Marriët Smit-Hoekstra naar de top van het paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Marriët Smit-Hoekstra naar de top van het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 15:23

Omrop Fryslân
Sport

Afbeelding ter illustratie Foto: Marlies Trap Fotografie

Marriët Smit-Hoekstra beleeft een topjaar en won meerdere grote prijzen in binnen- en buitenland. Er ontbreekt nog één grote prijs: Indoor Friesland.

"Dat is mijn grootste wens", zegt de 35-jarige amazone op de voorwedstrijd van Indoor Friesland 2025.
"Dit concours is als je het mij vraagt het mooiste van de wereld."

Smit-Hoekstra loopt met de cap in haar hand richting haar paard Wadro's Maggie May. Die staat in de inrijbak van Indoor, naast het grote wedstrijdparcours. Het is nog stil rondom de bak. Een handjevol toeschouwers kijkt van achter het hek naar de amazone naar Mildam.

"Ik heb al veel gewonnen, maar die gezonde spanning voor de wedstrijd blijft altijd", zegt Smit-Hoekstra.

Met een kleine sprong zwaait ze haar voet over Wadro's Maggie May een neemt ze plaats op de rug van het paard. Eerst een aai op de hals en dan trekt ze de lei aan. Wadro loopt met een paar passen richting een groot doek met de tekst 'Thús yn Fryslân' erop. Het metershoge doek is de scheiding tussen inrijbak en wedstrijdparcours.

"Daar gaan we"
Dan begint de commentator aan zijn voorstelronde. Als hij de naam van Smit-Hoekstra noemt, begint het publiek enthousiast te klappen.

Een doek schuift beetje voor beetje opzij en langzaam maar zeker ziet Hoekstra het wedstrijdparcours voor zich opdoemen.

"Nou, daar gaan we maar weer", lacht ze, terwijl ze een drafje inzet en richting de baan gaat.

Smit-Hoekstra rijdt foutloos en wint een van de kleine finales van Indoor. De hele week zijn er wedstrijden in het WTC van Leeuwarden. Het hoogtepunt is de grote finale, de Grand Prix van zaterdag.

Indoor is al decennia een van de grootste paardensportevenementen in Nederland. Maar de enige keer dat een Fries won, is lang geleden. In 1993 haalde Franke Sloothaak uit Heerenveen de Grand Prix Indoor Friesland binnen. Hoekstra wil hem opvolgen.

"Indoor leeft onder de paardenliefhebbers enorm. Het is al helemaal voor Friese deelnemers het hoogtepunt van het jaar. Voor je eigen publiek winnen met je familie en vrienden op de tribune zou een ultieme droom zijn."

Smit-Hoekstra is een lokale favoriet. Ze won dit jaar meerdere grote wedstrijden in binnen- en buitenland. Groningen, Deurne, Lanaken (Zwitserland) staan inmiddels allemaal op haar palmares.

"Ik weet soms echt niet wat me overkomt. Dan win ik weer een wedstrijd en kan ik het niet bevatten. Wat apart allemaal joh."

Samen met haar man heeft Marriët een manege in Mildam. Op Indoor rijdt ze haar wedstrijden op verschillende paarden. Maar de wedstrijden wint ze vooral met één toppaard: For Chacco TN.

"Die kan alles en blijft onder elk scenario rustig. Hij loopt goed, heeft conditie en springt geweldig. Dat hij dat ook in de wedstrijden laat zien is fantastisch."

Zaterdag mag Smit-Hoekstra een poging doen om de Grand Prix van Indoor te winnen.
Vorig jaar kwam ze met Duco Z niet verder dan een veertiende plaats. Willem Greve ging met de hoofdprijs naar huis.

"Dit jaar hoop ik uiteraard dichterbij te komen. Sterker nog, ik hoop gewoon te winnen. Dat wordt lastig, want het zijn echt allemaal topruiters. Maar we gaan ervoor."

Grote prijs live bij Omrop Fryslân
Zaterdag gaat Smit-Hoekstra van start bij de Grand Prix van Indoor Friesland.
De wedstrijd is live bij Omrop Fryslân te volgen op televisie en in een livestream. De uitzending begint om 20.00.