[Blog] Joe's struggles in paardenparadijs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

[Blog] Joe's struggles in paardenparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 22:29

*Bokt
Bokt Community

Kort geleden werd ik benaderd met de vraag of ik het leuk zou vinden om voor jullie te gaan bloggen en jullie mee te nemen met de avonturen die ik beleef met de paarden of een kijkje te geven in hersenspinsels die mij wel eens bezig houden. Er zullen vast en zeker lezers zijn die mij (nog) niet kennen, dus deze eerste blog gebruik ik om mij "even" voor te stellen :)

Ik ben Joe, 23 jaar met 13 jaar extra levenservaring :)) (oke oke, ik ben 36 :7 ) en woon in het mooie Gelderse Zevenaar, samen met mijn 2 katten Soep(ie), een poes van 2 jaar en haar 1 jarige zoon Drop(pie), Paco de grijze roodstaart papegaai van 30 jaar, konijnen Flip en Flap, 6 kippendames, een paar vissen in de vijver en het aquarium en hier en daar een paar huisspinnen :+ Naast de huisdieren en paarden, werk ik fulltime bij McDonalds. En als er nog ergens tijd over is, vindt ik het ook erg leuk om te cosplayen (cosplay is een afkorting van costume play, waarbij je je kleedt in een bestaand, fictief of eigen verzonnen personage), tuinieren en sinds 2018 ben ik spelend lid bij een musicalvereniging :)

Afbeelding

Alweer bijna 4 jaar heb ik mijn paarden in eigen beheer staan. Tot april dit jaar huurde ik een stukje grond van 2600 m2 in het prachtige Beek (Montferland), waar ik een tracksysteem had gecreëerd. Helaas kreeg ik maart dit jaar te horen dat de verhuurders iets anders wilden gaan doen met dat stukje grond, dus moest ik op zoek gaan naar wat anders. Het toeval bestond dat er in Duiven een locatie van 2,5 hectare weide, 4 stallen, opslag plek en een rijbaan, te huur kwam per 1 april (en nee, dat was geen grap :+ ). Met een week was het contract getekend en kon ik de verhuizing gaan voorbereiden. Waar ik 4 jaar geleden in Beek met 1 paard, een poetskist, zadel, hoofdstel en longeerlijn aan kwam, verliet ik deze plek inclusief complete omheining met toebehoren, een volledig pakket aan stalbenodigdheden, paddock roosters, kasten, pallets, nog meer paardenspullen, waterslangen, sproeiers, beplanting en 4 paarden :')

Mijn geld verslinderende leermeesters/maatjes/knuffelige breinbrekers zijn :

Afbeelding

Diablo. Een knappe en vooral lieve Friese hengst van 12 jaar. Gekocht toen hij 2,5 was, zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Met hem rijdt ik voornamelijk dressuur. Vorig jaar ben ik 5 rassen/stamboek wedstrijden met hem gestart en zijn we L1+1. Naast dressuur nemen we regelmatig ook een hindernis, maken we een rondje buiten, werken we vaak aan de longe/op de grond/doen we vrijheidsdressuur. Ook is Diablo regelmatig mijn cosplay maatje en inspiratie en mag hij zijn kunsten vertonen als het paard van Zorro. Hij is mijn held op sokken <3

Dan hebben we de inmiddels 15 jarige Pablo. Pablo is een zwarte E pony ruin, afkomstig uit Ierland. Hem heb ik 4 jaar geleden gekocht als project. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging en dat heeft Pablo mij absoluut gegeven. Van heel angstig en onzeker, naar vertrouwd en zelfverzekerd. Steeds blijft hij mij verbazen en telkens kan ik nieuwe doelen afvinken. Alles wat ik tot nu toe met hem heb bereikt, komt voort uit geduld en vertrouwen. <3

Dan gaan we verder met mijn "grote" zwarte smurf Spook. Spook is een AMHA ruin(tje) van 19 jaar en maakt sinds april 2022 deel uit van het clubje. Spook hoeft niet veel meer te doen. Hij mag gezellig als wandelende kriebelkont fungeren en heeft na de verhuizing een eigen plekje gekregen, welke hij deelt met een shetmerrie (die is niet van mij :P )

Als laatste hebben we opa Tango. Tango is een 25 jarige Italiaanse schimmel ruin. Hij is vorig jaar juli bij mij komen wonen. Met Tango rijdt ik voornamelijk buiten en soms mag hij zijn dressuurkunsten in de rijbaan vertonen. Na het opwarmen heeft hij regelmatig te veel peper in zijn kont, waardoor ik hem echt moet afremmen om te voorkomen dat hij zichzelf voorbij loopt :=

