[DE] Vuurwerk gegooid naar paard + amazone, organisaties willen verbod

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[DE] Vuurwerk gegooid naar paard + amazone, organisaties willen verbod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 17:45

Bokt Nieuwsredactie
Buitenland

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Dietzenbach in het district Offenbach in Duitsland hebben onbekende personen vuurwerk gegooid naar een amazone en haar paard. Dit gebeurde afgelopen maandag rond 17:00 uur op de Grenzstraße, nabij een manege. De 34-jarige amazone bracht het paard net terug naar zijn stal. Door het vuurwerk schrok het dier en sloeg op hol, maar de vrouw wist het vast te houden en te kalmeren.

De politie doet onderzoek op verdenking van een poging tot het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. Volgens hen was dit volledig onbegrijpelijk en gevaarlijk handelen. Volgens hen gaat het om meerdere personen die knalvuurwerk afstaken en dit in de richting van paard en amazone gooiden. Zij zijn op zoek naar de daders en roepen getuigen op om zich te melden.

Steeds weer lijden paarden onder vuurwerk
Gevaarlijke acties zoals deze, zijn helaas geen uitzondering. Afgelopen januari staken jongeren in Oostenrijk vuurwerk af nabij een kudde paarden. Toen werd het vuurwerk ook nog eens onder een metalen voederbak gelegd, die vervolgens 5 tot 8 meter de hoogte in vloog. De daders konden gepakt worden en werden aangeklaagd wegens dierenmishandeling.

Soortgelijke taferelen speelden zich op oudejaarsdag van 2022 af. In Hünxe, Nordrhein-Westfalen, staken twee jongens van 17 en 20 jaar vuurwerk af op het terrein van familie van de 20-jarige. Dit vuurwerk knalde meerdere keren. Op het aangrenzende perceel, dat van de buren, bevond zich een paddock met daarin paarden. De twee beweren dat ze de dieren niet hebben gezien, maar een getuige herinnert het zich heel anders. Zij vertelde bij de rechtbank dat de jongens hun buik vasthielden van het lachen. Een van de paarden raakte kreupel bij het incident. Uiteindelijk werden ze door de rechtbank niet veroordeeld. Want bij de vernieling van eigendommen – in dit geval het gewonde paard – moet er sprake zijn van opzet. Als de jongemannen het vuurwerk opzettelijk in de wei van de paarden hadden gegooid, met als doel om ze te verwonden, dan zouden ze wel veroordeeld zijn. Volgens de rechter was hier slechts sprake van ‘dom gedrag’ en dom gedrag is niet strafbaar.

Dierenbeschermingsorganisaties willen vuurwerkverbod, politiek niet
Al enkele jaren strijden dier- en natuurbeschermingsorganisaties, maar ook enkele medische verenigingen van deelstaten voor een verbod op het afsteken van vuurwerk met oud&nieuw, maar tot nu toe zonder succes. Dit ondanks dat een open brief aan Nancy Fauser, Bondsminister van Binnenlandse Zaken tijdens de afgelopen jaarwisseling, eind 2024. Deze brief werd door ruim 2 miljoen mensen ondertekend.

Ook dit jaar doet de Deutsche Umwelthilfe (een Duitse milieubeschermingsorganisatie-red.) een oproep. Zij eisen, samen met verschillende andere organisaties dat Fausers opvolger Alexander Dorbrindt eindelijk gaat handelen en particulier vuurwerk gaat verbieden.

Maar ook hier zijn de kansen op succes niet groot. De krant MDR schrijft: “ Het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken en de bevoegde ministeries in Midden-Duitsland verwerpen echter een algemeen verbod.” Afgelopen jaarwisseling wees de bondsraad ook al op een reeds bestaand vuurwerkverbod rondom opvanglocaties voor dieren, zoals asielen.

Gebruikte bronnen:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [DE] Vuurwerk gegooid naar paard + amazone, organisaties willen verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:59

Hopelijk gaat het daar door.
Kunnen de overlast gevende poffertjes het daar ook niet meer halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 18:15

Pfft het wordt ook echt steeds gekker met die idioten. Hopelijk wordt die rotzooi eindelijk eens afgeschaft. Dit is inderdaad gewoon bijna een poging tot doodslag ofzo.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 18:38

Zou fijn zijn. Dan moeten ze vanuit hier nog verder rijden om vuurwerk te halen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:03

Er wordt helaas veel te veel geld verdiend met vuurwerk. Ik woon in Frankrijk en gelukkig is hier particulier vuurwerk niet een traditie. Er zijn wel altijd vuurwerkshows georganiseerd door gemeentes. Het zou veel beter zijn als dat overal zo was.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Jup, afgelopen vrijdag was het hier ook raak. Was op de rijvereniging en ze reden rondom vuurwerk af te steken (ik vermoed op weg naar een avondje 'chillen'). Niets normaals meer aan te vangen met het paard. Heel sneu.
Ik heb er al een bloedhekel aan die dagen rondom oud en nieuw. Maar sinds dit jaar hoor ik het ook vaker en vaker al in heel andere maanden. En nu ben er ik echt he-le-maal klaar mee.

Overweeg gewoon bijna om gewoon botweg op een partij te stemmen die voor vuurwerkverbod is.......
(al zal ik uiteindelijk wel iets redelijker zijn en stemmen op een partij die op meer punten aansluit bij mijn wereld beeld :+ )

Overigens is mijn ervaring nu wel dat de politie dit redelijk serieus neemt. Je mag er gewoon politie-geen spoed voor bellen en ze leken best bereid om er iets mee te doen. (ik had me om laten leiden naar de vuurwerk melden website en ze belden me dat je in dit soort gevallen gewoon meteen telefonisch mag melden)