[Blog] Van rijtjeshuisruiter tot official

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp
Blogger

[Blog] Van rijtjeshuisruiter tot official

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 09:25

*Bokt
Bokt Community

Leuk dat je er bent en de tijd neemt voor mijn eerste blog. :)
Ik ben Shirley, 41 jaar oud en werk fulltime als leerkracht. Ik heb twee paarden: Conarde E (18 jaar) en Ufo S (1,5 jaar). Ik heb een paard voor het leven en mijn doel is om ze zo lang mogelijk fit, gezond en veelzijdig te houden. Naast poep scheppen, poetsen, dressuren, springen, crossen en buitenrijden, besteed ik ook een groot deel van mijn paardentijd aan het jureren bij dressuurwedstrijden. En vooral over dat laatste wil ik jullie tijdens mijn blogs graag meer vertellen.

Afbeelding
Shirley (boven :D ) met Conarde E, één van onze meest recente rijfoto’s.
©AppieBoschFoto (Facebook)

:list: Goed om te weten: ik ben dan wel een KNHS-official, maar alles wat ik hier schrijf is op persoonlijke titel, ik spreek dus niet namens de KNHS.

Ik neem je graag mee in mijn route naar het juryschap toe. Ik ben namelijk begonnen als Pennymeisje op een zolderkamertje in een rijtjeshuis. Mijn ouders hadden het niet breed en paardrijlessen waren echt te duur. Daarom trok ik op mijn fiets door de omgeving en belde bij ieder huis aan waar iets in de wei stond met vier benen en een staart, in de hoop op een verzorgpony. Na jaren harige pony’s gepoetst te hebben en mijn ouders zagen dat dit geen bevlieging was, mocht ik toch op een eenvoudige manege beginnen met rijden. Dagelijks was ik er te vinden om stallen uit te mesten, pony’s op te zadelen en te poetsen. Ik stond op strategisch gekozen momenten klaar langs de bakrand met mijn cap in de hand, in de hoop dat er iemand aflazerde en ik een rondje op de ‘ongehoorzame’ pony mocht. Ik schijt nu al in mijn broek als mijn paard gek briest, dus waar ik dat lef vandaan haalde… :')

Nadat ik jaren later mijn studie had afgerond en echt mijn eigen geld kon gaan verdienen, werd het tijd voor een eigen paard. De eerste nachten heb ik geen oog dichtgedaan, ik was zo bang dat het beest iets zou overkomen, verschrikkelijk. Maar gelukkig bleek dat mee te vallen en ben ik na jaren recreatief rijden toch maar begonnen aan wat dressuur-, spring- en crosswedstrijden. Gewoon, omdat het leuk is en ook totaal zonder verwachtingen. Met mijn springgefokte paard door de dressuurklasses heen was niet per se makkelijk, maar wel heel leuk en leerzaam. Ik blijf het vooral gaaf vinden om mijn paard iedere keer weer wat nieuws te leren en te voelen dat het nog makkelijker en harmonieuzer kan.

Afbeelding
Shirley (rechts) in actie als jurylid
©Flash Fotografie

Ik heb talloze dressuurproeven gereden en vaak kon ik me vinden in de beoordeling. Soms ook niet. Dan vond ik dat de jury iets had gezien dat ik niet had gevoeld of vond ik dat ik te weinig of te veel punten had gekregen. En wat moet je doen als je ergens iets van vindt? Er iets aan doen! :j Dus ik besloot me aan te melden voor de jurycursus B-L. Na de nodige voorbereidende stappen te hebben doorlopen werd ik toegelaten tot de cursus. Daar bleek ik de enige deelnemer te zijn die fulltime werkend was buiten de paarden met slechts één paard in de sport. En eigenlijk is dat gek. Want ik denk dat er veel wedstrijdruiters zijn zoals ik. Die heel veel uren moeten werken om één paard of misschien twee in pension te kunnen hebben en hoogstens een paar keer per maand op wedstrijd kunnen gaan. Het zou zo mooi zijn als het jurycorps een afspiegeling zou zijn van alle wedstrijdruiters die we op concoursen zien.

Afbeelding
Shirley (rechts) tijdens de prijsuitreiking bij de Zilveren Ster Haaksbergen
©Marjon Hoen Fotografie

Uiteindelijk heb ik ook de M-licentie behaald. Daar houdt het voor mij helaas voorlopig op. Ik verwacht niet dat ik de mogelijkheden ga hebben om aan de toelatingseis van ZZL+1 te voldoen met mijn huidige rijpaard. Toch blijf ik met veel plezier en ambitie jureren en toezicht houden, omdat ik denk dat de sport altijd beter kan en ik graag iets terug doe voor iets waar ik zelf al zoveel plezier aan beleefd heb. Dus twijfel jij of een official-functie iets voor je is, om welke reden dan ook? Niet twijfelen, gewoon aanmelden! We hebben officials nodig met alle achtergronden die er zijn, iedereen kan iets bijdragen.

In mijn volgende blogs hoop ik jullie nog meer mee te kunnen nemen in mijn leven als jurylid. Heb je vragen of ideeën voor een volgende blog? Reageer hieronder of stuur mij een pb. Ik ga graag met je in gesprek en zeker als beginnende blogger wordt meedenken zeer gewaardeerd!

Autumnn

Re: [Blog] Van rijtjeshuisruiter tot official

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:52

Leuk stukje! *\o/*

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:09

Interessant om meer te (gaan) lezen over de kant van de jury! Leuke schrijfstijl :j

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:54

Leuk verhaal, ik word er wel blij van !

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:12

Wat leuk geschreven en ik denk inderdaad voor veel ruiters herkenbaar.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:18

Heel fijn om te lezen. En interessant!

Ik moest glimlachen om je beschrijving van de jonge Shirley. Meer dan herkenbaar, een en al nostalgie :)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 17:06

Leuk stuk! Inderdaad interessant om eens “in het hokje” te kunnen kijken!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 20:37

Bedankt voor de leuke reacties! ☺️ Ik denk ook dat het leuk is om meer te lezen vanuit de jury, we kunnen ongetwijfeld een hoop van elkaar leren!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:37

Leuk geschreven. Ik moest lachen toen ik je stukje las over het klaar staan aan de bak in de hoop dat er iemand af viel.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:41

Wat leuk een leuk topic. Ik lees graag meer van je!

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:51

Heel leuk geschreven! Ben benieuwd naar meer :D

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 22:25

Heel leuk om te lezen zeg! En ik zag allemaal bekende locaties, dus ik dacht: "oh wat grappig, zal je dan in mijn regio jureren?"

Dat is dus een ja :+

Wie weet komen we elkaar eens tegen!

Gyselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 23:20

Heel leuk geschreven! Ook ik lees graag meer :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:41

Heel leuk stukje en leuk geschreven ook, je bevlogenheid, inzet en enthousiasme stralen er vanaf!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:19

Leuk stuk. En leuk om te lezen wat je motivatie was achter het starten van de jury cursus.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

Wat een leuk stuk zeg!!