Sport
De vrijdag van het springweekend van Indoor Friesland 2025 is begonnen. De één ster ruiters hebben het spits afgebeten en de Friese paarden, de trots van de provincie, zullen samen met de tuigpaarden vanavond na een ongetwijfeld zinderende Friese avond de dag afsluiten. Het WTC Expo schudde vannacht op haar grondvesten door de storm die over ons land joeg, vanavond zal de enige echte Friese Avond de oorzaak zijn. Gisteren won ze ook al een proef, vandaag voegde ze daar de tweede aan toe. Jessie Wiefferink en de negenjarige ruin Lord Tender Tarpana (v. VDL Bubalu) kwamen als winnaars van de Gemeente Leeuwarden Prix direct op tijd over een hoogte van 1.35m over de finish in 55.54 seconden.
Er kwamen 43 combinaties aan de start en de vijf hoogste geplaatsten kwamen allen uit Nederland. De uitdrukking ‘de morgenstond heeft goud in de mond’ was vanochtend zeker van toepassing op de pas zeventienjarige inwoonster van de provincie Noord Brabant Yoni van Santvoort. Zij behaalde zowel de tweede als derde prijs. Tweede werd ze met de negenjarige merrie La Pleasure (v. For Pleasure) in de tijd van 56.73 seconden. De derde prijs mocht ze in ontvangst nemen met de achtjarige ruin Majeur S (v. Bamako de Muze). Met dit paard was haar tijd 57.38 seconden.
La Pleasure en Majeur S
Yoni: “Ik ben geen ochtendmens, maar op concours wel. Over een week gaan we naar Spanje met de paarden en dit is een mooi concours om ons voor te bereiden. Met Majeur heb ik gisteren 1.20m gereden en vandaag dus het 1.35m. La Pleasure is mijn EK paard en ik ken haar door en door. Ze pakte super goed aan vandaag en alles ging volgens plan. Beide paarden werden gisteren ook al derde dus ik ben heel blij. Morgen zal La Pleasure de Grote Prijs lopen. Majeur is van mijn opa die hem zelfs zelf gefokt heeft. La Pleasure is van Sanne Thijssen en mijn ouders. Zeg nooit nooit, maar in principe zijn beide paarden niet te koop, het zijn mijn toekomstpaarden. Beiden zijn super lief. Majeur houdt heel veel van aandacht, hij knuffelt het liefst de hele dag. La Pleasure is ook heel lief en houdt ook van aandacht, maar ze is ook heel gek op eten.”
Sanne Thijssen op stal
“Paarden zijn mijn leven. Iedere maandag ga ik nog naar school, ik doe Marketing en Communicatie aan het Johan Cruijff College in Roosendaal en de rest van de week is voor de paarden. Ik rijd er nu zeven in de leeftijd van acht tot zestien jaar. We hebben een meisje op stal dat de jongere paarden rijdt. Sanne Thijssen staat ook bij ons op stal en dat is heel gaaf. Het voelt inmiddels heel normaal, maar dat is het natuurlijk niet. Het is altijd fijn en gezellig als ze er is en ze is hier nu ook. Ze helpt me wanneer ik haar vraag en daar ben ik super blij mee. Over de paarden, mijn ouders hebben me op een normale middelbare school gedaan zodat ik ook een leven buiten de paarden heb. Daar ben ik ze dankbaar voor. Ik heb dan ook vriendinnen buiten de paarden waar ik leuke dingen mee doe. Uit eten, naar de bioscoop, shoppen, dat soort dingen.”
Ik voel me kei goed
“Iets speciaals of grappigs over mij? (lachend) Voor ik begin met rijden, voel ik toch altijd iets spanning. Iemand heeft me toen aangeraden om dan even zingend tegen mezelf te zeggen: “Ik voel me kei goed, ik voel me kei goed”. Dat werkt echt. Ik doe dat nu iedere keer, moet dan lachen en stap met een goed gevoel op.”
Vele publiek is cool
“Dit is mijn tweede keer hier op Indoor Friesland. Vorig jaar was ik er ook. Bij ons om de hoek is ook De Peelbergen, maar daar kan je bijna iedere week heen. Indoor Friesland is uniek. De sfeer is hier super en vooral het vele publiek vind ik heel cool.”