Sport
Tekst door Mediateam Indoor Friesland
Pas vijftienjarige Amber Kiewiet wint tweede jaar op rij Horses2fly 1m10-finale
Eindelijk is het zover. Na vele voorrondes, heel veel starts en heel veel rekenen worden vandaag de Horses2fly finales gereden. Natuurlijk in het schitterende WTC Expo in Leeuwarden. De ruiters en amazones in de klasse 1m10 mochten het spits afbijten en daarmee tevens het springweekend van Indoor Friesland 2025 openen. Veertig combinaties kwamen aan de start in deze klasse en maar liefst de helft mocht terug komen voor de barrage. De winnares werd net als vorig jaar in deze rubriek de pas vijftienjarige Amber Kiewiet. In het zadel van de tienjarige merrie Glow of Fire van ’t Vhij (v. Latour VDM), kwam ze over de finish in 30.99 seconden.
De jeugd heeft de toekomst blijkt maar weer eens, ook de nummers twee en drie zijn nog jong. De nummer twee was precies een halve seconde sneller dan de winnares. De zestienjarige Jayden Woering mocht het rode lint in ontvangst nemen. Jayden reed de elfjarige ruin Juventus (v. Glasgow vh Merelnest) in een tijd van 31.44 seconden naar de eindstreep. De derde plaats was voor Anna Couperus die haar moeder Nella Bijlsma voor wist te blijven in de barrage. Anna is veertien jaar, reed de veertienjarige ruin Charmer des Terdix Z (v. Chamberlain Z) en finishte in 31.60 seconden.
[b]Glow of Fire van ‘t Vhij[/b]
Amber is pas vijftien jaar en haar grote voorbeeld is Eric ten Cate. Amber: “Mijn paard is een bijzonder verhaal. Ze stond als niet makkelijk bekend en via vrienden van ons ging ik haar rijden voor de verkoop. Echter het klikte zo goed tussen ons, dat we haar zelf gekocht hebben. Later heeft mijn sponsor haar overgenomen, vandaar het achtervoegsel. Ze kan heel lief zijn, maar alleen als het haar uitkomt. Ze is niet direct een knuffelpaard. Ze vindt alles eng, behalve in de ring. Eigenlijk vindt ze alleen springen heel leuk, dat is helemaal haar ding en verveelt haar nooit. Ik rijd haar nu twee jaar.”
Toekomst in de paarden
“Naast Glow of Fire heb ik nog drie paarden te rijden. Twee in het 1.30m en één in het 1.35m. Hopelijk haal ik dit jaar mijn examen en dan wil ik me volledig op de paarden richten. Ik wil graag zo hoog mogelijk rijden en in de toekomst van mijn hobby mijn werk maken.”
Trotse sponsor
Alex Nijboer, de trotse sponsor van de Horses2fly-finale, is ook bij het gesprek aanwezig. Alex: “Dit is het vierde jaar van de Horses2fly competitie en het wordt steeds mooier, het is echt de overtreffende trap. De competitie leeft enorm, dat begint al bij de selecties. Extra leuk vind ik dat er zoveel jonge ruiters mee doen en de finale hier op Indoor Friesland halen. We zijn hiermee een springplank naar de grotere sport en dat vind ik kicken en genieten.”
Publiekslieveling Marriët Smit – Hoekstra naar winst in Horses2fly 1m20-finale
Na de Horses2fly finale voor de klasse 1.10m gingen de balken een gaatje hoger en mochten de 1.20m ruiters in actie komen. Deze finale kreeg een winnares die iedereen het gunt. Ze droomt ervan om de SLTN Grote Prijs van Indoor Friesland te winnen. Liever nog dan de Olympische Spelen Een goed begin is het halve werk, want haar eerste start op de 2025 editie resulteerde direct in een overwinning. Marriët Smit – Hoekstra won in het zadel van de zevenjarige merrie Wadro’s Nerina (v. Zambesi) in de razendsnelle tijd van 28.35 seconden.
Veertig combinaties gingen van start en zeven mochten terugkomen. Het waren niet de minsten en de spanning was dan ook groot. Als tweede mocht Jolein Kievit zich opstellen. Jolein reed de zesjarige merrie Opa’s Omone (v. Joint Venture) en klokte 32.77 seconden. De derde plaats was voor Anna Maaike Bergsma. Anna reed de zesjarige hengst Okidokus (v. Cornet Obolensky) en kwam over de finish in 33.40 seconden.

