Fokkerscafé op Indoor Friesland schot in de roos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Fokkerscafé op Indoor Friesland schot in de roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 18:15

Persbericht Indoor Friesland
Sport
Tekst door Mediateam Indoor Friesland
Foto's door Equiglim

Zonder fokkerij geen sport. Daarom kwamen aan het einde van de zaterdagmiddag van het dressuurweekend boegbeelden uit de Nederlandse fokkerij samen in het Fokkerscafé op het Indoor Friesland Mediaplein – Powered by Horse & Country. In samenwerking met de jonge generaties van het Koninklijk Friese Paardenstamboek (Jong KFPS) en het Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland (Jong KWPN) had Indoor Friesland een interessant, educatief en informatief programma samengesteld waar jong en oud veel konden leren van ervaren en bekende mensen uit de Nederlandse fokkerij. Wanneer je iets bedenkt en organiseert, is het altijd afwachten of het aanslaat, maar de missie lijkt geslaagd. Alle stoelen waren vol, er moesten er zelfs bijgehaald worden en nog stonden er diverse geïnteresseerden rond het sfeervolle plein.

Aan de hand van zes onderwerpen werd in het Fokkerscafé de weg van fokplan tot hengstenkeuring besproken. Aan tafel zaten onder meer internationaal springpaardenfokker Fred van Straaten sr., Sietske Oosterbaan van het KFPS, dierenarts Waling Haijtema, Arie van Baalen Jr. van Van Baalen Farms, Janko van de Lageweg (VDL Stud), Joop van Uytert (Hengstenhouderij Van Uytert), Age Okkema (Stal de Mersken), Koen Brinkman (Stal Brinkman), Jelmer Chardon (Stal Chardon), Wout-Jan van der Schans (bondscoach springen en voorzitter van de KWPN hengstenkeuringscommissie springen), Johan Hamminga (dressuurtrainer en lid van de KWPN Hengstenkeuringscommissie dressuur) en Sabien Zwaga (inspecteur en jurylid bij het KFPS). Onderwerpen als hengstenkeuze, geboorte, opfok, selectie, training, keuring en lineair kwamen aan bod. Slechts zelden kwamen zóveel grootheden van verschillende stamboeken uit de Nederlandse fokkerij samen om hun inzichten met het publiek te delen.

Reactie presentator Chris de Heer
We vroegen een aantal aanwezigen om een reactie. Presentator Chris de Heer is duidelijk verbaasd: “Wat is het druk! Dit had ik niet verwacht, de fokkerij leeft! Ik werd hiervoor gevraagd en wist niet wat ik kon verwachten. De meeste sprekers ken ik wel, echter de Friese sprekers niet. Dit laatste is wat moeilijker presenteren als het stil valt, maar ik ga me wel redden. Kijkend in het publiek constateer ik dat er een heel gevarieerd publiek is. Fokkers, journalisten, mensen die hengsten klaar maken, van alles. Ook valt het me op dat er veel ouderen zijn, ik had gehoopt op wat meer jonge mensen.”

Reactie Indoor Friesland voorzitter Waling Haytema
“Ons terrasje is lekker vol! Ik verbaas me over de hoeveelheid mensen die aanwezig is. Voor mij zowel bekende als onbekende mensen. Dit initiatief lijkt aan te slaan. We willen een programma bieden voor een breed publiek en dat lijkt gelukt. Ik had wel gehoopt op wat meer discussie, maar de interesse is er zeker.”

Reactie presentator Wesley Mulder
“Ik vind de opkomst super positief. Veel verschillende type mensen valt me op. Uit de fokkerij, uit de sport, rijpaardenmensen, mensen uit de Friezenfokkerij, heel bijzonder. Overigens goed dat jullie het Friese paard hier ook bij betrekken. Voor mezelf vind ik dit ook leuk, het is goed eens te horen hoe het bij een ander stamboek gaat. Wat ik hier precies doe? Ik maak met alle sprekers filmpjes voor een aftermovie. We konden niet alles opnemen, maar op deze manier kunnen degenen die niet aanwezig waren en wel interesse hebben toch nog een indruk krijgen. Overigens is dit initiatief het Fokkerscafé genoemd, maar ik vond het meer een fokkerseminar. Er ontstond geen discussie, maar mensen bleven wel zitten. Dit vind ik positief, het betekent dat er een boeiend verhaal werd verteld. Al met al wat mij betreft een positief begin, ik zeg volgend jaar een Fokkers Grand Café, een uitgebreidere uitvoering.”

Reactie Arie van Baalen, Van Baalen Farms
“Het was een eind rijden van Brakel naar Leeuwarden, maar ik heb zeker geen spijt. Toen we binnen kwamen, leek het stil, maar het liep snel goed vol. Ik vond heel leuk en Chris de Heer praatte het super leuk aan elkaar, verfrissend en spontaan. Over het programma, het ging met goede stapjes en leuk dat wij als opfokbedrijf ook uitgelicht werden, dit is toch een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling naar een volwassen paard. Het programma had een goede opbouw in kort tijdsbestek. Ik heb niet veel bekenden gezien, maar dat zie ik zeker niet als een nadeel. Ik had de indruk dat mensen goed luisterden naar de sprekers, maar ik had wel gehoopt dat er meer vragen gesteld werden. Overigens was ik voor de eerste keer op Indoor Friesland en ik vind het er hier super uit zien, het is een concours van hoge kwaliteit.”

Reactie Jelmer Chardon, Stal Chardon
“Ik vond het super leuk vanmiddag. Je moet eens wat uitproberen en dat is goed uitgepakt. Er waren goede sprekers uitgenodigd en dat is het allerbelangrijkste op zo’n middag. De opkomst was ook heel goed. Alweer het woordje goed, maar de opbouw vond ik ook heel goed en natuurlijk vond ik het ook leuk dat ons Friese ras in het programma betrokken werd. Overigens kunnen deze geweldige paarden in Friesland natuurlijk ook niet vergeten worden. Friesland = Friese paarden. Over Friese paarden gesproken? Mag ik mijn reactie op het Fokkerscafé beëindigen met aandacht voor de enige echte Friese Avond die volgende week vrijdag op het programma staat? Ik wil hierbij iedereen aanmoedigen hierheen te komen. Als je niet op de Friese Avond van Indoor Friesland bent geweest, heb je wat gemist. Je moet hier bij zijn, dit mag en wil je niet missen!”

Afbeelding

Afbeelding