Sport
Op de wedstrijd in Exloo afgelopen weekend kwamen de Subtop-ruiters in actie. Marc-Peter Spahn had deze selectiewedstrijd voor IICH Groningen gekozen als het moment voor het Grand Prix-debuut voor zijn internationale 2*-topper Parel van de Goffert Ster Sport Elite (Goffert 369). Het resultaat: een veelbelovende score van 65,3% en een eerste plaats.
In eerste instantie had de ruiter zich ingeschreven voor de Midden Tour met de 12-jarige hengst van Nienke Schrale. ‘Ik had niet het gevoel alsof we er klaar voor waren’, legt hij uit. ‘Totdat ik meende dat ik de Inter II doorreed thuis en per ongeluk toch met de Grand Prix bezig was … en dat ging heel aardig. In mijn hoofd was ik er blijkbaar toch mee bezig! En dus vond ik dat ik de knoop maar eens moest doorhakken en de stap naar het hoogste niveau moest maken.’
Less is more
De stap van Midden naar Zware Tour is niet niks. ‘Er komt zoveel gehoorzaamheid en precisie bij kijken, omdat het zo snel achter elkaar gaat allemaal. Je hebt nauwelijks de tijd om adem te halen’, vertelt MP. ‘Het vergt heel veel focus om bewust van onderdeel naar onderdeel te rijden. Toch was dat mijn plan: heel gecontroleerd en rustig de proef door rijden. Dat bleek te werken. Parel bleef op me wachten. Ik heb nergens risico genomen. “Less is more”, was mijn instelling deze keer, en dat werkte.’
Potentie
Er ontstonden geen fouten en het was niet spectaculair, maar de potentie van de combinatie was duidelijk. ‘Op deze manier wil ik nog even doorgaan, totdat we ons allebei volkomen thuis voelen in deze klasse. Iets meer risico nemen komt wel; ik wil niet tevéél risico nemen. Parel heeft laten zien dat hij dit niveau aankan. Het doel, foutloos en zonder spanning rijden, is gelukt.’
67% van internationaal jurylid
De afstemming was er en Parel bleef gefocust op zijn ruiter. ‘Ondanks de hoogste moeilijkheden gaf hij me zo’n fijn en vertrouwd gevoel. Dit belooft wat voor de toekomst, samen groeien, leren en iets heel moois bouwen. Dat we 67% ontvingen van internationaal jurylid Patricia Wolters was de kers op de taart. Ook mogen we door deze uitslag in actie komen op IICH Groningen, eind december. Hoewel dat geen internationale wedstrijd is, heeft het wel die sfeer en allure, en deelnemen aan zulke competities is wel mijn doel met Parel.’
Ook succes voor Britt Muis
In dezelfde rubriek was er voor Britt Muis met It’s Britt’s Hebbe (officieel Hindrik fan Lytsepost v. Olgert 445) bijna 64% en een derde plek. Een dag eerder stuurde Marc-Peter de hengst Jeroen 535 naar 61,9% in de Grand Prix in zijn eerste indoor wedstrijd van het seizoen. Britt Muis reed It’s Britt’s Hebbe in dezelfde rubriek naar 62,5%. Voor Ykje Baron was er een mooie 64,2% in de Prix St.Georges met Eelkje Broersma’s Coco WE Sport Elite (Hessel 480). Voor Britt Muis was er in de andere PSG-groep een score van 62,2%. Zij startte met It’s Britt’s Ernst K (Marcus 491).
Op de website van het KFPS is een foto van Marc-Peter en Parel te zien.