Naast mijn eigen paarden, mag een jonge merrie van mijn instructeur opleiden. Dit is alweer zijn 3e merrie die ik mag rijden en waar ik echt enorm veel van leer :)
Tevens ben ik begin dit jaar gevraagd om te helpen met inrijden van een 5 jarige palomino ruin, genaamd Vigo. Na een opeenstapeling van (best wel heftige) gebeurtenissen tussen de eigenaresse en Vigo, hebben we samen besloten om Vigo bij mij neer te zetten, zodat ik in alle rust met hem kan gaan werken. De eerste weken hebben Vigo en ik best wel flinke discussies gehad. Vigo had een stukje heropvoeding nodig, duidelijkheid en vertrouwen. Toen hij eenmaal door had dat samenwerken beter en fijner is, dan tegen werken, is hij als een blad aan de boom omgeslagen. We zijn daardoor in een positieve stroomversnelling gekomen, met als gevolg dat ik sinds kort op zijn rug ben gekropen en we onze eerste stappen hebben gezet in het beleerproces *\o/* Ik ben heel benieuwd wat we gaan bereiken :j

Afbeelding

Tot zover mijn 'korte' voorstelrondje :D Mochten jullie vragen hebben of over een onderwerp meer willen weten, stel ze gerust en dan probeer ik ze zo goed als mogelijk te beantwoorden :j

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer :D

Afbeelding

fleurtjeuh

Re: [Blog] Joe's struggles in paardenparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 00:47

He wat een leuk stukje!
Ik ben heel benieuwd naar je volgende blogs, je schrijft erg leuk!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:56

Ah leuk voorstelrondje en prachtige kudde verzameling

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:01

Ha, weer een leuke blogger!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:04

Ik lees ook zeker mee , vond dit stuk erg leuk geschreven en ben benieuwd hoe het verder gaat :D

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:03

Leuke blog! Ben ook benieuwd naar je plekje waar je dynamische kudde staat :)

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:27

Ik volg ook zeker mee :))

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:53

Leuk, ik kom ook volgen! :D

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 17:46

Super leuk <3 :):)

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:26

Leuke intro! Ik kom ook volgen van onder mijn meeleessteen :D Ik weet nog dat je lang geleden les gaf op een manege, je was mijn favoriete instructeur :D

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:19

Wat een heerlijke, knappe kudde heb je <3 . Ben heel benieuwd naar je belevenissen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:42

Ik ben een stille meelezer van jouw leuke verhalen. Wat ik mij nu afvraag, hoeveel uren zitten er in jouw dagen :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:43

Volgens mij heeft hij 48 uur in 1 dag. :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:00

Haha, ik vroeg me ook al af hoeveel uren er in Joe’s dagen zitten :')

Superleuk, ik ga volgen! Is er ergens al meer te lezen over Vigo bij zijn eigenaresse of de eerste weken bij jou?

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 12:33

Lunameyza schreef:
Leuke intro! Ik kom ook volgen van onder mijn meeleessteen :D Ik weet nog dat je lang geleden les gaf op een manege, je was mijn favoriete instructeur :D

Leuk dat je ook komt volgen +:)+ Moet je mij even helpen herinneren wie jij bent en hoe lang is dat inmiddels geleden? := Maar dank je wel voor je compliment :o Heb heel lang met veel plezier in de baan gestaan :j

noviceh schreef:
Ik ben een stille meelezer van jouw leuke verhalen. Wat ik mij nu afvraag, hoeveel uren zitten er in jouw dagen :D

Helaas ook maar 24 -O-
Toen ik dit stuk schreef, was het zoals het beschreven is... Sinds deze week werk ik in de ochtenden ook nog op een handel-, fok-, dressuurstal als stalhulp := In een volgende blog zal ik daar wat meer over vertellen :j

Bellatrix schreef:
Volgens mij heeft hij 48 uur in 1 dag. :D

Was het maar waar _O- Maar soms voelt het wel zo.. Vooral als de wekker weer gaat om 6:30u en ik na mijn sluit dienst om 2:15 op bed lig :Z

Hhilde schreef:
Haha, ik vroeg me ook al af hoeveel uren er in Joe’s dagen zitten :')

Superleuk, ik ga volgen! Is er ergens al meer te lezen over Vigo bij zijn eigenaresse of de eerste weken bij jou?

Leuk dat je ook komt volgen :):)
In [VSW] Mijn paardenparadijs in wording is er meer te lezen over de vorderingen met Vigo en ook hoe de locatie in Beek was, hoe de verhuizing is gegaan en hoe de huidige situatie is :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:24

Jij maakt weinig slaapuren. :+ Trek je dat wel?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:57

Teruggelezen van Vigo, wat een verhaal en wat maken jullie al vorderingen! Ik ben heel benieuwd naar je blog hier en heb ook een stipje gezet in het andere topic. Leuk!