Foto: Renate Brandsma Fotografie
Op Indoor Friesland winnen mooiste wat er is
Het gesprekje met de winnaar en sponsor op het mediaplein na deze rubriek is met voorsprong de best bezochte van dit concours tot nu toe. Stralend vertelt Marriët: “Ik heb de laatste tijd veel gewonnen, maar op Indoor Friesland winnen is het allermooiste wat er is. Zeker als Horses2fly dan ook nog sponsor is van de rubriek die je wint. We hebben een zakelijke band met elkaar, als wij paarden verkopen, doen we dat via dit geweldige bedrijf dat je helemaal ontzorgt als je een paard per vliegtuig wilt verhuizen naar een ander land.”
Wadro’s Nerina
“De cirkel is rond nu. De eigenaar van het paard waarmee ik won, Wadro’s Nerina, is ook sponsor van Indoor Friesland. Nerina is een geweldig paard en super snel van nature. Echter ik probeer mijn paarden van jongs af aan in de training al spelenderwijs te wennen aan barrages rijden. Jong geleerd is oud gedaan. Wat niet wil zeggen dat je jong moet zijn om iets goed te leren. Ik zelf was bijvoorbeeld als jong meisje gek van voetbal en pas toen ik acht, negen jaar was werd ik verliefd op een gespikkelde pony. Serieus werd het eigenlijk pas toen ik een jaar of dertien was.”

Foto: Renate Brandsma Fotografie
Na afloop was Marriët niet zomaar klaar op het mediaplein. Vele, veelal jonge, fans stonden haar op te wachten om op de foto te gaan, haar te feliciteren of een vraag te stellen. Geduldig en glimlachend voldeed de Friezin aan alle verzoeken.
Ook winst voor Marriët Smit – Hoekstra in Horses2fly 1m30-finale, Sytze van Dellen tweede
De één na laatste finale alweer op de Horses2fly-dag in het WTC Expo. De sfeer zit er inmiddels goed in. Velen zijn naar Leeuwarden gekomen om hun lokale helden aan te moedigen. De meezingers schallen de eerste springdag alweer uit de speakers en het publiek doet graag mee. Vijftien combinaties mochten terug komen voor de barrage en niet de minsten. Het was spannend tot de allerlaatste combinatie. Wederom ging de Friese Marriët Smit – Hoekstra er met de winst vandoor, maar Sytze van Dellen zat haar op de hielen. Marriët zadelde voor deze proef de negenjarige Lemonade TN (v. Vagebond de la Pomme) en kwam over de finish in 25.66 seconden.
De in Opende woonachtige Sytze behaalde zijn tweede plaats met de negenjarige merrie Latieza (v. Emir R). Hij was slechts drie tiende seconden langzamer: 25.95 seconden. De derde plaats was voor Yfke Priem en de elfjarige ruin Jetoulon Pk (v. Etoulon). Yfke liet 26.44 seconden noteren.
Zeven paarden mee
Sytze lachend: “Ik heb me eraf laten rijden door een vrouw! Ik bedacht na mijn rit dat dit bijna niet sneller kon, maar toen zag ik Marriët als laatste starter op de lijst …… Ik heb drukke dagen. Vandaag heb ik vijf paarden bij me en voor de komende, internationale dagen twee. Vijf is veel ja, maar de Horses2fly competitie is zo mooi. Niet iedereen kan internationaal rijden terwijl er zoveel goede ruiters en paarden zijn hier in het Noorden en dan is dit een mooie kans. Waarom iedereen hier zo graag wil starten? Het is zo mooi hier en er is zoveel publiek, het is gewoon anders dan anders.”

