Friese avond Indoor Friesland niet uit te leggen, die moet je beleven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Friese avond Indoor Friesland niet uit te leggen, die moet je beleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 19:43

Persbericht Indoor Friesland
Sport
Tekst door Mediateam Indoor Friesland

Jelte Hoekstra. Foto: Digishots

Hij is pas achttien jaar, maar de Young Riders klasse al ontgroeid volgens kenners. Vorig jaar won hij de Open Klasse tijdens de Friese Avond op Indoor Friesland. Dit jaar werd hij in Buitenpost Nederlands Kampioen tweespannen en in Norg kampioen vierspannen. Dit laatste is uniek op zijn leeftijd. Op Indoor Friesland gaat hij er duidelijk weer voor. Hij heeft de organisatie aan het puzzelen gezet door voor iedere rubriek in te schrijven. Hij is nu nog “de zoon van”, maar wij schatten in dat dat niet lang meer duurt. Vader Augustinus zal snel “de vader van” zijn. In aanloop naar de enige echte Friese Avond belden wij met Jelte Hoekstra.

Wanneer we Jelte bellen, zet hij net een paard in de box. Hij gaat één dag in de week in Zwolle naar school voor zijn studie tot hoefsmid, en de rest van de week werkt hij al als zelfstandige. Jelte woont bij zijn ouders in Sijbrandaburen in Zuid West Friesland, en op de basisschool begon hij al als stalhulp bij Stal Okkema.

Paarden tot 23.00
Jelte: “Ik weet niet anders dan dat er paarden in mijn leven zijn. Vanaf het moment dat ik kon lopen, ben ik er gek van. Ik begon met de pony’s waarna Hackney’s en Friese paarden volgden. Ik wilde als kind al graag op concours, maar in de aangespannen sport is dat leeftijdsgebonden. Vanaf je veertiende mag je starten bij de Hackney’s en om Friese paarden uit te brengen moet je zestien zijn. Inmiddels werk ik iedere dag tot circa 16.00 uur als hoefsmid en daarna besteed ik mijn tijd aan de sport, soms wel tot ’s avonds 23.00 uur. Ik train meerdere paarden per dag en doe dit bij Stal Okkema. (lachend). Ja mijn leven bestaat volledig uit paarden. Een toekomstige vriendin moet dan ook zeker een paardenmeisje zijn, anders wordt het moeilijk. Ik zie mijn toekomst ook zeker in de paarden. Door de week geld verdienen met de paarden en in het weekend op concours.”

Door het publiek gedragen
Jelte vertelt vol passie over “zijn” Friese paarden. Echter wanneer Indoor Friesland ter sprake komt, wordt hij nog enthousiaster. We horen de lach op zijn gezicht door de telefoon. Jelte: “Ik heb al twee jaar op de Friese Avond van Indoor Friesland gereden en dat was beide keren geweldig. Zoveel publiek, zoveel enthousiasme, zoveel vrienden en bekenden, je wordt als deelnemer door het publiek gedragen. Ik rijd veel wedstrijden, in de zomer vaak wel meerdere per week, maar Indoor Friesland is anders, dat is pure beleving. Ik kan het niet uitleggen, de sfeer van Indoor Friesland moet je beleven. Ik kijk er dan ook lang van tevoren al naar uit. Spanning ken ik niet, het is voor mij puur genieten.”

Young Riders
“Ik had me voor alle rubrieken opgegeven, maar helaas heb ik me voor één moeten afmelden, het lukte qua tijd echt niet. De ereklasse heb ik afgemeld. Ik moest kiezen tussen deze rubriek en de Young Riders en de laatste wil ik heel graag rijden. Waarom? Omdat de eerste drie geplaatsten van deze rubriek tegen de eerste drie van de tuigpaardenrubriek over mogen rijden en dat lijkt me extra gaaf.”

Stal Okkema’s Onne favoriet
“Friese paarden zijn geweldig. Ik heb ook wel eens KWPN gefokte paarden gereden, maar dat is anders, dat haalt het voor mij niet bij Friezen. Mijn favoriete Fries is helaas verkocht. Dat was Stal Okkema’s Onne (v. Nane). Ik won met hem dit jaar de rubriek voor vier-, vijf- en zesjarigen nog op de Friese Hengstenkeuring in januari. (zuchtend) Hoe dat paard liep, hoe dat paard voor je wilde werken, ongekend. Stal Okkema is een handelsstal en daar worden dus regelmatig paarden verkocht, maar dat Onne vertrok, vond ik wel heel jammer. Hij staat nu in Den Haag en ik heb nog contact met de eigenaar.”

“Terugkomend op Indoor Friesland, ik zie er heel erg naar uit en zal dan ook niet alleen als deelnemer komen, maar ook als publiek. Op de Night of the Stallions zal het Friese paard ook vertegenwoordigd zijn en daar ga ik zeker bij kijken.”