk laat rijden zonder sterk te worden, maakt dat zo’n wedstrijd voor Mark als ruiter én voor haarzelf als paard goed vol te houden is. ‘Tijdens de verplichte pauzes en na de finish is ze meteen “uit”, zodat haar hartslag naar beneden gaat en ze snel kan worden aangeboden voor de veterinaire keuring. Ze loopt graag, netjes in balans op vier benen. Onderweg hoef ik eigenlijk alleen maar op de route te letten en een klein beetje het tempo in de gaten te houden. Na de wedstrijd heeft ze een paar dagen vrij gehad, maar daar is ze het dan niet mee eens … Dus op woensdag heb ik haar een half uurtje in de bak gereden, gewoon netjes dressuur. Ze was net als anders; het was niet te merken dat ze de 80km gelopen had.’
160 kilometer
In de toekomst hoopt Mark zijn droom waar te maken met Teske: ooit nog een wedstrijd starten in de allerhoogste (inter)nationale klasse 4, met afstanden van 120 tot 160km. ‘Twee Friese paarden hebben dat eerder gepresteerd, Martsje (Jillis 301 x Peke 268) van Fransisca Bakker uit Schotland en mijn eigen Joukje W (Nammen 308 x Feitse 293). Teske heeft er de kwaliteiten en het karakter voor. Maar eerst starten we half november nog een 80km, en dan in de winter verder trainen. Volgend voorjaar maar weer eens met 60-70km beginnen, en daarna door naar de klasse 3 (100 en 120km, red.). Als we daarin twee winstpunten behalen, zijn we startgerechtigd in de klasse 4. Ik kijk er naar uit, en Teske vast ook!’