Marriët Smit – HoekstraFoto: Renate Brandsma Fotografie
Indoor Friesland groeit
“Het is mijn vierde Indoor Friesland, ik heb alle vier de edities sinds het concours terug is mogen rijden. Het was meteen al mooi, maar ik merk echt dat het ieder jaar nog groeit. Vorig weekend heb ik hier ook al gereden, met Neymar VDL tijdens de Night of the Stallions. Toen was het ook al zo druk en was het publiek ook al zo enthousiast. Over deze tweede plaats, mag ik zeggen wat ik dacht toen ik over de finish kwam? Ik dacht “shitttttt, wat ging dit snel en fijn”. Ik had dit nog niet verwacht van deze merrie. Ze is soms nog wat zoekerig, maar vandaag ging het perfect.”
Jur Vrieling goede leermeester
“Ik ben al geruime tijd stalruiter bij Jur Vrieling en dat bevalt heel goed. Sinds ik bij hem rijd, gaat eigenlijk alles beter. Hij leert me hele kleine dingen die hele grote gevolgen hebben en dat geeft een wereld van verschil, zowel thuis als op concours. Thuis hebben we ook een mooi bedrijf, maar dat is meer gericht op de fokkerij. In de toekomst zal ik dat samen met mijn twee zussen voortzetten, maar zolang Jur me niet wegschopt, ga ik daar voorlopig niet weg.”
Daan van Geel heer en meester in Horses2fly 1m35 finale op Indoor Friesland
De Horses2fly finales zitten er alweer op. Het niveau van de laatste rubriek was hoog en het publiek leefde ouderwets mee. Na een spannende barrage met zes combinaties ging de winst, maar ook de derde plaats naar Daan van Geel. Daan is 45 jaar en woont in het Drentse Gees. De overwinning eiste hij op met de achtjarige hengst Meetoulon Ryal K (v. Etoulon) in een tijd van 29.43 seconden.
Tweede werd Renate Beuving in het zadel van de zevenjarige ruin Nevada W (v. Dallas VDL). Renate kwam in 31.40 seconden over de finish. De derde prijs behaalde Daan met de negenjarige merrie Lady Ludine S (v. Kannan X) in de tijd van 31.60 seconden.
Veel tactiek
Daan wordt op het podium van het mediaplein vergezeld door zijn twaalfjarige jarige zoon Noud, die eerder vandaag een keurige vijfde plaats wist te behalen in de klasse 1.10m van de Horses2fly-finale. Net als zijn vader bleef hij twee keer foutloos. Daan: “Er kwam veel tactiek kijken bij deze rubriek, want er zaten veel snelle dames in de groep. Het was een pittig parcours. Met mijn eerste paard liep het vloeiend en dan weet je wat je met je tweede paard moet doen. Ik had twee van de zes paarden in de barrage dus ik bedacht me dat ik niet te dol moest doen. Echter Renate ging sneller dan ik met mijn eerste paard en dus bedacht ik dat ik met de hengst nog iets strakker moest rijden. Dat lukte door op een lijntje een galopsprong minder te maken.”
Niet internationaal
[i]“Ik heb genoten vandaag. Wij rijden veel trainingswedstrijden door de week die zonder publiek zijn. Een entourage als deze is dan magisch. Verder dit weekend heb ik momenteel geen internationale paarden. Wij zijn een handelsstal en moeten van de verkoop leven. De beste paarden worden verkocht. Het paard waarmee ik vandaag won, had wel internationaal kunnen lopen, maar ik had niets voor de Grote Prijs. Omdat ik me ook geplaatst had voor deze finale, vond ik het leuk deze te rijden. Ik had geen Golden Ticket gewonnen, maar heb me via Zuidwolde en Tolbert weten te selecteren. We gaan daar sowieso altijd wel heen, maar dit is wel een leuke bijkomstigheid.”[/i]
Samen met zoon Noud in finale
“Ik mag zaterdag nog wel de Horses2fly Super Finale rijden. Samen met Noud die daar ook voor geplaatst is. Dat geeft voor mij een extra dimensie hieraan, ik vind het geweldig wat we samen meemaken. Noud rijdt nu twee paarden en zit nu al veel liever te paard dan dat hij naar school gaat. We hebben naast Noud nog twee zoons, Teun van negen die zich alleen maar bezighoudt met voetballen en Sepp van vier. Sepp is onlangs wel begonnen met een A-pony.”
Het laatste woord is aan sponsor Alex Nijboer: “We kunnen terugkijken op een super mooie dag met geweldige competitie. Ik heb genoten.”