Jarillo dringt met 5*-overwinning door tot wereldtop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Jarillo dringt met 5*-overwinning door tot wereldtop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 18:29

KWPN
Sport

Tim Price met Jarillo. Foto: Ros Fotografie

Op de Pau Horse Trials heeft Tim Price met de Dantos HBC-zoon Jarillo de vijfsterren eventingwedstrijd gewonnen. Het is de eerste grote zege voor het duo.

Tim Price vormt al jaren een combinatie met de inmiddels elfjarige KWPN’er Jarillo (Dantos HBC uit Fiorella van Alicante HBC, fokker R. Vriend uit Odoorn) en bracht hem eerder ook al uit in internationale springrubrieken. Die ervaring kwam het duo goed van pas want de Pau Horse Trails staat niet alleen bekend om haar uitdagende cross, maar ook relatief moeilijke springparcours. En springen, dat is iets waar de opvallende vosruin Jarillo heel goed in is.

Vertrouwen geven
Na de dressuurproef stonden ze vierde, en in de cross liepen ze slechts tegen 4,4 strafpunten voor tijdsoverschrijding aan. Daarmee klommen ze op naar de derde prijs. Het springparcours staat bekend als één van de zwaarste op 5*-eventingniveau: het staat hoog, is technisch en de bodem is zwaar. Zes van de 39 duo’s bleven geheel foutloos, waaronder Tim Price met Jarillo en daarmee wonnen ze de wedstrijd. “Jarillo doet altijd goed zijn best, maar is ook een gevoelig en schrikachtig paard. Ik heb altijd geprobeerd het beste uit hem te halen en hij is echt een heel plezierig paard om te rijden”, vertelt Tim Price over het paard dat hij voor eigenaren Lucy Allison, Frances Stead en James en Rachel Good te rijden heeft. “Ik heb een goede band opgebouwd met Jarillo en weet inmiddels dat ik er geen punt van moet maken als hij overgevoelig reageert, maar hem dan gewoon vertrouwen moet blijven geven. Dat pakt goed uit want hij wordt beter en beter. Bouwen aan vertrouwen is mijn belangrijkste taak voor hem geweest want het is geen paard die er beter van wordt als er iets misgaat. Daarom let ik altijd heel goed op mijn afstanden in het parcours en ik merk dat -door het voorkomen van fouten aan mijn kant- Jarillo enorm vooruit is gegaan. Dit is pas onze derde 5*-wedstrijd en ondanks zijn onervarenheid, pakt hij geweldig aan: daarmee maakt hij het mij ook gemakkelijk. Ik ben heel blij met zo’n paard, het is nu gewoon een kwestie van mijn been eraan houden en hakken laag.” Met deze overwinning op zak lijkt de combinatie een kanshebber te zijn voor het WK volgend jaar. Mooi detail is dat dezelfde ruiter met de KWPN’er Happy Boy (Indoctro uit W.Amelusina 17 ster pref prest van Odermus R, fokker Arnold Rijpma uit Lieveren) vierde werd. Dit paard werd in 2019 Wereldkampioen bij de zevenjarige eventingpaarden en debuteerde dit jaar, net als Jarillo, succesvol op 5*-niveau.

Nederlandse sportpaarden wereldwijd
Op alle internationale niveaus in de dressuur-, spring- en eventingsport worden er topklasseringen behaald door KWPN-gefokte paarden. Om deze paarden én fokkers onder de aandacht te brengen, worden wekelijks de internationale winnaars in het zonnetje gezet. Voor de springpaarden geldt dit vanaf 1.50m in een CSI3*, de dressuurpaarden worden vanaf Grand Prix-iveau in een CDI3* genoemd en in de eventingsport worden alle winnaars meegenomen. Voor dressuurhengsten geldt een klassering in de top 5 vanaf ZZ-Zwaar-niveau, en voor de springhengsten een klassering in de top 10 vanaf 1.50m en in de eventingsport worden alle KWPN-hengsten meegenomen. Benieuwd naar de top 10-resultaten van KWPN-paarden in de sport?

Bekijk dan het sportieve overzicht van de afgelopen tien dagen.